Nya billiga hojar!

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
www.ztk.de

Många nya hojar till kanonpriser. Jag har hört att det är de här som köper upp restlager från generalagenterna i Europa, huruvida det stämmer eller ej vet jag inte.

Någon som har erfarenhet av dom kanske?

Mackz skrev:
www.ztk.de

Många nya hojar till kanonpriser. Jag har hört att det är de här som köper upp restlager från generalagenterna i Europa, huruvida det stämmer eller ej vet jag inte.

Någon som har erfarenhet av dom kanske?

Tänk på att det tillkommer 25 % i svensk moms på nya motorcyklar. Hojen klassas som ny om den är mindre än 6 mån eller gått mindre än 600 mil.

Mr Mac skrev:
Tänk på att det tillkommer 25 % i svensk moms på nya motorcyklar. Hojen klassas som ny om den är mindre än 6 mån eller gått mindre än 600 mil.

Det kan dom väl inte ta ut om man betalar momsen i Tyskland. Är den momsad i EU-land är det väl bra?!

Min bil är beställd ny i Tyskland eftersom den inte gick att köpa här, den behövde inte momsas på nytt i Sverige eller är det annorlunda för hojar?

Mackz skrev:
Det kan dom väl inte ta ut om man betalar momsen i Tyskland. Är den momsad i EU-land är det väl bra?!

Min bil är beställd ny i Tyskland eftersom den inte gick att köpa här, den behövde inte momsas på nytt i Sverige eller är det annorlunda för hojar?

Du betalar momsen i det landet fordonet registreras om det är nytt, dvs du får tillbaka den tyska momsen på 18% men tvingas betala den svenska på 25%

Låt den stå i garaget tills våren kommer och snurra fram mätaren 600 mil så e det ju lugnt.

Borsiin JR skrev:
Du betalar momsen i det landet fordonet registreras om det är nytt, dvs du får tillbaka den tyska momsen på 18% men tvingas betala den svenska på 25%

Nu hänger jag inte med ,får man tillbaka den tyska momsen (som är 16%,om dom inte ändrat på senaste halvåret) :va

Då skulle man i princip betala 9% moms dvs mellanskillnaden,kan det verkligen stämma ?

Långa farbron skrev:
Nu hänger jag inte med ,får man tillbaka den tyska momsen (som är 16%,om dom inte ändrat på senaste halvåret) :va

Då skulle man i princip betala 9% moms dvs mellanskillnaden,kan det verkligen stämma ?

Du får tillbaka den tyska momsen när du avreggar cykeln i tyskland om den gått mindre än 600 mil (detta sköter handlaren så det enda du gör är att betala 16% mindre än vad som står på prislappen).

När du sen kommer till sverige och reggar cykeln så får du ett inbetalningskort från skattekontoret i luddvika som vill ha den svenska momsen dvs 25% av priset.

Så du betalar precis lika mycket moms i sverige som om du köpt motorcykeln hos din lokala handlare och tyska staten får ingenting.

Ex. Pris med tysk moms 10000 €
Du betalar handlaren 10000-1600=8400€
När du kommer till sverige betalar du 2100€ i moms dvs totalt 10500€

Borsiin JR skrev:
Du får tillbaka den tyska momsen när du avreggar cykeln i tyskland om den gått mindre än 600 mil (detta sköter handlaren så det enda du gör är att betala 16% mindre än vad som står på prislappen).

När du sen kommer till sverige och reggar cykeln så får du ett inbetalningskort från skattekontoret i luddvika som vill ha den svenska momsen dvs 25% av priset.

Så du betalar precis lika mycket moms i sverige som om du köpt motorcykeln hos din lokala handlare och tyska staten får ingenting.

Du slipper betala den, det är jag med på.
Jag fattade det som du menade att man fick tillbaka den.

:)

yonsson skrev:
Låt den stå i garaget tills våren kommer och snurra fram mätaren 600 mil så e det ju lugnt.

Den måste ha varit i trafik 6 månader

Mr Mac skrev:

Bara det att du ska anmäla det själv om tex mätartalet inte är över 600 mil till skatteverket, vem gör det? Svenskbilprovning brydde då sig inte

Mr Helmut skrev:
Bara det att du ska anmäla det själv om tex mätartalet inte är över 600 mil till skatteverket, vem gör det? Svenskbilprovning brydde då sig inte
Håller med dig, de bryr sig inte men för att va helt säker så låna en mätare med lagom mil på mätaren för besiktning sen kör du förmodligen en hel del med din och då är det ju ok till nästa bes ;)

Mr Helmut skrev:

Jo de brukar bry sig då de är dem som skall anmäla till skattekontoret men råkar de glömma det så är det ju bra.....

Borsiin JR skrev:

Ingen större skillnad men......
Ex. Pris med tysk moms på 16% = 10000 €
Du betalar handlaren 10000 / 1.16 = 8620€
När du kommer till sverige betalar du ca. 2155€ i moms dvs totalt ca. 10776€

Borsiin JR skrev:
Jo de brukar bry sig då de är dem som skall anmäla till skattekontoret men råkar de glömma det så är det ju bra.....

Det är du som är skyldig att anmäla förvärvet av fordonet till Skatteverket. Blankett för detta finns här blankett.pdf

Huruvida uppgifterna någonsin kollas upp mot t.ex. bilprovningen är osäkert. Alltså är det upp till ditt goda samvete huruvida du vill betala 25 % moms eller inte... Det borde gå att anmäla köpet till Skatteverket innan hojen är besiktad hos Bilprovningen och då lär skattmasen inte ha någon aning om hur långt den gått eller hur gammal den är.

Jag tycker inte att priserna var så extremt låga. :va

Mr Mac skrev:
Det är du som är skyldig att anmäla förvärvet av fordonet till Skatteverket. Blankett för detta finns här blankett.pdf

Huruvida uppgifterna någonsin kollas upp mot t.ex. bilprovningen är osäkert. Alltså är det upp till ditt goda samvete huruvida du vill betala 25 % moms eller inte... Det borde gå att anmäla köpet till Skatteverket innan hojen är besiktad hos Bilprovningen och då lär skattmasen inte ha någon aning om hur långt den gått eller hur gammal den är.

Registrerar du fordonet i sverige så kommer där nästan garanterat ett inbetalningskort (fast det kan komma ett halvår/år efter då utbytet mellan SBP och SKV inte sker särskilt ofta) men köper du ex en crosscykel så kan man ofta undanslippa men risken är att säljaren fastnar i en momskontroll i hemlandet och då måste han uppge vem han sålt till och då jämförs det med vilka som har angivit fordonsköp.
Har man då glömt anmäla så är risken stor att SKV lämnar ärendet till åklagare och vi vet ju hur ekonomisk brottslighet straffas i detta land.........

linus_ja skrev:
Ingen större skillnad men......
Ex. Pris med tysk moms på 16% = 10000 €
Du betalar handlaren 10000 / 1.16 = 8620€
När du kommer till sverige betalar du ca. 2155€ i moms dvs totalt ca. 10776€

Ooops tack för rättningen mattehjärnan ville inte vara med längre

2fast4hjo skrev:
Kan ngn ge nga prisexempel (får inte länken o fungera) så kan jag jämföra med firmor som har parallellimport här i sverige, så länge de har samma hojmodeller inne.
YZF-R1 ‘05 €10.799
SV 650 S ‘05 €5.799
S2R ‘05 €7.999
ZX6 -R ‘05 €8.999
VFR 800 ‘05 €9.499
RSV 1000 R ‘05 €10.999

Sedan ska ju då den tyska momsen bort och den svenska läggas på. För mig som bor långt från Tyskland skulle det inte innebära någon större "besparing" att fara ner och köpa en sån hoj. Då skulle det nog vara ett bättre alternativ att försöka hitta en handlare som har någon -05a ståendes som han vill bli av med, då får man ju även svenska garantier.

Esquire skrev:
SV 650 S ‘05 €5.799

Sedan ska ju då den tyska momsen bort och den svenska läggas på. För mig som bor långt från Tyskland skulle det inte innebära någon större "besparing" att fara ner och köpa en sån hoj. Då skulle det nog vara ett bättre alternativ att försöka hitta en handlare som har någon -05a ståendes som han vill bli av med, då får man ju även svenska garantier.

5.799 ungefär 54570 sek enligt Forex. Du får en sv 650 -05 för 59900 här i sverige. Håller med dig, inte värt att åka ner o handla i tyskland om det inte är ngn speciell hoj/färg etc man söker.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
5.799 ungefär 54570 sek enligt Forex. Du får en sv 650 -05 för 59900 här i sverige. Håller med dig, inte värt att åka ner o handla i tyskland om det inte är ngn speciell hoj/färg etc man söker.
Tänk då även på att du ska ta bort den tyska momsen på 16%, lägga på svensk moms med 25% och lägga till kostnaden för registreringsbesiktning.

5799 / 1,16 = € 4999
4999 * 1,25 = € 6248
6248 * 9,41 = 58791 sek
58791 + 1760 = 60551 sek (inkl svensk moms och inreggning)

Edit: Just ja, glömde att lägga till kostnaden för att köra Östersund - Tyskland med släpvagn = muchos dineros...

Last edited:
Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...