Nya 250cc-klassen lever

100-125cc 2t
175-250cc 4t
Så tyvärr (i dagsläget) :(

Jag vill väl inte säga för mkt men om det verkar finnas intresse för en klass under S3, vad den nu kan heta, är inte jag sen att haka på :tummenupp

Jag tror att det finns big bore kit till dem. Kanske skulle åka över till usa under våren och ta hem en CRF 150 me bigbore-kit då :D


Tur att man läser alla posts innan man svarar :P

Tack!
 
3194881 Jag tror att det finns big bore kit till dem. Kanske skulle åka över till usa under våren och ta hem en CRF 150 me bigbore-kit då :D



Tur att man läser alla posts innan man svarar :P

Tack!
Jag vet inte vad en sån väger men där kan du ju stöta på problem som gör att den kanske inte riktigt hänger med.

Enligt svemos reglemente vad jag läst så är minimivikten 88kg på S3. Men detta kanske har ändrats?
 
Jag vet inte vad en sån väger men där kan du ju stöta på problem som gör att den kanske inte riktigt hänger med.

Enligt svemos reglemente vad jag läst så är minimivikten 88kg på S3. Men detta kanske har ändrats?

Att den inte hänger med löser sig nog iomed att jag väger 53kg :tummenupp

Vore trist om man skulle behöva vikta ner hojjen bara. Då får du fixa lite regeländringar Jocke. ;)
 
Det här med 250 kan ju vara kul, iallafall om man som jag är något längre än en smurf och väger lite mer än en heliumfylld 17" innerslang :D

En fundering bara: Kommer S3 att köras ihop med open som en klass i klassen, som i Rookie rejset sist nu eller kvalar man samtidigt med open och kanske får en egen final typ ETÖ:s stubbserie.
Det beror ju givetvis på uppslutningen, tids schema osv men hur ligger planerna ?

Och just det ja, kommer man att få åka S3 om man inte har A-licens eller kör man automatiskt i open klassen om ingen A-licens finnes?
 
Det här med 250 kan ju vara kul, iallafall om man som jag är något längre än en smurf och väger lite mer än en heliumfylld 17" innerslang :D

En fundering bara: Kommer S3 att köras ihop med open som en klass i klassen, som i Rookie rejset sist nu eller kvalar man samtidigt med open och kanske får en egen final typ ETÖ:s stubbserie.
Det beror ju givetvis på uppslutningen, tids schema osv men hur ligger planerna ?

Och just det ja, kommer man att få åka S3 om man inte har A-licens eller kör man automatiskt i open klassen om ingen A-licens finnes?
Förhoppningsvis kommer S3 att köra för sig själva. Förslaget var att du kunde köra i S3 klassen oavsätt om du hade B licens eller A licens. Det finns ett intresse från SM förarna att dubbla och det skulle vara S3 som man kan dubbla med S1 eller S2.

Vore kul om det blev så många att de kunde köra ensamma. Blir lixom mer racing när alla kör samma kubik.
 
Hur gick det med 250 klassen? Var det många som åkte? Verkar vara ett roligt och billigt alternativ till den stora klassen.
 
Det va bara en som körde S3 i år, och det var min grabb Nicke #247.
Då han bara är 14år och började köra i våras så va våran målsättning ganska låg denna säsong.
Men det vi känner till nästa säsong är att även om han bara åker på en 250 så kommer vi att satsa på open klassen i stället då sverige inte har folk nog att få ihop en S3 klass.
Vi va ju nere och åkte sista racet i tyska S3 klassen (den heter visserligen youngstercup och gäller ålder 13-21år) och där ska vi oxå försöka åka nästa år så mycke vi har tid och råd med, dom har ju lite mer åkare där (närmare 30 st i tabellen)
Man kan ju säga att om någon har funderingar på att åka motard med en 250 så är det inga problem även om man kör i openklassen, om det nu inte blir någon S3 klass. (dom snabbaste i S3 i tyskland hade samma tider som toppen i S1!)

Ses.. Tommy..
 
Kan tänka mig att någon blir grinig ifall man kommer som "elitförare" och kör i Open-klassen bara...
 
Men det vi känner till nästa säsong är att även om han bara åker på en 250 så kommer vi att satsa på open klassen i stället då sverige inte har folk nog att få ihop en S3 klass.

