Nya Bike - Någon som läst ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date
Hondas Vtec (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, sic !) funkar så att under 7000 varv öppnar en avgas o en insugsventil för varje cylinder. Över 7000 jobbar alla 4 ventilerna.
Det är ju en fusklösning, kammarna är ju lika vassa iaf, även på lågvarv. Och inte heller kamtimingen ändras, för kammarna flyttas inte. Man måste ju vara jurist el dyl (f'låt) för att tycka att det är 'variabla kamtider'.

Det som retar mig är inte Hondas teknik (kan vara en bra kompromiss) utan att reklamfolket lyckas lura folk, dvs. oss, att det är nåt annat. O Bike red hjälper till att sprida dyngan. På Mcvaruhuset i sthlm satt en handskriven skylt på vfr800 att den hade 'variabla kamtider', men av krämare kanske man inte kan begära bättre. Men där vet man ju att det enda dom vill är att sälja.
/u

ulf_lundin skrev:
Hondas Vtec (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, sic !) funkar så att under 7000 varv öppnar en avgas o en insugsventil för varje cylinder. Över 7000 jobbar alla 4 ventilerna.
Det är ju en fusklösning, kammarna är ju lika vassa iaf, även på lågvarv. Och inte heller kamtimingen ändras, för kammarna flyttas inte. Man måste ju vara jurist el dyl (f'låt) för att tycka att det är 'variabla kamtider'.
/u
Jag tror faktiskt du har fel för en gångs skull, hittade följande om hur VTEC fungerar och det är definitivt annorlunda tider!
http://www.leecao.com/honda/vtec/dohcvtec.html
Alla ventiler jobbar hela tiden men öppnar mer över 7000 varv.

Åke skrev:
Hihihohohaha
Jag förstår inte riktigt hypen tomatoes

Nä, inte jag heller. Tomatoes är urtrista. Potatoes däremot, det är party mest jämt. Men man måste ju ha varit med oss och festat och åkt för att förstå.....

Torkel skrev:
Jag tror faktiskt du har fel för en gångs skull, hittade följande om hur VTEC fungerar och det är definitivt annorlunda tider!

Nej, han har rätt, det är på Hondas B*LAR det är "äkta" VTEC, dvs att kammarna faktiskt ändrar läge. På VFR:en är det en "sniklösning" och således icke äkta VTEC!

(Duckar, för nu laddar väl någon om och knäpper mig på näsan...) :D

Torkel skrev:
Beskrivningen talar om Hondas bilar och stämmer inte med vad jag sett om vfr800. Men är det så där hojmotorerna funkar så har jag absolut fel. Vilket skulle glädja mig iofs. Ska se om jag kan hitta nåt om hojarna.
/u
edit: citerar Hondabladet 2003, s 15 (gick snabbast att hitta):
'Funktionen är att en avgas- och en insugningsventil per cylinder är öppna upp till 7000 varv. Därefter aktiveras samtliga ventiler.'

Stämmer med vad jag läst på andra ställen tidigare. Tror därför att Honda t.o.m. gömmer lite olika varianter under samma benämning. Ännu mera tvivelaktigt, tycker jag.

Last edited:
Jag tror på Ulf i det här läget, för jag är nästan säker på att hans variant stämmer.

Jag har för mig att Honda har löst hojmotorerna med hydruliska lyftare på hälften av ventilerna som inte "lyfter" förrän de har ett relativt högt oljetryck. Via någon sinnrik variant som gör oljetryck/varvtal pålitligt relaterade till varandra så har de "speciella" lyftarna konstruerats för att öpnna vid vissa varvtal.

Innebär det "variabelt antal ventiler"?? Det gör det nästan va?
Men "fullrulle"-ventilerna har ju antagligen annan duration och lyfthöjd vilket torde innebära nya kamtider med. Då torde väl "variabla kamtider" stämma också???

:crash

jomo skrev:
Nej, han har rätt, det är på Hondas B*LAR det är "äkta" VTEC, dvs att kammarna faktiskt ändrar läge. På VFR:en är det en "sniklösning" och således icke äkta VTEC!

(Duckar, för nu laddar väl någon om och knäpper mig på näsan...) :D
Det är det jag alltid har sagt: kamaxlar mm krafs hör hemma på bilar, inte hojar! :D Tvåtakt, tvåtakt tvåtakt!!!! :squid
Allvarligt talat så är det ju ett j-a sätt av Honda att ha samma beteckning för två så olika tekniker, må marknadsförarna sätta en bit stark sushi i halsen! :D

Chrille skrev:
Men "fullrulle"-ventilerna har ju antagligen annan duration och lyfthöjd vilket torde innebära nya kamtider med. Då torde väl "variabla kamtider" stämma också???
Du är (liksom > 90 % av mänskligheten ?) mer positiv än jag, gudskelov.
Men jag har inte sett nånting som talar för att det är olika stuk på nockarna och det skulle förmodligen framhållits noga om det verkligen var så, tror
/u

Optimus Prime skrev:
kamdrevet är rörligt på kamaxeln :fakta

Den enda variant som jag har sett är på BMW (vanos motorn)
där är inte kamdrevet rörligt utan det sitter en mojäng mellan kamaxlarna som ändrar spänningen på kedjan så att kamtiderna ändras efter motorvarv.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back