Nya bromsbelägg

kör först, brukar vara lite drag/trögt,, (gick lätt innan du stoppade i beläggen?)
 
kör först, brukar vara lite drag/trögt,, (gick lätt innan du stoppade i beläggen?)
Lite låg det ju emot innan. Upplever det lite mer nu med nya belägg. Men det ska väl inte snurra lika lätt som när man tagit loss oken?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
nej inte lika lätt självklart,, ville bara uteslut lager o missade distanser vi ev hjulyte,
tycker att du skall motionera kolvarna lite till ,går alla lätt att pressa tillbaka?
 
nej inte lika lätt självklart,, ville bara uteslut lager o missade distanser vi ev hjulyte,
tycker att du skall motionera kolvarna lite till ,går alla lätt att pressa tillbaka?
Tog bara av oken för att byta beläggen. Pumpade på bromshantaget ett par gånger för att trycka fram kolvarna och rengöra dem. Tryckte sedan tillbaka dom. Gick ganska lätt.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
När du bytt belägg är det kanske dags sänka nivån i Bromsvätskebehållaren ? Suga ur lite ?
För nya belägg trycker ju tillbaka bromskolvarna lite jämfört med de gamla beläggen och då stiger nivån i Bromsvätskebehållaren.
Och det får inte bli fullt för då ligger beläggen emot bromsskivan.
Bromskolvarna kan inte gå tillbaka för fullt med bromsvätska i Bromsvätskebehållaren.
 
Last edited:
Lite låg det ju emot innan. Upplever det lite mer nu med nya belägg. Men det ska väl inte snurra lika lätt som när man tagit loss oken?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Ska snurra nära lika lätt som när oken är borta, märker du skillnad är det fel.

Som redan skrivet, rengör kolvarna, pressa tillbaka max och se till att nivån inte överstiger max i behållaren(byt vätska med om det inte är gjort), kontrollera att beläggen rör sig fritt i oken.

Bromsar de fortfarande efter den normala bromsservicen det får du börja felsöka.
 
Ta några varv runt huset i låg krypfart, så sakta att du klarar dig på bakbromsen endast. Kliv av och känn på skivorna. Iskalla = perfekt. Lite varma = inte bra.
 
Ta några varv runt huset i låg krypfart, så sakta att du klarar dig på bakbromsen endast. Kliv av och känn på skivorna. Iskalla = perfekt. Lite varma = inte bra.
Var ute och körde en sväng kom tillbaka lyfte upp hojen och snurrade hjulet. Då snurrade det bra, sen tryckte jag på bromsen och sen gick det trögare. Skivorna var lite jumna.
Enligt Dave Moss så ska man höra ett svagt skrapande men hjulet ska snurra på bra.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Mina var kokheta dom första milen.(bakbelägg) Nu har dom rullat finfint ca 5000 mil
 
Var ute och körde en sväng kom tillbaka lyfte upp hojen och snurrade hjulet. Då snurrade det bra, sen tryckte jag på bromsen och sen gick det trögare. Skivorna var lite jumna.
Enligt Dave Moss så ska man höra ett svagt skrapande men hjulet ska snurra på bra.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Allt OK.
När du kör trycks kolvarna / beläggen tillbaka.
(För skivorna slår lite i sida, tillåtet slag i sida för bromsskivor på Sprint RS enligt Haynes = 0,3 mm)
Så bromsar du och kolvar belägg trycks mot skivan.
Och kolvar belägg går inte tillbaka förrän dom fått lite tryckningar av skivorna. När du kör.
 
Var ute och körde en sväng kom tillbaka lyfte upp hojen och snurrade hjulet. Då snurrade det bra, sen tryckte jag på bromsen och sen gick det trögare. Skivorna var lite jumna.
Enligt Dave Moss så ska man höra ett svagt skrapande men hjulet ska snurra på bra.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Inte normalt. Det tycks gå trögt i oken. Jag hade inte kört runt så några längre sträckor.
 
Inte normalt. Det tycks gå trögt i oken. Jag hade inte kört runt så några längre sträckor.
Grejen är att kolvarna inte går trögt. Jag har haft ute beläggen och "motionerat" kolvarna fram och tillbaka med händerna och det går hyfsat lätt.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Grejen är att kolvarna inte går trögt. Jag har haft ute beläggen och "motionerat" kolvarna fram och tillbaka med händerna och det går hyfsat lätt.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Då har du något annat fel. Jag såg videon. Det där är allt annat än normalt.
 
Då har du något annat fel. Jag såg videon. Det där är allt annat än normalt.
Slängde på dom gamla beläggen för att jämföra. Nu rullar hjulet fritt med ett svagt skrapande. Är det verkligen inte så att beläggen "sliter" till sig efter några mil?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Slängde på dom gamla beläggen för att jämföra. Nu rullar hjulet fritt med ett svagt skrapande. Är det verkligen inte så att beläggen "sliter" till sig efter några mil?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Jag har aldrig varit med om det i alla fall. Det har varit som vanligt direkt.
 
Back
Top