Kan hända att han får sällskap av en till 250 i open-klassen nästa år, ja kom precis hem från halmstad med en ny leksak till mig! Ska köra cross med den i vinter men risken är väldigt stor att ja slänger på motardhjul på den till våren.

Har hört att man kan göra jäkligt fräcka omkörningar i luften a la kamikatze med dem så ja var bara tvungen o ha en sån... :D:gnissla
 

Bifogat

  • DSC04326_s.JPG
    DSC04326_s.JPG
    107.1 KB · Visningar: 52
  • DSC04325_s.JPG
    DSC04325_s.JPG
    121.7 KB · Visningar: 55
Last edited:
Tyvärr finns ju inga hopp göra det i.......Men klart du ska motardkitta!
Då missade du nickes omkörning av mig på sista varvet i östersund i år. Satan va han flög! Han borde få stryk för det... :huvet

Har nu kört crossen 3 gånger på crossbanan o den e grymt skön. Funderar på att sätta på husa hjulen o dra ner till malmö o köra innomhus på racehouse nån helg framöver. Tyvärr så verkar det som de lägger ner motardkörnigen efter jul. För lite uppslutning.
 
Då missade du nickes omkörning av mig på sista varvet i östersund i år. Satan va han flög! Han borde få stryk för det... :huvet

.

Innan man kom på att ljusets hastihet i vakum var konstant kunde man ju säga att allt är relativt... Kamakazi flygturer kan an ju göra även i små hopp.... Men visst vore det grymt med en 3 meter hög platå på 35 meter... Då börjar vi snacka hopp! Lagom så man får varava ur på 3an för att komma över.... Drömmer mig över atlanten!
 
Då missade du nickes omkörning av mig på sista varvet i östersund i år. Satan va han flög! Han borde få stryk för det... :huvet

He he.. vi lever fortfarande pa den omkorningen..
Hela publiken jublade nar han hoppade over dej!! med nastan en meters marginal pa hojden, och sen landa uppe i vallen i kurvan efter hoppet:D
Lycka till med din nya 250 till nasta ar Karin!
(sjalv e man pa semester just nu i 35 gradig varme:) darfor inga prickar pa bokstaverna .. )

Tommy..
 
Det va bara en som körde S3 i år, och det var min grabb Nicke #247.
Då han bara är 14år och började köra i våras så va våran målsättning ganska låg denna säsong.
Men det vi känner till nästa säsong är att även om han bara åker på en 250 så kommer vi att satsa på open klassen i stället då sverige inte har folk nog att få ihop en S3 klass.
Vi va ju nere och åkte sista racet i tyska S3 klassen (den heter visserligen youngstercup och gäller ålder 13-21år) och där ska vi oxå försöka åka nästa år så mycke vi har tid och råd med, dom har ju lite mer åkare där (närmare 30 st i tabellen)
Man kan ju säga att om någon har funderingar på att åka motard med en 250 så är det inga problem även om man kör i openklassen, om det nu inte blir någon S3 klass. (dom snabbaste i S3 i tyskland hade samma tider som toppen i S1!)

Ses.. Tommy..


Ensam i S3 var han väl inte, en 250 var 3a i Falkenberg o en var 2a i Örebro på just 250!
 
har sökt lite men inte hittat något bra svar.

Kan någon förklara klasserna:
amatör elit och vad klasserna heter. eller kör alla mindre bra och mer bra i samma hit bara cc som spelar roll? 250 2t är inget som passar in eller?
 
har sökt lite men inte hittat något bra svar.

Kan någon förklara klasserna:
amatör elit och vad klasserna heter. eller kör alla mindre bra och mer bra i samma hit bara cc som spelar roll? 250 2t är inget som passar in eller?

http://www.svemo.se/g_view.php?did=10&p=247

Maskinklasserna är:
S1 (MX1) = 290cc - 450cc 4t eller 175cc - 250cc 2t
S2 (MX3) = +475cc 4t eller +290cc 2t
S3 (MX2) = 175cc - 250cc 4t eller 100cc - 144cc 2t

Därefter delas förarna in i A (Elit) och B (Senior). S1 A och S2 A kör alltid för sig och tävlar om SM.
S1 B, S2 B och S3 B kör oftast (alltid) tillsammans.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top