Nya 250cc-klassen lever

Helt korrekt, 250 4t. Det är givetvis samma regler som för MX och enduro. 250 2t går tillsammans med 450 4t och 125 2t går tillsammans med 250 4t.

Då My Adventure har övergett Husaberg till förmån för KTM denna säsongen så kanske man skulle göra comback, nu när vi har även beställt ett par 250EXC 4T, Motard hjul har vi ju redan så..........., detta kanske är klassen för mig.
Frågan är bara om jag kan få den att varav ut då man har inte blivit lättare med åren samt att skinnstället har krymt.

Lite träning kommer vi att få då vi kör Motard på programmet.
kolla in på www.myadventure.se

Hlsn
Thomas
 
Du är väldans välkommen upp hit till Örebro. Massa folk som gärna åker över dan nerifrån dina trakter för att träna. Kolla t.ex med cupcake :tummenupp

Om intresse visar sig finnas så är det inte omöjligt att jag försöker ordna nåt på andra ställen. Men tills dess är jag tyvärr tvungen att hålla det mesta av verksamheten på "hemmaplan".



Jupps! Bara upp på släpet så sticker vi till våren! Nog ska vi väl kunna fixa lite samåkning, vi börjar bli några från götet nu, kul!
 
1a. Hojen ska vara utrustad enligt gällande reglemente, detta finns på svemo.se. Observera att det för tillfället håller på att skrivas om något. Inga konstigheter; najja, handtagsskydd osv.
1b. Samma sak där, du ska ha skydd enligt reglementet. Skinnställ, hjälm osv. Inga konstigheter här heller.
2. hehe sorry, ÖK betyder överenskommelse. Du ska helt enkelt ha kollat med mig först att jag har däcken med mig typ.
3. Antar det blir samma kostnad som en vanlig träning, dvs 200:- per gång. Detta kan komma att ändras men isf återkommer jag.
4. Sök på "tredingskullen" på eniro så hittar du dit (världens längsta länk). Har du en GPS som du kan mata med koordinater är det Lat: N 59º 14' 5.42" / Long: E 15º 3' 42.61" enligt WGS84 och X= 6568439 / Y= 1457567 enligt RT90. Det finns även en karta på teknismc.se som jag visar här nere. Borde räcka så va?!

1a Med handtagsskydd menas sånna där hårda saker, inte s.k. musöron?
1b Måste det vara skinnställ (har cordura, kan iofs låna skinn av mor) och cross-stövlar (har Dainese virunga, ungefär blanding av LV- och offroad-stövlar)?
2 Hur får man på däcken när man kommit dit då? är inte så haj på det där med att byta däck än
3 Låter bra, inte så dyrt :)
4 68.6 km kan man överleva

inga krav på reggad hoj eller körkort antar jag, eller?
 
2755204 1a Med handtagsskydd menas sånna där hårda saker, inte s.k. musöron?
1b Måste det vara skinnställ (har cordura, kan iofs låna skinn av mor) och cross-stövlar (har Dainese virunga, ungefär blanding av LV- och offroad-stövlar)?
2 Hur får man på däcken när man kommit dit då? är inte så haj på det där med att byta däck än
3 Låter bra, inte så dyrt :)
4 68.6 km kan man överleva

inga krav på reggad hoj eller körkort antar jag, eller?
2. Spärrdrag/ringnyckel av med hjulen, fram med däckjärn och kräng av däcket. På med nytt och vänd på däckjärnen (beroende på typ) och kräng på. :tummenupp

Finns säkert någon som hjälper dig den första gången. ;)

Nu blir det till att leta efter en billig men hyfsad 125:a för detta kommer att bli hur kul som helst. Hade det ju vart med större också men nu blir det lite roligare för plånboken också. :näsblod
 
Last edited:
2. Spärrdrag/ringnyckel av med hjulen, fram med däckjärn och kräng av däcket. På med nytt och vänd på däckjärnen (beroende på typ) och kräng på. :tummenupp

Finns säkert någon som hjälper dig den första gången. ;)

ska snart byta däck hemma, men skämmigt att sitta där i ett par timmar för att byta däck :tungan
 
1a Med handtagsskydd menas sånna där hårda saker, inte s.k. musöron?
1b Måste det vara skinnställ (har cordura, kan iofs låna skinn av mor) och cross-stövlar (har Dainese virunga, ungefär blanding av LV- och offroad-stövlar)?
2 Hur får man på däcken när man kommit dit då? är inte så haj på det där med att byta däck än
3 Låter bra, inte så dyrt :)
4 68.6 km kan man överleva

inga krav på reggad hoj eller körkort antar jag, eller?

