Nya bansträckningen på Åsen...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Äntligen en hel dags körning i strålande väder!

Tack till Scanias Mororklubb för en bra dag, men mycket åkning och roligt folk! :tummenupp
Fick äntligen en chans att prova dom nya -06'orna från Bridgestone, och vilken skillnad det var. Hojen gick som på ett snöre, och allt som vi kämpat med att få bort under förra säsongen var helt borta. Inget gungande ut på start/mål, ingen nervös framända, och jämn och fin slitning. Fasen vad skönt!!!!!!

Nu till det negativa... Vad har man gjort med banan!?!?! :huvet
Första gången på nya bansträckningen, och jag säger: "Me No Like.." :tummenner

Sämre flyt, kortare, och långsammare. Sen har man misslyckats med underarbetet och asfalteringen så att det är helt sjukt ojämt och guppigt mitt i idealspåret i den andra av dom två nya högersvängarna (den ut på gamla banan igen, precis innan högern i esset). Hoppas verkligen inte att man är helt färdig med asfalteringen...

Man kanske vänjer sig... :rolleyes:

Är det så? Ska försöka masa mig dit på onsdagsträning nu i veckan och prova.

"Hallau hallau. Nie samm iente djiller min nye kurve faur aeldrig tjoere pau min bane idjenn. Taekk."

Bifogat

• Luff.JPG
    Luff.JPG
    76.7 KB · Visningar: 76
Den var ju lite säregen kan jag hålla med om. Iofs så har jag bara kört den idag. Jag fick aldrig något flyt i nya "Tröset". Kan ha lite med att det stod 70cm höga koner i innerkurvan, ett tag iaf, som störde rytmen. Det gick lite lättare efter att någon vänlig själ lade omkull en av dem :)

Utgången blev lite lättare på slutet av dagen när farten ökade. (i mina mått räknade). Jag är inte snabbast (bara på telemark) men skoj är det...

Hur tror ni att det kommer att se ut efter start? Ska de ta kölapp för passering genom första 90graderskurvan? (vågar inte ens tänka mig bilarna efter start :D

Dal-Mausen

Några bilder?

Jag förstår nog att det kan bli ett par problem med den där kurvan...

Dåligt flyt, kort och långsamt har det väl alltid varit på Gelleråsen?

Macke skrev:
2143296 Äntligen en hel dags körning i strålande väder!

Tack till Scanias Mororklubb för en bra dag, men mycket åkning och roligt folk! :tummenupp
Fick äntligen en chans att prova dom nya -06'orna från Bridgestone, och vilken skillnad det var. Hojen gick som på ett snöre, och allt som vi kämpat med att få bort under förra säsongen var helt borta. Inget gungande ut på start/mål, ingen nervös framända, och jämn och fin slitning. Fasen vad skönt!!!!!!

Nu till det negativa... Vad har man gjort med banan!?!?! :huvet
Första gången på nya bansträckningen, och jag säger: "Me No Like.." :tummenner

Sämre flyt, kortare, och långsammare. Sen har man misslyckats med underarbetet och asfalteringen så att det är helt sjukt ojämt och guppigt mitt i idealspåret i den andra av dom två nya högersvängarna (den ut på gamla banan igen, precis innan högern i esset). Hoppas verkligen inte att man är helt färdig med asfalteringen...

Man kanske vänjer sig... :rolleyes:

Instämmer kanondag :hihi men som du redan nämt SÅ VA FA....... har man gjort med banan, det kommer att bli grymt trångt där när startfältet kommer farande och som sagt asfalteringen är ju inte direkt proffsig :huvet

ja ja det var iallfall en kul dag på gelleråsen.

Macke skrev:
2143296 Sen har man misslyckats med underarbetet och asfalteringen så att det är helt sjukt ojämt och guppigt mitt i idealspåret i den andra av dom två nya högersvängarna (den ut på gamla banan igen, precis innan högern i esset). Hoppas verkligen inte att man är helt färdig med asfalteringen...

Det där låter ju inte helt bra. :3freak

Är det någon som har bilder på den nya sträckningen ?

På deras hemsida fanns inget

Denna bilden på Gelleråsen fanns i senaste IB Motorsport.

Bifogat

• 100_1941kga.JPG
    100_1941kga.JPG
    137.7 KB · Visningar: 193
Swedie skrev:
2143610 Några bilder?

Jag förstår nog att det kan bli ett par problem med den där kurvan...

Synd att kamerabatteriet är kasst. Annars hade jag haft film på den.

Men jag såg någon som filmade från bilen igår.
--Någon från Scania-Södertälje som vet vem det var? Se till att den filmen kommer upp här.

Det var lite ovant att för en gångs skull ha ha en 2:ans växel att använda. Det blev lite bättre än förra året när jag fick segdra på 3:an.

Någon som vet när de ska gräva bort gamla asfalten?

Dal-Mausen

Vi filmade från min hoj under sista passet jag körde också, men det blev "sådär". Väldigt skakigt... Går nog inte att se så bra....

Axxexs skrev:
2144149 Denna bilden på Gelleråsen fanns i senaste IB Motorsport.

Synd man valt göra en 90 graders böj..det såå tråkigt att peta ner en massa växlar. Det hade varit roligare med en "torparsväng" tycker jag. Å andra sidan är Gelleråsen teknisk redan innan. Ombyggnationen kan ju iaf inte vara värre än den på Falken.

Jörgen

Uppriktigt tråkigt om Gelleråsen fallit offer för klåpare. Trösen var ju en skön kurva som man kunde gå in riktigt fort i. Utmanande om man ska använda ett slitet ord. Det låter som man har ersatt den med ett misslyckande som på Falkenberg.

:3freak

Edit: Minns speciellt när jag försökte och nätt och jämnt lyckades hålla samma fart som DP #70 genom Trösen på träningsdagen förra sommaren. Vilken känsla!

:tummenupp

Last edited:
Beläggningen fixar väl Mike till om den nu är dålig. Inte fel med EM i Sverige, om man säger så.

Varvtider?

Nog för att man ringrostig i början av året samt att det är en ny bansträckning. Är det någon som har en uppfattning om vilka skillnader det blir i varvtider?

valmers skrev:
"Hallau hallau. Nie samm iente djiller min nye kurve faur aeldrig tjoere pau min bane idjenn. Taekk."

Fan så jeffla bra asså du lyckas pricka in Mike varenda gång, kan verkligen höra hur han står där o rer sig skit :D

Roberth skrev:
2147893 Nog för att man ringrostig i början av året samt att det är en ny bansträckning. Är det någon som har en uppfattning om vilka skillnader det blir i varvtider?

Va nere med sonen ikväll så han fick köra av sig lite, Rs125 R med std, grejorna på åkte han 1.11,7 förra sommaren 1.10,8 . Han tyckte väl som alla andra att det va lite knöligt underlag. men banan blev roligare ju fler varv han la. Bilarna som var där ikväll höll ungefär samma tider som tidigare. Knölet i asfalten ska tydligen ordnas på Måndag.

Nya hemsidan är nu ute men inte hlt klar www.gull-racing.com

MVH Anders Gull

Inte så mycket snabbare då men den kortare sträckan äts väl upp av den lägre farten.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back