Ny YZF-R7 på gång..?

En produkt vars främsta konkurrensmedel är teknik och som tillverkaren helt har slutat att uppdatera – den har lagts ner. Ett undantag är ifall den återlanseras som klassiker/kult, sedan man slutat att investera i dess tekniska utveckling. View attachment 480856
då kallas det för att dom slutat utveckla produkten... inte att dom lagt ner den...
 
då kallas det för att dom slutat utveckla produkten... inte att dom lagt ner den...
I dialog med någon som är okunnig om motorcyklar hade jag också valt frasen ”slutat utveckla”. Bland förväntat insatta däremot, talat klartext. Din poäng verkade vara att modellen lever vidare – är det din uppfattning? Kontexten var nya Yamaha R7, som ersätter tillverkarens fyrcylindriga trotjänare R6 och andra tillverkares snarlika modeller som inte heller längre omfattas av uppdateringar. Att då påpeka att dessa ”finns kvar” har inget alls med diskussionsämnet att göra.
 
Last edited:
En produkt vars främsta konkurrensmedel är teknik och som tillverkaren helt har slutat att uppdatera – den har lagts ner. Ett undantag är ifall den återlanseras som klassiker/kult, sedan man slutat att investera i dess tekniska utveckling. View attachment 480856
Nya avgasregler gör att det är svårt att bygga en 600 som är bättre än dom gamla maskinerna. Men i dom flesta länder får dom fortfarande säljas så länge inga ändringar görs. Det är därför det säljs gamla förknasarstånkor och andra antika konstruktioner i USA. Har dom en gång blivit godkända (enligt dåtidens regler) får dom fortätta säljas. Skulle dom uppdatera motorn krävs dock en ny certifiering enligt dom nya reglerna.
Det är därför japanerna skiter i att ta fram nya modeller specifikt för att klara reglerna i europa.
Förutom impotenta twinnar, som är lättare att få igenom.
 
Skulle dom uppdatera motorn krävs dock en ny certifiering enligt dom nya reglerna.
Det är därför japanerna skiter i att ta fram nya modeller specifikt för att klara reglerna i europa.
Förutom impotenta twinnar, som är lättare att få igenom.
Det du skriver går inte ihop. De så kallade japanerna både uppdaterar och tar fram nya modeller, som har fler än två cylindrar.
 
Det du skriver går inte ihop. De så kallade japanerna både uppdaterar och tar fram nya modeller, som har fler än två cylindrar.
???
Vet inte om du missat att japanerna har sluta sälja supersport 600 i europa. Suzuki har även slutat sälja gsxr1000 här.
Dom går dock att köpa på andra marknader, tex i USA
 
Som tur är finns nu turbo Kit till R7, sedan skiljer det ingenting i varvtider på en R6/R7 R7 har bättre drag ur böjarna än r6 som har bättre toppfart på storbanor.


 
???
Vet inte om du missat att japanerna har sluta sälja supersport 600 i europa. Suzuki har även slutat sälja gsxr1000 här.
Dom går dock att köpa på andra marknader, tex i USA
Hade gärna diskuterat detta med dig, men din respons antyder att du helt saknar förmåga. På förra sidan skrev jag: ”Den här modellen har ju uppstått just för att ingen köpte R6:an – för att den kostar för mycket. Honda har för flera år sedan lagt ner CBR 600 RR och när såg du en GSX-R 600 senast?”.
 
Du tror att R7 behöver turbo för att göra samma varvtider som en R6, med samma genomsnittligt kompetenta hobbyförare vid styret?
Absolut inte yamaha skälva säger ju att vid deras test så var det 1/10 sekund skillnad i fördel för R7. R7 var snabbare. Kan säkert vara så då motor registrerts utseende påverkar enormt mycket hur lättkörd o sedermera snabb en maskin kan vara.

Det är ju många supersport piloter som blivit frånkörda av bmw boxer TDM900 TRX900 kawasaki wersys o dylika lätt körda maskiner.

Men många är ju helt fast i tanken att 120 hp på 18000 rpm är alltid bättre än 80 hp vid 10,000 rpm. Hästkrafter är ju allt.

Turbo kitt som är välbyggda med ett bra register utan turbo knuff gör saker mera lättkörd, kanske en R7 mår bra av 20-25 hp till men inte minst det vridet som kommer med överladdning.

Jag skulle vilja se hur folk idag skulle reagera på en Volvo 240 turbo med 145 hp som vaknar vid 3500 rpm med pang bom.
Och upplevs som det dubbla medans en modern turbo motor som börjar i Audis 5 cyl urquatro med konstant laddtrycket pga kamaxlar utseende från tomgång det gav en enastående prestanda med ett urstark vrid o underbart körbar motor på hela 200 hp på 2,5 liter.

