Nya 2011 GSXR 750 och 600

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
vet inte om det varit uppe förut. Men hitta lite information om kommande Gsxr 750 och 600.
En hel del förändringar ,frågan är om det räcker för att slå konkurrenterna.http://www.motorcycle.com/manufacturer/suzuki/2011-suzuki-gsxr600-and-gsxr750-revealed-90013.html

GSX-R600L1_Diagonal_S.jpg

Last edited:
An all-new frame underpins the GSX-R revisions, trimmed by nearly 3 lbs on its own. This, plus a plethora of other weight-saving items, has resulted in a Gixxer some 20 lbs lighter than previous. An anticipated 410-lb curb weight (full of 4.5 gallons of fuel) would tie the Gix Six with the class lightweight, Honda CBR600RR.

en 750 vägande som erkänt lätta cbr600rr vore mums :yoparty

edit, 750n är 6 lbs tyngre än 600an, dvs mindre än 3 kg diff.

Last edited:
en 750 vägande som erkänt lätta cbr600rr vore mums :yoparty

edit, 750n är 6 lbs tyngre än 600an, dvs mindre än 3 kg diff.

Hur påverkar det där egentligen?

Enligt massa förståsigpåare, som från min sida fått medhåll efter sommarens provkörningar av diverse hojar. Så är det den roterande massan som gör hojen tung, snarare än vikten i sig.

I det läget kan ju 3 kg vara markant mycket.

Eller?

Gött att se 750:n finnas kvar! :tummenupp

Enligt massa förståsigpåare, som från min sida fått medhåll efter sommarens provkörningar av diverse hojar. Så är det den roterande massan som gör hojen tung, snarare än vikten i sig.

Eller?

Nu är det nog inte den roterande massan i sig som väger 3kg mer utan hela hojen totalt. Kan ju vara så att ex avgas får tas till ytterligare med ökad volym, som drar på sig vikt.

Gött att se 750:n finnas kvar! :tummenupp

Nu är det nog inte den roterande massan i sig som väger 3kg mer utan hela hojen totalt. Kan ju vara så att ex avgas får tas till ytterligare med ökad volym, som drar på sig vikt.

Aspelut, det var inget påstående.

Men är det inte rimligt att tro att mer volym & men effektkräver mer material i rörliga delar och transmission? Kanske även kraftigare/längre kedja osv..

Min fråga var mer om det kanske inte är så intressant med totalvikten i sig, om man inte vet hur den är fördelad.

Korrekt?

lätt hoj

Eller?

Banta,betydligt billigare än att lätta hojen.
Allt för många 100kg gubbar pratar om hojvikt.:confused:

Haha, säger du att jag är tjokk??

Njae.. Men det slog hur tung jag upplevde RC8R när jag gick från SuperDuken, och jag gissar att det tom är lättare än SDn. Eller så var det bara jag som körde fel?

Men i motsats upplevde jag 675an som jättelätt och extremt lättsvängd i samma jämförelse. Det kan säkert ligga i chassiegeometrier och andra konstruktionsdetaljer. Men den samlade erfarenheten är att hojar med stor volym upplevs som tyngre. Även om jag inte har några fakta för det, men det är därför jag ställer frågan här :tungan.

Inga priser som läckt ut än?

Min fråga var mer om det kanske inte är så intressant med totalvikten i sig, om man inte vet hur den är fördelad.

Korrekt?

Tveklöst har placeringen betydelse, givetvis även totalvikten men små %-uella avvikelser bör nog ses som just det, marginellt.
Om en hoj väger 183 och den andra 186 för oss "lekmän", om man motverkar med mer effekt så :D.
Annars är ju viktjakten hysterisk i racing, med ramar i kolfiber, skruvar av titan och dylikt.
En "tung" roterande massa har ökad gyropåverkan, vilket motverkar villigheten att ändra riktning. Lätta fälgar är ett jättetydligt exempel på där man märker just enorm skillnad.
Men, det är inte bara massan som har betydelse i just gyrobiten, utan även hastigheten (varvtal på motor ex).

Samtidigt är det totalvikten, förare+åkedon som måste ändra riktning i kurvtagning. Mer massa, "besvärligare" att riktningsändra. Jfr kurvhastighet på läckra små lätta tvåtaktare :yoparty
Om jag nu hängde med på fysiklektionerna... :gnissla:D

Last edited:
En "tung" roterande massa har ökad gyropåverkan, vilket motverkar villigheten att ändra riktning. Lätta fälgar är ett jättetydligt exempel på där man märker just enorm skillnad.

Men, det är inte bara massan som har betydelse i just gyrobiten, utan även hastigheten (varvtal på motor ex).

Det är nu praktisk fysik blir roligt :).

Borde då inte en 600cc radfyra med en rörlig massa motsvarande 5X hg, som varvar 14000 rpm. Ha samma påverkan som en 1200cc V-twin med en rörlig massa motsvarande 10X hg, som varvar 7000 rpm?

Grymt vacker hoj.. Och att dem fortsätter med stor analog varvräknare är ett enormt + :Bugar

190 kilo och 148hk i 750n, precis lagom :)

Någon som vet vad den kommer att kosta?