1a - Hårda, gärna med metallinlägg men det är nog inget krav.
1b - Skinnställ är ett krav, vad gäller stövlar vet jag inte om det måste vara cross eller om roadracingstövel är ok.

2 - Be om hjälp, det får du garanterat. Flertalet av oss har utrustning för att byta däck, kolla bara av innan så du säkert vet att någon har med det till banan. Har du egen utrustning är ju problemet redan löst.

3 - Nästan gratis...

4 - Fråga norrlänningarna så får du se att de åker lika långt för att köpa en varmkorv efter att de varit på dans i parken.:D
 
1a - Hårda, gärna med metallinlägg men det är nog inget krav.
1b - Skinnställ är ett krav, vad gäller stövlar vet jag inte om det måste vara cross eller om roadracingstövel är ok.

4 - Fråga norrlänningarna så får du se att de åker lika långt för att köpa en varmkorv efter att de varit på dans i parken.:D

Runt om knuten är väl en 6,8 mil eller så. :näsblod Jag har iaf som närmast 60 mil till tävlingarna, 100 mil i snitt är det nog.

1a. Metallinlägg spar mycke på grejjerna om du går ikull både i motocross och supermoto så det tycker jag du borde skaffa vilket som.
1b. Skor av motocross-typ står det i reglerna, jag skulle inte använda RR-skor även om det är tillåtet, crossdojjorna är så jäkla mycke hårdare och skyddar mycke bättre.
 
1a - Hårda, gärna med metallinlägg men det är nog inget krav.
1b - Skinnställ är ett krav, vad gäller stövlar vet jag inte om det måste vara cross eller om roadracingstövel är ok.

2 - Be om hjälp, det får du garanterat. Flertalet av oss har utrustning för att byta däck, kolla bara av innan så du säkert vet att någon har med det till banan. Har du egen utrustning är ju problemet redan löst.

3 - Nästan gratis...

4 - Fråga norrlänningarna så får du se att de åker lika långt för att köpa en varmkorv efter att de varit på dans i parken.:D

1a antog det
1b angående skinnställ, så är det ett problem då det jag har tillgång till nu är ganska "byllsigt" och gammalt, det var ju lite synd

2 vad mer än däckjärn behöver man? har inte kollat upp så mycket än om däckbyte

3 det är det jag menar, fast budgeten ser ganska smal ut just nu för min del

4 Alla norrlänningar har inte långt till korv


Runt om knuten är väl en 6,8 mil eller så. :näsblod Jag har iaf som närmast 60 mil till tävlingarna, 100 mil i snitt är det nog.

1a. Metallinlägg spar mycke på grejjerna om du går ikull både i motocross och supermoto så det tycker jag du borde skaffa vilket som.
1b. Skor av motocross-typ står det i reglerna, jag skulle inte använda RR-skor även om det är tillåtet, crossdojjorna är så jäkla mycke hårdare och skyddar mycke bättre.

1a var kan man hitta såna utan att behöva betala mycket, och hur vet man om det passar till styret och så
1b det är sådana här jag snackar om
http://hem.passagen.se/igge_/boot.JPG
 
2755287 1a antog det
1b angående skinnställ, så är det ett problem då det jag har tillgång till nu är ganska "byllsigt" och gammalt, det var ju lite synd

2 vad mer än däckjärn behöver man? har inte kollat upp så mycket än om däckbyte

3 det är det jag menar, fast budgeten ser ganska smal ut just nu för min del

4 Alla norrlänningar har inte långt till korv




1a var kan man hitta såna utan att behöva betala mycket, och hur vet man om det passar till styret och så
1b det är sådana här jag snackar om
http://hem.passagen.se/igge_/boot.JPG
Jag köpte mig ett par för 679:- har jag för mig. Team 10 tror jag märket hette. Ser okej ut har aluskena och fungerar perfekt. I det kitet ingår monteringssats. Passa på "alla" styren i princip av crosstyp. Lätta att sätta på är de med. :tummenupp
 


1a var kan man hitta såna utan att behöva betala mycket, och hur vet man om det passar till styret och så
1b det är sådana här jag snackar om
http://hem.passagen.se/igge_/boot.JPG

Dom är iofs rätt dyra men å andra sidan håller de mycke längre. Det finns två modeller, en för vanliga (22mm?) styren och en för fatbar (28mm?). Fatbar och vanliga styren har samma diameter (22mm?) längst ut på styret, skillnaden är att fatbar är bredare över böjjarna och i mitten. Du borde ganska lätt se skillnad på dem :) Alla moderna hojjar har 22mm eller fatbar-styren. Vissa äldre (blandannat vet jag att kawa 250 -91) har smalare styren men det tror jag knappast du behöver oroa dig för.

Dina skor borde godkännas.

Förövrigt är det ca 12km till korv från mig.

Edit, exempel på styren:
styre_svart.jpg

Normalt 22mm

fatbar_svart.jpg

Fatbar 28mm
 
Last edited:
Jag köpte mig ett par för 679:- har jag för mig. Team 10 tror jag märket hette. Ser okej ut har aluskena och fungerar perfekt. I det kitet ingår monteringssats. Passa på "alla" styren i princip av crosstyp. Lätta att sätta på är de med. :tummenupp

vart köpte du dom då?
har du några bilder på dom?

tror du det passar mitt styre, har ju fått en och annan kommentar för att vara touring hoje :tungan

Dom är iofs rätt dyra men å andra sidan håller de mycke längre. Det finns två modeller, en för vanliga (22mm?) styren och en för fatbar (28mm?). Fatbar och vanliga styren har samma diameter (22mm?) längst ut på styret, skillnaden är att fatbar är bredare över böjjarna och i mitten. Du borde ganska lätt se skillnad på dem :) Alla moderna hojjar har 22mm eller fatbar-styren. Vissa äldre (blandannat vet jag att kawa 250 -91) har smalare styren men det tror jag knappast du behöver oroa dig för.

Dina skor borde godkännas.

Förövrigt är det ca 12km till korv från mig.

har höjdskillnad mellan olika ställen på styret med passformen att göra?
sen är ju min inte riktigt modern 10 år hehe

man kan ju hoppas på att dom godkänns

för mej är det bara till kylen, 5-10 meter kanske :tungan
 
Last edited:
Kan man få be er som inte är jag att inte svara på frågor om regelgrejer ni inte är 110% säkra på svaret ;)
Det förvirrar bara de som ställt frågan :tummenupp

T.ex handtagsskydd... Det är krav på metallinlägg men formuleringen i reglementet 2006 var tyvärr lite luddigt. Till 2007 kommer detta vara fixat. Nya reglementet jobbas det på just nu och presenteras så fort det är klart. Vänta gärna med att köpa grejer tills ni kollat att det är rätt prylar ni köper (gäller iofs inte särskilt mpnga prylar men ändå).

Tips om hur man byter däck eller vad det kostar att byta styre osv är däremot såklart välkomna :tummenupp
 
Last edited:
angående skinnställ är ett ganska gammalt 2-delat godkänt eller är det krav på helt?
 
Jo, de heter Mitas och såldes av Motordepån i Eksjö, hemsidan verkar inte funka som den ska riktigt längre så har de slagit igen kan du kanske du kanske kolla med dessa företag http://www.mitas.cz/index.php?stranka=12&kcid=28

En gammal räv provade däcken på våran bana förra året och han körde nog lika fort med dem som med 17". :) Iofs stor andel med grus på våran bana så om du har möjligheten att köpa 17", gör det, kostar inte såå mycket begagnat.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top