Idag kör vi 1,3 liters 3 cyl 200+ hp motorer som är så enormt mycket bättre på allting men ingen tänker på HUR DET VAR tidigare, bara för att en motor levererar 30hp mer än en annan måste den inte vara snabbare eller bättre.

Det är lixom skit samma om det är 120 hp vid 18,000 rpm om det är 70 hp vid 17,000 rpm det är svårkört med en motor som agerar slangbella.

En motor som ger 50 hp vid 4000 och 80 hp vid 10, 000 är ett under av körbarhet mot ovanstående.

Som tidigare diskuterats i varvtider på banor är kontentan att trotts alla massor med hp i dag o alla anti köra bort sig system går det inte fortare idag än på 80 talet. Varför??? Väldigt få kan ta ut max ur en stark motor konstant, medan flera kan åka fort med en snäll motor.

Det finns många VM åkare som pratat om detuning mindre kraft gör det lättare att köra fort.

Ta F1 1,5liters turbo motorer spottade ur sig 1500 hp på träning ändå åkte dom fortare med sug V8 o sug v6 på 7-800 hp, vaa det är ju mera hp i 1,5 det måste ju vara snabbare, i dag kör dom ännu fortare med mindre motorer men dom är körbarare inte så explosiva om man nu kan säga så om en F1 motor.

Stora hemligheten är chassi, det är stora skillnader på R6 chassiet och R7 chassiet till fördel R7, R6 chassit är en klenod ca 15-17 år gammalt i konstruktion kanske älder sedan yamaha började skissa på det medans R7 är 4-5 år o ritat ur det som kommer ur tävlings erfarenheterna, det är ytterligare en anledning att R7 kan hänga på en på pappret snabbare R6.
 
Det är nog sällan som motoreffekten är den begränsande faktorn för den genomsnittlige SH-föraren på en svensk motorbana.

”Sluta utveckla” är i min värld detsamma som att ”lägga ned” - ett antal osålda maskiner kan stå i lagret och förses med nya dekaler inför året ifall någon kommer på idén att köpa en. Nedlagd men kan ändå säljas. :)
 
Det är nog sällan som motoreffekten är den begränsande faktorn för den genomsnittlige SH-föraren på en svensk motorbana.

”Sluta utveckla” är i min värld detsamma som att ”lägga ned” - ett antal osålda maskiner kan stå i lagret och förses med nya dekaler inför året ifall någon kommer på idén att köpa en. Nedlagd men kan ändå säljas. :)
Hojar köper man ju med hjärta och inte hjärna , r7 är en bra hoj men motorn är så jävla tråkig på alla parallelltvinnar effekten räcker ja men själ saknas ju i dom oavsett vad det står på tanken , var sugen på en förnuftig tenere 700 tills jag provade en och neej inte min grej alls linjär tråkig inte alls kul går åt r4 utan elektronik hellre faktiskt
 
Absolut inte yamaha skälva säger ju att vid deras test så var det 1/10 sekund skillnad i fördel för R7. R7 var snabbare. Kan säkert vara så då motor registrerts utseende påverkar enormt mycket hur lättkörd o sedermera snabb en maskin kan vara.

Det är ju många supersport piloter som blivit frånkörda av bmw boxer TDM900 TRX900 kawasaki wersys o dylika lätt körda maskiner.

Men många är ju helt fast i tanken att 120 hp på 18000 rpm är alltid bättre än 80 hp vid 10,000 rpm. Hästkrafter är ju allt.

Turbo kitt som är välbyggda med ett bra register utan turbo knuff gör saker mera lättkörd, kanske en R7 mår bra av 20-25 hp till men inte minst det vridet som kommer med överladdning.

Jag skulle vilja se hur folk idag skulle reagera på en Volvo 240 turbo med 145 hp som vaknar vid 3500 rpm med pang bom.
Och upplevs som det dubbla medans en modern turbo motor som börjar i Audis 5 cyl urquatro med konstant laddtrycket pga kamaxlar utseende från tomgång det gav en enastående prestanda med ett urstark vrid o underbart körbar motor på hela 200 hp på 2,5 liter.

Idag kör vi 1,3 liters 3 cyl 200+ hp motorer som är så enormt mycket bättre på allting men ingen tänker på HUR DET VAR tidigare, bara för att en motor levererar 30hp mer än en annan måste den inte vara snabbare eller bättre.

Det är lixom skit samma om det är 120 hp vid 18,000 rpm om det är 70 hp vid 17,000 rpm det är svårkört med en motor som agerar slangbella.

En motor som ger 50 hp vid 4000 och 80 hp vid 10, 000 är ett under av körbarhet mot ovanstående.

Som tidigare diskuterats i varvtider på banor är kontentan att trotts alla massor med hp i dag o alla anti köra bort sig system går det inte fortare idag än på 80 talet. Varför??? Väldigt få kan ta ut max ur en stark motor konstant, medan flera kan åka fort med en snäll motor.

