Nya bromsbelägg fram...!?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Det är dags att smacka på nya belägg fram (inhandlade).
Hur kör man in dom?
Hur bär man sig åt?
Räcker det med ett träningspass (typ 15 minuter) i lugn takt för att de inte ska glasas??
Undvika stenhårda inbromsningar från 250 km/h??

//B.Låbär

EDIT: Gäller på bana, inget annat
 
Last edited:
bissmark skrev:
2205802 Det är dags att smacka på nya belägg fram (inhandlade).
Hur kör man in dom?
Hur bär man sig åt?
Räcker det med ett träningspass (typ 15 minuter) i lugn takt för att de inte ska glasas??
Undvika stenhårda inbromsningar från 250 km/h??

//B.Låbär


Nått sånt, jag körde in minna på A-torps våta asfalt och dom har inte glasat än

björn
 
Så här står det på addemoto.se där jag har köpt mina fullsinterbelägg:

Inkörning av bromsbelägg
En viktig detalj som många förbiser är inkörningen
av nya belägg. Dessa måste få möjlighet
att anpassa sig efter skivans slitage INNAN de
belastas fullt. Bromsverkan gör annars förlorad
och beläggen kommer aldrig att nå upp till sin
optimala bromsverkan.

Bana:
Kör 5 - 6 varv med mycket lugn bromsverkan så
att belägg / skiva matchas in till full kontakt (sliten
skiva kräver längre inkörn.). Efter att denna
geometriska matchning är klar kör ett varv med
full bromsverkan. Låt därefter cykeln stå tills
belägg/skiva är så avkylda att du kan lägga
handen på dem.

Inkörning på landsväg:
Kör 15 - 20 mil med lugn bromsverkan - skivan
ska ej överhettas. Genomför därefter några hårda
upprepade inbromsningar så att materialet
kommer upp i full arbetstemp. Låt svalna.
 
Last edited:
björn.e skrev:
2205804 Nått sånt, jag körde in minna på A-torps våta asfalt och dom har inte glasat än

björn


Great, tack :tummenupp

mankan skrev:

Bana:
Kör 5 - 6 varv med mycket lugn bromsverkan så
att belägg / skiva matchas in till full kontakt (sliten
skiva kräver längre inkörn.). Efter att denna
geometriska matchning är klar kör ett varv med
full bromsverkan. Låt därefter cykeln stå tills
belägg/skiva är så avkylda att du kan lägga
handen på dem.



Tack & bock
 
hur gör alla racare som byter fälgar hela tiden då? ERF byter dom belägg med vid däcksbyte?
 
Lawner skrev:
2209171 hur gör alla racare som byter fälgar hela tiden då? ERF byter dom belägg med vid däcksbyte?

Nope. Byter bara till nya belägg inför varje race, under race byts endast däck & fälg.
 
flugan skrev:
2210097 Är det inte att rekomendera att köra fram tills det är ca 1½-2mm kvar?

Bara dumt att riskera när man ska köra ett 6-timmarslopp, bättre att vara på säkra sidan & ha så det räcker!
 
Medin skrev:
2210824 INte jag heller. Inkörning är bara för kärringar :hihi

det visste ikke jeg heller. jeg har akkurat byttet bremse belegg foran og kjørte :yoparty :yoparty :yoparty gris hårdt med engang...det har gått fint det. so far so good:arsele
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top