Nya 250 Ninja Kul eller Tråkig?

cc_rider

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Svedala
Hoj
Kawasaki Er6n
Nya Kawasaki 250 Ninja som kommer nästa år. Priset ska ligga på strax under 40 000:-
Någon som har efarenhet av sånna här "småhojar" kan den va kul o leka med?

http://www.kawasaki.se/250r/
w681h511_0000034044668008.jpg


Årsmodell 2008
Motor, typ / antal cylindrar Vätskekyld 4-takts paralleltwinmotor
Cylindervolym cm³ 249 cm³
Borrning x slag 62,0 x 41,2 mm
Kompressionsförhållande 11.6:1
Ventilsystem DOHC, 8 ventiler
Effekt kW 22,2 kW {30 PS}/10 500 rpm (EX250K)
Vridmoment Nm 21,0 Nm {2,14 kgf m}/8 500 rpm (EX250K)
Bränslesystem Bränsleinsprutning: _28 mm x 2 (Keihin)
Dubbla gasspjäll (EX250K)
Tändsystem Digital
Startsystem Elektrisk
Smörjning Tvångssmord, våt sump
Kraftöverföring 6-växlad, retur
Slutväxel Sluten kedja
Primärväxel 3,087 (71/23)
Växlar: 1:an 2,600 (39/15)
Växlar: 2:an 1,789 (34/19)
Växlar: 3:an 1,409 (31/22)
Växlar: 4:an 1,160 (29/25)
Växlar: 5:an 1,000 (27/27)
Växlar: 6:an 0,893 (25/28)
Slutväxel 3,071 (43/14) (EX250K)
Koppling Våt, flerskivig, manuell
Ram Fackverk i stål
Gaffellutning/försprång 26° / 83 mm
Fjädring fram 37 mm teleskopgaffel
Fjädring bak Bottom-Link Uni-Trak med gasstötdämpare och justerbar förspänning i fem steg
Fjädringsväg fram 120 mm
Fjädringsväg bak 130 mm
Däck fram 110/70-17 M/C (54S)
Däck bak 130/70-17 M/C (62S)
Bromsar, fram Enkel 290 mm bladformad bromsskiva Bromsok: Enkelt balanserat tvåkolvs
Bromsar, bak Enkel 220 mm bladformad bromsskiva Bromsok: Dubbelkolv
Styrutslag, vänster/höger 35° / 35°
Emballagestorlek (L x B x H) 2080 mm x 710 mm x 1,115 mm
Axelavstånd 1400 mm (EX250K)
Markfrigång 135 mm
Sitthöjd 780 mm
Bränsletank 17.5 liter (EX250K)
Torrvikt 152 kg (EX250K)
 
Finns väll viss risk för flopp här i Sverige då dom flesta har inställningen att kan jag ha mer effekt skall jag ha det, kosta vad det kosta vill.

Blir nog mer en hoj för dom som vill ha en ekonomisk hoj rent försäkringsmässigt sätt som köper den kan jag tänka mig. Kan också ha jäkligt fel så att den blir väldigt populär, men små hojar har ju för det mesta inte haft så stor marknad i Sverige, mer varit nere i medelhavsländerna som det fungerat och i asien.
 
Du har en ER-6:a, den är inte kul för dig. Om du kört MT-5 eller CB125 hade den varit kanon. Min gissning, men provkör!
 
Hade en trimmad er6-a..! krashade den för en månad sedan, Va nära döden där!

Därför funderar jag på en lite lugnare hoj som man kanske inte blir djävulen själv när man sätter sig på!
 
250 känns lite meningslöst, som en trimmad moped.... en 400 hade nog gått lite bättre tror jag.
 
Hade en trimmad er6-a..! krashade den för en månad sedan, Va nära döden där!

Därför funderar jag på en lite lugnare hoj som man kanske inte blir djävulen själv när man sätter sig på!



Det sitter nog i föraren och inte i hojjen.
 
Det går att göra djävligt roliga 250 4T maskiner för massmarknaden. Men jag ställer mig tveksam till att spisen i den där hojen skulle vara särskilt upphetsande.
 
Jag hade en lillninja från forntiden och jag vill minnas att den var jättekul. Billig, sliter inga däck och billig att försäkra. Kul att köra. Köp!
 
30hk i ett chassie som väger 152 kg torrt. Kan väl inte vara annat än tråkigt?
 
Nää, lär ju inte vara rolig att köra direkt. Har man en gokartbana på tomten så kanske. Som pendlarfordon kanske den funkar, men då passar det ju iofs bättre med en offroadliknande sak istället.
 
Kul att den kommer till sverige! Kan kanske vara en hyfsad första hoj, men vistt 30hk tröttnar man på.

och 10500rpm? trodde hela greje med en 250 var att den skulle varvas! 20krpm och en 45-50hk i toppeffekt så snackar vi!
 
Tyvärr är 250cc lite för lite för våra svenska fina vägar. Jag tycker min 640 är rena rama sömnpillret på alla vägar utanför stan förutom Bogan och Bulten...

Kanske har man blivit skadad av att köra ZX12R?:näsblod
 
Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top