Det finns många VM åkare som pratat om detuning mindre kraft gör det lättare att köra fort.

Ta F1 1,5liters turbo motorer spottade ur sig 1500 hp på träning ändå åkte dom fortare med sug V8 o sug v6 på 7-800 hp, vaa det är ju mera hp i 1,5 det måste ju vara snabbare, i dag kör dom ännu fortare med mindre motorer men dom är körbarare inte så explosiva om man nu kan säga så om en F1 motor.

Stora hemligheten är chassi, det är stora skillnader på R6 chassiet och R7 chassiet till fördel R7, R6 chassit är en klenod ca 15-17 år gammalt i konstruktion kanske älder sedan yamaha började skissa på det medans R7 är 4-5 år o ritat ur det som kommer ur tävlings erfarenheterna, det är ytterligare en anledning att R7 kan hänga på en på pappret snabbare R6.
Jag tror det är marknadsförings-bs. R7 måste vara extremt mkt snabbare i kurvorna för att väga upp för 40hk mindre på rakorna. Till och med en nybörjare kan dra nytta av effekten på rakorna. Att chassiet skulle var så mycket bättre tror jag inte heller på. Nyligen körde Ari Henning och Zack Courts snabbare varvtider med en 15år gammal GSXR än en sprillans Panigale V4. R7 är säkert en bra hoj men att den skulle slå en R6 runt en bana, well :lol

Dags att döpa om tråden i väntan på R9? :yoparty
 
Jag tror det är marknadsförings-bs. R7 måste vara extremt mkt snabbare i kurvorna för att väga upp för 40hk mindre på rakorna. Till och med en nybörjare kan dra nytta av effekten på rakorna. Att chassiet skulle var så mycket bättre tror jag inte heller på. Nyligen körde Ari Henning och Zack Courts snabbare varvtider med en 15år gammal GSXR än en sprillans Panigale V4. R7 är säkert en bra hoj men att den skulle slå en R6 runt en bana, well :lol

Dags att döpa om tråden i väntan på R9? :yoparty
Vilken av gsxr panigale är starkast o hur ser effekt kurvor ut.
 
Jag tror det är marknadsförings-bs. R7 måste vara extremt mkt snabbare i kurvorna för att väga upp för 40hk mindre på rakorna. Till och med en nybörjare kan dra nytta av effekten på rakorna. Att chassiet skulle var så mycket bättre tror jag inte heller på. Nyligen körde Ari Henning och Zack Courts snabbare varvtider med en 15år gammal GSXR än en sprillans Panigale V4. R7 är säkert en bra hoj men att den skulle slå en R6 runt en bana, well :lol

Dags att döpa om tråden i väntan på R9? :yoparty
R6 är såvitt jag vet ganska tom i botten, dvs under 9.000 rpm eller så har den inte så enormt mycket pulver. Beroende på hur banan ser ut så påverkar det väl olika mycket.

En GSXR från 2007 är inte en långsam hoj, det som tillkommit sedan dess är väl kanske 30 hk men framförallt elektronik som framförallt gör hojarna mer lättkörda. En duktig förare kör väl fortare med en hoj man är van vid alldeles oavsett...

Med det sagt så vidhåller jag att 95% av sporthojsförarna inte begränsas av effektbristen i R7. Håll fullt då!
 
R6 är såvitt jag vet ganska tom i botten, dvs under 9.000 rpm eller så har den inte så enormt mycket pulver. Beroende på hur banan ser ut så påverkar det väl olika mycket.
Visst, den är tom i botten. Det är därför varje bandagsåkare har en uppsättning olika drev att välja på som gör att man aldrig är under 10.000 med en 600!
 
Visst, den är tom i botten. Det är därför varje bandagsåkare har en uppsättning olika drev att välja på som gör att man aldrig är under 10.000 med en 600!
Då hade jag tagit en suter 500 2T alla dagar i veckan mot en sopig 600som inte funkar under 10000, en suter 500 2T har ett fantastiskt register o 195 hp vid 10,000 rpm, en 600 tillåt mej hånskratta riktigt högt o nedlåtande trots vi pratar yamaha.
 
Då hade jag tagit en suter 500 2T alla dagar i veckan mot en sopig 600som inte funkar under 10000, en suter 500 2T har ett fantastiskt register o 195 hp vid 10,000 rpm, en 600 tillåt mej hånskratta riktigt högt o nedlåtande trots vi pratar yamaha.
På fyllen eller?
 
Då hade jag tagit en suter 500 2T alla dagar i veckan mot en sopig 600som inte funkar under 10000, en suter 500 2T har ett fantastiskt register o 195 hp vid 10,000 rpm, en 600 tillåt mej hånskratta riktigt högt o nedlåtande trots vi pratar yamaha.
Ja för de kostar väl ungefär lika mycket :P
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top