Nya bromsskivor har blivit skeva efter däckbyte. Går det att fixa?

ulkman

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Ninja
Dumsnål som jag ofta är lämnade jag in mina hjul hos billig däckverkstad.
Nu när jag provkörde hojen för första gången märkta jag att skivorna eller iaf en av dem är skev:(.
Pulserar så mycket att den inte gick igenom besiktningen idag.

Jag ser inte mycket hopp att få dem raka igen men dom var nästan nya och för min plånbok svindyra. Det handlar om ett par eftermarknads wave-skivor till min zx9r -98

Jag funderar på att bygga en jigg likt en sån man riktar cykelhjul med. Då kan jag iaf se om det bara är en eller båda två som är skeva.
Dom har ju inte slagits av värme så det kanske finns hopp om att svarva dem.
Nån som vet någon som är bra på detta?

Tack!

däcksfirman är väl rimligtvis ersättnings-skyldig

Kanske syns i balanseringsmaskinen. Du lär vilja åka tillbaka med hjulet till däckkrängaren för en liten pratstund? Jag har aldrig begripit hur man kan förstöra en bromsskiva i en däckmaskin, men det kanske går det med. Kanske försökt klämma av skivan från fälgen först, annars är det ju inget som går så nära när man satt fast hjulet i maskinen.

Nu är jag iofs inte mcmekaniker men har skruvat en del på mc och bilar. Även bytt ett och annat däck men jag har då aldrig hört att skivorna slagit sig av däckbyte!!! Om du skruvat av och på hjulet själv så kolla om det ligger nåt kvar på bänken, typ en distans eller nåt sånt. Har firman gjort skulle jag åka tillbaks direkt för jag tror nog inte skivorna slagit sig utan nån som glömt nåt vid montering av framhjulet. Annars är det obalans i fälgen, det ska bromsas friskt om du ska få skivorna att slå sig, funkade dessutom hojjen klanderfritt innan däcksbytet så hänger det inte på skivorna......

Jag såg hur dåren på verkstaden trampade på skivan när han bråkede med luften, han lyckades först inte få däcket att "poppa".
Jag är van MC-mek, har själv lagt om bildäck i maskin och brukar kränga på mina MC däck för hand med hjälp av däckjärn.

Saken är att det är två år sen han gjorde detta. Jag hade annat att tänka på dagen han sabbade hjulet. Hoppades och trodde då att den inte blivit skadad. Så det är historia, nu måste jag bara hitta en lösning
Finns inga distanser eller brickor man kan missa på en kawasaki hjulaxel. Är ju inga småprylkar där.

Varför i helvete trampar han på skivan när han ska fylla luft?! Åk tillbaka och kräv ersättning för ny originalskiva.

Saken är att det är två år sen han gjorde detta. Jag hade annat att tänka på dagen han sabbade hjulet. Hoppades och trodde då att den inte blivit skadad. Så det är historia, nu måste jag bara hitta en lösning
Finns inga distanser eller brickor man kan missa på en kawasaki hjulaxel. Är ju inga småprylkar där.

Har du inte kört på 2år? Om man nu ser att någon gör nått fel så varför har man inte provkört?

Jag såg hur dåren på verkstaden trampade på skivan när han bråkede med luften, han lyckades först inte få däcket att "poppa".
Jag är van MC-mek, har själv lagt om bildäck i maskin och brukar kränga på mina MC däck för hand med hjälp av däckjärn.

:huvet :glömdet

Han lyckades inte få däcket att täta runt fälgen, så han la ner hjulet på marken och satt foten mot däcket, inte mot skivan men det är ju skivan som tar stryk. Hojen var nedskruvad vid tillfället, så jag kunde inte prova. "äää, den klarede sig säker" tänkte jag och "jag tar den skiten när den kommer". Jag reste sen utomlands i två år.
men nu är skiten här och jag letar en lösning.

Jag tog bara upp däckbytet för att säga att skivan blev skev av ett tryck och inte av värme som är vanligast. Jag tänker att en skiva som slagits av värme är svårare att rikta då det ligger massa spänningar kvar i den. Medan min skiva inte har det "minnet" och därför är villigare att bli rak igen.

Har jobbat på däckfirma själv och fick direkt anvisning att aldrig spänna fast hjulet i maskinen med hjälp av bromsskivan för risken är att skivan slår sig av trycket. Kan vara detta som hänt.

Tack hule! Precis vad jag letat efter. Drar iväg ett i mail med en gång!

Redan skannat av ebay men litar inte på budget-waveskivor. Blir att hitta begagnade org. här hemma istället.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti