Nya blinkers till Yamaha R1, motstånd?

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Jag vet att frågan avhandlats 1000 gånger, och jag HAR läst igenom trådarna. Hittade bla länken hit
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170635864973
Jag beställde ett set (4 st) för 155 kr! Bra pris! =)

Men nu när det kommer till motstånd eller relä, så är det betydligt klurigare.
Jag har hittat följande:

1. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Motstand-for-diodblinkers/
2. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED/
3. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/

Vad ska jag välja? Jag är lost...

Sen har jag två frågor till.
Nån som har nåt tips på en bra regplåtshållare? Har inte hittat nån jag gillar, förutom den på biltema, men den går inte att fästa på min hoj, på ett bra sätt (eftersom att den är helt spikrak). Den fästs ju i cutsen, så man behöver en lång bockad plåt typ.

Nån som löst belysning till regplåten? Funderar på en sån här diodlampa, men å andra sida så kanske lyset från baklyset räcker?

Tack på förhand! :tummenupp
 
Alternativ 2 kör jag med - tröttnade å krångla med motstånd vid besiktning, miniblinkers fram o blinkersfunktion i bakljuset.
Kom ihåg o gjorda relät bara :)
 
Last edited:
Instämmer i ovan.. det suger att hålla på med motstånd.
Kör med ett lastoberoende relä istället.

De finns att köpa överallt, bl a Yamahacenter själva säljer dem.
 
Jag har exakt de där blinkerserna och Relä nr:2 av de som du länkade till på min R1:a från -98. Dock måste du dra en jordkabel från relät till batteriets -pol eller annat jordställe. Men det är ingen sak. Beror väl på hur ditt relä ser ut nu, jag hade bara två stift på originalet.

Sen har jag fått spökproblemet som många andra iom bytet. Indikatorlampan blinkar inte och motsatt blinkers "glödblinkar".
Inget jag stör mig på och det är för lite "glöd" för att nån ska uppfatta det, tror jag.
Och enligt BP så behöver inte indikatorlampan funka om jag enkelt kan se mina blinkers, vilket jag gör :)
 
R1ans blinkrelä "05" har ju bara 2 kontakter hur får ni det att funka med 3 såsom bilden på biltema visar? Mascotmotor har det du behöver så ring dom... !
 
Jag behöll min originalkontakt och klippte till mig ca 1dm långa kablar med kabelskor på som adapter mellan relä och originalkontakt. Skitenkelt :)
3:e stiftet är bara en jord som du kan jorda på valfri plats.
 
Jag har exakt de där blinkerserna och Relä nr:2 av de som du länkade till på min R1:a från -98. Dock måste du dra en jordkabel från relät till batteriets -pol eller annat jordställe. Men det är ingen sak. Beror väl på hur ditt relä ser ut nu, jag hade bara två stift på originalet.

Sen har jag fått spökproblemet som många andra iom bytet. Indikatorlampan blinkar inte och motsatt blinkers "glödblinkar".
Inget jag stör mig på och det är för lite "glöd" för att nån ska uppfatta det, tror jag.
Och enligt BP så behöver inte indikatorlampan funka om jag enkelt kan se mina blinkers, vilket jag gör :)

Men det du beskriver låter ju rätt allvarligt. Finns nån känd fungerande lösning?

Jag har exakt de där blinkerserna och Relä nr:2 av de som du länkade till på min R1:a från -98. Dock måste du dra en jordkabel från relät till batteriets -pol eller annat jordställe. Men det är ingen sak. Beror väl på hur ditt relä ser ut nu, jag hade bara två stift på originalet.

Sen har jag fått spökproblemet som många andra iom bytet. Indikatorlampan blinkar inte och motsatt blinkers "glödblinkar".
Inget jag stör mig på och det är för lite "glöd" för att nån ska uppfatta det, tror jag.
Och enligt BP så behöver inte indikatorlampan funka om jag enkelt kan se mina blinkers, vilket jag gör :)

Läste det du skrev igen nu. Behöver få det klart för mig. Du menar alltså att när du blinkar vänster, så blinkar även höger fast betydligt svagare? Plus att indikeringen inte funkar alls?

Alternativ 2 kör jag med - tröttnade å krångla med motstånd vid besiktning, miniblinkers fram o blinkersfunktion i bakljuset.
Kom ihåg o gjorda relät bara :)

Okej! Hur funkar det för dig? Problem med indikeringen? Glödblinkar motsatt blinkers? Funkar allt bra?!

Har du länk till nåt ställe som säljer bakljuset med inbyggda blinkers?

Hur har du löst regplåten? Antar att du inte kör original..?
 
Last edited:
regplåtsbelysning finns det gott om. kopplar rätt upp till baklampan bara. Inga relän eller annat som behövet någon speciell effekt eller ström.

blinkers så kör man med fördel ett lastoberoede relä. Finns flera trådar om det redan var av en stor. Det står även beskrivet hur man får indikatorlampa att fungera korrekt med hjälp av diod tror jag det var.

Läst de trådar som finns. alla svar skall finnas där. rätta mig om jag har fel.

bockad plåt is da shit.

VITT ljus skall det vara mot regplåten. Är det inte det original på baklampan KAN man skära ut en lite bit och sätta i genomskinlig plast rakt neråt. Se till att få det tätt bara. och att få det snyggt så att de inte slår ner på moddad lampa ;( (obs funkar inte om det är röda dioder såklart)'

den lilla smutta nummerplåtsbelysningen tror jag inte är e-godkänd men annars är den ju fin. (var i alla fall inte den jag tittade på som såg likadan ut)

Men det du beskriver låter ju rätt allvarligt. Finns nån känd fungerande lösning?



Läste det du skrev igen nu. Behöver få det klart för mig. Du menar alltså att när du blinkar vänster, så blinkar även höger fast betydligt svagare? Plus att indikeringen inte funkar alls?



Okej! Hur funkar det för dig? Problem med indikeringen? Glödblinkar motsatt blinkers? Funkar allt bra?!

Har du länk till nåt ställe som säljer bakljuset med inbyggda blinkers?

Hur har du löst regplåten? Antar att du inte kör original..?
 
Last edited:
Du ska inte klippa sönder något :) du ska "göra nya kablar", skarva nya kablar så att nya relät funkar bara
 
Finns reläer att köpa som har en färdig adapterkabel,
bara att plugga in vart det gammla reläet satt.
Angående skylthållaren så smurfa runt lite på Ebay,
min bror handlade nån universal som passa bra och då följde det med skyltbelysning.
 
Finns reläer att köpa som har en färdig adapterkabel,
bara att plugga in vart det gammla reläet satt.
Angående skylthållaren så smurfa runt lite på Ebay,
min bror handlade nån universal som passa bra och då följde det med skyltbelysning.

Du har möjligen inte en länk till relät med adapterkabeln?

Ska kika på ebay efter regplåt nuuuuu! :)
 
Finns reläer att köpa som har en färdig adapterkabel,
bara att plugga in vart det gammla reläet satt.
Angående skylthållaren så smurfa runt lite på Ebay,
min bror handlade nån universal som passa bra och då följde det med skyltbelysning.

Va det nåt sånt här din brorsa beställde?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Fend...torcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_2156wt_804
:confused:


Är osäker på måtten dock. Vill ju att den ska passa en originalplåt!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top