:D Sant, fast ens egna vikt kan man ju ändra läge på och använda på ett annat sätt än hojens så ett kilo på hojen är nog ganska mycket värre än ett kilo på gubben.

Sen är ju, precis som Fettsnok och Hund skriver, var vikten sitter ännu viktigare.

Det är nu praktisk fysik blir roligt :).

Borde då inte en 600cc radfyra med en rörlig massa motsvarande 5X hg, som varvar 14000 rpm. Ha samma påverkan som en 1200cc V-twin med en rörlig massa motsvarande 10X hg, som varvar 7000 rpm?

Är det så enkelt verkligen? Känns som vikten har större betydelse. Hur ser formeln ut för beräkning av gyrokraft egentligen? Nån som vet så jag slipper googla? :tungan

On topic: Jag tycker den ser för mesig ut. Dags för en djärvare design för gixxrarna nu.

Edit. Brembo ok tamefan! :tummenupp

Last edited:
Sen är ju, precis som Fettsnok och Hund skriver, var vikten sitter ännu viktigare.

Är det så enkelt verkligen? Känns som vikten har större betydelse. Hur ser formeln ut för beräkning av gyrokraft egentligen? Nån som vet så jag slipper googla? :tungan
Inte helt skitenkelt då formeln är massa x avstånd från centrum x varvtal.

"Enklast" vore nog att rita upp vevaxeln i ett CAD-program och där få ut tröghetsmomentet..
Eller kanske rent av ställa två olika motorer på resp maxvarv och sen mäta vilken kraft det krävs för att tilta dem :D

Det kanske lättaste är att provköra båda hojarna och se vilken som är kvickast att kasta runt i en chikan :yoparty

Byta till lättare fälgar är en revolution i betende, lägg gärna på 10 jämt fördelade kilo, lätta fälgar trollar bort vikten perfekt, du får en helt annan hoj!:tummenupp

"Enklast" vore nog att rita upp vevaxeln i ett CAD-program och där få ut tröghetsmomentet..
Eller kanske rent av ställa två olika motorer på resp maxvarv och sen mäta vilken kraft det krävs för att tilta dem :D

Hmm... Mellanstadiematte nu, men om man (teoretiskt) skulle bygga en motor med ex. 4 cylindrar, där alla stod i olika riktningar. Skulle man inte kunna "nolla" gyroeffekten då? Eller är det ett rent tröghetsmoment oberoende av riktning?

(Kan ungefär ingenting mer om gyrokrafter mer än att det blir ett motstånd att vrida en stav med roterande ände, dvs att kraften finns)

Att styret sitter betydligt högre på superduken jämfört med rc8:an bidrar troligen till att den känns lättare med.

Jag har provat några sporthojar ombyggda till streetfighter och dom känns ju klart lättare än motsvande originalhoj.

Haha, säger du att jag är tjokk??

Njae.. Men det slog hur tung jag upplevde RC8R när jag gick från SuperDuken, och jag gissar att det tom är lättare än SDn. Eller så var det bara jag som körde fel?

Men i motsats upplevde jag 675an som jättelätt och extremt lättsvängd i samma jämförelse. Det kan säkert ligga i chassiegeometrier och andra konstruktionsdetaljer. Men den samlade erfarenheten är att hojar med stor volym upplevs som tyngre. Även om jag inte har några fakta för det, men det är därför jag ställer frågan här :tungan.

Hmm... Mellanstadiematte nu, men om man (teoretiskt) skulle bygga en motor med ex. 4 cylindrar, där alla stod i olika riktningar. Skulle man inte kunna "nolla" gyroeffekten då? Eller är det ett rent tröghetsmoment oberoende av riktning?

(Kan ungefär ingenting mer om gyrokrafter mer än att det blir ett motstånd att vrida en stav med roterande ände, dvs att kraften finns)

Om gyrokrafterna ska ta ut varandra så måste halva massan gå i motsatt riktning. Det finns sånna motorer som har två vevaxlar som går i motsatt riktning av den anledningen. t.ex. motoczysz

Men nu är vi ruggigt offtopic :)

Om gyrokrafterna ska ta ut varandra så måste halva massan gå i motsatt riktning. Det finns sånna motorer som har två vevaxlar som går i motsatt riktning av den anledningen. t.ex. motoczysz

Men nu är vi ruggigt offtopic :)

rätt mig om jag har fel, men uppstår det inte Centrifugalkraft när det surrar o snurrar i motorn, desto tyngre kolv/stakar det är desto högre borde denna vara. så tror faktiskt gyrokrafterna är väll mer att hojjen vill slita sig åt ena hållet men vi är lyckligt begåvade med balansaxel på vissa fordon vilket minskar detta.
altså det jag ville ha sagt är att jag har förståt det som att större motorvolym blir trögre på grund av Centrifugalkraften o inte gryokraften

rätt mig om jag har fel

Gyroskop, en roterande kropp som inget annat vill än att behålla sin lutning. Hjul, vevaxel drev osv. Kolvars rörelse har inget med "stabilitet" av hojen att göra..

Blansaxel har mestadels med vibrationer att göra..

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back