Nya Africa Twin är här!

Snabbgasen

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph Daytona 955i
Honda har i ett överraskande pressmeddelande bekräftat att det kommer en ny CRF1000L Africa Twin till återförsäljare redan i slutet på 2015.

Aaaaaalltså äntligen! :yoparty:yoparty

Som Dakar-fantast av de gamla versionerna ser jag verkligen fram emot att tafsa på den här när den når butik. Tur dock att DCT-lådan är ett tillval och inte obligatoriskt...:dummer

http://www.bike.se/nyheter/honda-bekraftar-ny-africa-twin-2015
 
Härligt skall bli riktigt intressant att se...får nog börja spara veckopengen fr.o.m. nu.:banana
 
Ser ut att bli en R2 istället för V2. Kanske blir billigare så?

Ja det är en R2 vilka ska vara billigare att producera. Tyvärr är det ju så att själva motorn var en stor del av gamla africas själ. Jag blev ruggigt besviken när jag såg att det blir R2. Synd.
 
Det beror ju på om de väljer att ha vevtappsförskjutning som ex.r1. Då kan de ju få vilken vinkel de vill..

Edit. Det är ju märkligt att det skulle ta honda så många år att förstå att varadero inte är någon ersättning.
 
Svänger det så kör jag i från dig så du lipar ett år...Det räcker lätt på en sån här.Jag har spöat skiten ur riskokare med motarder och transalp m.m.

En gammal AT stekte jag skiten ur en ZxYRRWrX 1900RR en gång.

Dessa hojar har potential om man inte är imbecil,hjulbent,parkinson,alzhiemerzdeluxe och alla andra syndrom finns:yoparty
 
Som en 90 graders v-twin således..
Gör de en 308graders parallelltwin så kommer de nära originalet..lär väl kanske inte ske.
 
Last edited:
Som en 90 graders v-twin således..
Gör de en 308graders parallelltwin så kommer de nära originalet..lär väl kanske inte ske.

Gamla Affen var ingen äkta V-twin med stakarna på gemensam tapp. Den hade 52 grader mellan burkarna kombinerat med 76 graders offset på vevtapparna. Så den hade faktiskt samma tändföljd som ett italienskt bokstöd.
Det blir ju lägre vibrationer men riktigt inte det för mig sköna V-twinljudet.
 
Last edited:
Tyvärr är det ju så att själva motorn var en stor del av gamla africas själ.

Själ...? Hos en industrimotor...?
För mig var nog maskinen det minst charmiga hos den gamle ATn.
Pålitlig? Oh yes!
Lättmekad, slitstark - allt, allt, allt: men aptråkig motor.
Hyperlinjär effektkurva, med en liten liten kick uppe i toktoppen - där man egentligen inte vill köra en sådan hoj.

Med öppnare ljuddämpare blev det ändå tydligare - ett malande buller som bara accentuerade intrycket av stationär bevattningspump.

XL 1000 Varadero var något helt annat!
Oroande muller på vardagskörning, puckel på puckel i effektkurvan, yl och vrål, snörvel vid växlingarna, bubbel på avslag - oborstad och varvvillig; helt enkelt så mycket huligan en Honda nu kan bli.
I vart fall min gamla SD1a med LeoVince "Echo-edition".

XRV 750 - en besvikelse; tung, slö, ovig, ovillig.
XL 1000V - Ett lyft! Lätt, kvick, samarbetsvillig, rapp, rolig.

Ja, jag vet att fakta kanske motsäger påståendena - men det var så dom upplevdes. Jag gick rakt ifrån den ena till den andra, och trivdes direkt med Varderon.

Så, V-twin a' la XRV 750 kan jag klara mig utan - men en parallelltwin med 270º förskjutning av vevaxeltapparna kan vara hur kul som helst!



...å andra sidan är 180º hur trist och präktigt som helst!
Jmfr 900 Nuda ovan med 800 GS.
Samma maskin - och det är inte bara 100 cc som skiljer...


Jag är försiktigt positiv till CRF 1000, men skräms av att man ens nämner automatlåda i samma stycke som hojen...? Brrr!

Kan man hoppas på en CRF 1000R, med mer fjädring, mindre vikt 21'/18' och ett färdigt fäste för navtorn att börja klä på som man själv vill...?
 
Gamla Affen var ingen äkta V-twin med stakarna på gemensam tapp. Den hade 52 grader mellan burkarna kombinerat med 76 graders offset på vevtapparna. Så den hade faktiskt samma tändföljd som ett italienskt bokstöd.
Det blir ju lägre vibrationer men riktigt inte det för mig sköna V-twinljudet.

Det hade jag helt missat, vilket trams..
Gemensam tapp or stanna hemma
 
Hoppas det blir mer av en grussprutare istället för korvlådefraktare.
 
Blir säkert bra men måste nya hojar se slätstrukna ut? Gamla africa hade bra mycket mer karaktär.

Karaktär sade Bull...

honda__africa_twin_rd04_1991_1_lgw.jpg


Lite cerise, en hel del lila, några stänk mintgrönt: karaktär?
Eller en ondskefull attack på synnerven...?
Tillochmed "förr" var bättre förr...

Bilderna som Wiseguy lagt upp är fortfarande "impressions" av hur folk tror den kommer att se ut när den lanseras. Vi kan fortfarande bli överraskade, eller besvikna.

Klart är att jag känner igen dragningen av rören vid sidan av motorn i vart fall!
100% XTZ 750, så mycket är klart. Knasigt att efterföljaren till ATn blinkar mer åt den dåtida konkurrenten, än åt sin anfader...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top