Nya besiktningsreglerna

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Pga Vägverkets nya regler om besiktning för MC så kommer en del körförbud att hävas. Tänkte därför dela med mig av lite info i ämnet.

Läs mer på http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/2004/hkpress18.htm

Om ni som berörs av detta inte har fått besked om att körförbudet hävs så kommer ni troligen att få det under v 15 pga "sega datorer".
Jag har suttit i telefonkö på VV i ca 30 min för att få definitivt besked om reglerna gällde min hoj så detta kanske kan bespara er andra lite tid. Registerutdraget på hojen visade nämligen "körförbud" och "avställt" trots hävningen och att jag ställde på igår så jag ville vara på säkra sidan. VV visste knappt själva hur reglerna funkar så jag fick tjata ett tag innan handläggaren fattade att jag inte skulle behöva besikta hojen i år.
I mitt fall registrerades hojen första gången i feb 02 och ska då besiktas nästa gång 2006 = :banana

Trevlig vår på er! Ikväll ska det premiärgasas! :yoparty

Hur vet man vilket datum hojjen första gången registrerades?

Min hojj är import och reggades i sverige för 2-3 år sedan... betyder det att jag har 1-2 år kvar?

/a

Beställ ett "registerutdrag" från VV på din hoj så ser du första registreringen.

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_1.asp

Sen hänger det ihop med vilken årsmodell man har också. Modeller 1987 eller nyare berörs i år av denna ändring. Med nya reglerna ska hojen besiktas inom 48 månader från första reg-datum i stället för som tidigare 24 månader.

En sak till:

Skriv ut sidan på Vägverket som beskriver de nya reglerna och ha det som "bevis" om ni skulle bli stoppade av Farbror Blå. Risken för det kanske är större när man gasar runt utan skattemärke och hojen enligt alla register har körförbud. Kan vara bra att slippa en massa sånt tjafs kanske?!

Kalajs att gäller retroaktivt, såg inte fram emot att montera lampor,tuta, blinkers, mönstrade däck, speglar, regplåt, pipa osv bara för att åka och visa upp en hoj som gått 200mil.
Nu lär jag ju hinna sälja innan det blir dax.

aLCATRAZ.... det står ju att det är ifrån det att fordonet tog i trafik första gången..så jag tror inte det gäller om den är importerad och tagen i trafik första gången i Sverige...utan det är ifrån första gången överhuvudettaget...så jag tror inte min -94 innefattas av detta ...trots den reggades i sverige nu första gången för nån månad sedan. :(

Hoppas jag har fel...nån som kollat opp det?

/KaliZ

Kommer jag alltså inte behöva köra till besiktningen i år med min -91:a som beskitigades med blankt papper i juni 2003? :va

KaliZ skrev:
aLCATRAZ.... det står ju att det är ifrån det att fordonet tog i trafik första gången..så jag tror inte det gäller om den är importerad och tagen i trafik första gången i Sverige...utan det är ifrån första gången överhuvudettaget...så jag tror inte min -94 innefattas av detta ...trots den reggades i sverige nu första gången för nån månad sedan. :(

Hoppas jag har fel...nån som kollat opp det?

/KaliZ

I ditt fall skulle jag ringa Maria Nordqvist på SMC Mora eftersom hon har jobbat med det här förslaget en lång tid och kan allt om det. Hon kan ge dig snabbt och rätt svar så slipper du sitta i telefonkö. Nu behöver ju inte alla ringa henne för det kommer mer info på forumet och det som står på VV-sida GÄLLER!

///N

Dez skrev:
Kommer jag alltså inte behöva köra till besiktningen i år med min -91:a som beskitigades med blankt papper i juni 2003? :va

Svar:Ja. Du behöver inte åka dit. 24 Månader mellan besiktning -87 o nyare

är detta ett April skämt?

Jag tog in min hoj -97 och då var den besiktningsfri dom första 4åren och sedan har jag besiktigat vartannat år!! så vad är skillnaden :confused:

PD skrev:

Jag tog in min hoj -97 och då var den besiktningsfri dom första 4åren och sedan har jag besiktigat vartannat år!! så vad är skillnaden :confused:

Var det inte 3 år förut?

Den stor skillnaden är iaf att innan var det besiktning vartannat år tills hojen fyllde 10 år. Numer är det besiktning vartannat år oavsett ålder.

hmm okej kan varit 3år! sällan jag besiktigar överhuvudtaget :D

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Vilken uppgift går dom efter???

Min hoj:

Typintyg utfärdat/ datum första reg. besiktning: 00-04-18

eller

Datum för första registrering: 01-10-05

Är inte helt med...... Måste jag bes. hojen i eller är nästa gång, senast 05-10-05 :confused: :confused:

HJÄLP :Bugar

aLcATRAZ skrev:

Min hojj är import och reggades i sverige för 2-3 år sedan... betyder det att jag har 1-2 år kvar?

/a

Nej, din hoj är ju en -98, när den registrerades i Sverige är ointressant. VV utgår från när hojen första gången togs i bruk. Min Offroad är en -92:a men registrerades i Sverige för 1 år sedan. Den betraktas dock som en -92:a då den togs i bruk då.

PD skrev:

Nya reglerna är att hojar som är 10 - 15 år oxå kommer köra med 2 års intervaller. Tidigare var hojar >= 10 år tvungna att besiktiga varje år. I ditt fall blir det alltså ingen skillnad (förrän 2007 då du alltså fortsätter med 2 års intervaller).

gunny5 skrev:
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Vilken uppgift går dom efter???

Min hoj:

Typintyg utfärdat/ datum första reg. besiktning: 00-04-18

eller

Datum för första registrering: 01-10-05

Är inte helt med...... Måste jag bes. hojen i eller är nästa gång, senast 05-10-05 :confused: :confused:

HJÄLP :Bugar

Ringde VV idag.... Hon visste inget om den nya regel, men kollade upp det. Nästa bes. senast den 31. okt. 2005 :fyllisar :tummenupp

Inget körförbud å ingen bes. i år.

aLcATRAZ skrev:

/a

Observera att för att dom "nya" reglerna ska gälla krävs att hojen togs i bruk efter registreringsbesiktning.

Alltså om du parlellimporterade en språjlans ny hoj -02 och försäkrade (togs i bruk!) den två dagar innan papprena kommit in till SBP så den blev registreringsbesiktigad då går den på dom gamla reglerna. Besiktning -04

Men om du väntat med och försäkra/bruka hojen efter den blivit reggad så går den på dom nya reglerna. Besiktning -06

Är du med? :)

///N

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2008-04-30
Senast godkända besiktning: 2001-03-09
Föreläggande: Nej
Körförbud: Nej
Vägmätarställning, km:

hmm, kan det här verkligen stämma? :va
tycker det blir vääldigt lång period mellan..
har precis köpt och ställt på hojjen efter att den vart avställd i en bunt år (sen 01 gissar jag)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8