Ny utrustning till i sommar

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Tja!

Satt o bläddrade lite i årets hjälmkollektion samtidigt som jag kollade priserna i dom svenska butikerna och jag måste ju faktiskt säga att det känns nästan som om dom svenska butikerna är på gränsen till ett kartell.

Finns inte en butik som säljer Shoeis nya 1100 serie för en krona under 5695, faktum är att samtliga 5 butiker jag kollat med ligger på exakt 5695 spänn, sen är det väl möjligt o få en 10% i butiken om man servar o grejjar.

Sen har vi ju givetvis alternativet fc-moto.. ere nån som handlat därifrån eller? Priserna e ju riktigt bra samtidigt som euron idag är nere på väldigt låga 8.76 spänn.

Sen hittade jag även en rabattkod som man kan använda på fc-moto: "facebook10"

Skriver man in den så får man yttligare 10% rabatt på priset.. då hamnar man på cirka 3600 skeppat o klart för en lackad Shoei 1100 hjälm.

2000 spänn sparat rakt ner i fickan.. frågan e ju bara om man vågar handla från dem? :S

Tja.

Jag vet precis vad du menar, dyrt som satan. Kolla också in helmetcity.uk. Du har en xr1100 för 200 pund och enligt valutakursen hamnar det på 2500 + 300 kr i frakt. Sparar ytterliggare ngr hundralappar:tummenupp

Har bara hört bra saker om fc-moto, tänkte själv lägga en beställning på ny kruka.

Tja.

Jag vet precis vad du menar, dyrt som satan. Kolla också in helmetcity.uk. Du har en xr1100 för 200 pund och enligt valutakursen hamnar det på 2500 + 300 kr i frakt. Sparar ytterliggare ngr hundralappar:tummenupp

Aa riktigt bra priser faktiskt. dock ere förra årets xr1100 dom har riktigt bra pris på :)

Årets modell är ju bland annat "Conqueror" o den e lite dyrare, 4100 hamnar man på helmetcity. fortf bra pris dock!

Last edited:
Har bara hört bra saker om fc-moto, tänkte själv lägga en beställning på ny kruka.

Funkar finfint med FC-Moto så länge det inte blir reklamation...
Då får man bekosta frakten tillbaks själv och det tar en bra stund att få tillbaks grejerna. :-(
Men annars :tummenupp

Prata med charles på honda och se om han kan göra något bra :tummenupp

Leverantörerna bestämmer ut priserna.. ofta prisar dom grejerna i sina kataloger som går ut till slut kund..

Det + dåliga marginaler gör sverige ett piss ställe å handla i ..

Köp utomlands.. allt gear/dyrare reservdelar e mycket billigare i andra länder.. även hojar.

Inte vara rädda för att de e billigt.. i deras värld så är de normal priset.. bara i sveriga dom har lol priser på allt...

Leverantörerna bestämmer ut priserna.. ofta prisar dom grejerna i sina kataloger som går ut till slut kund..

Det + dåliga marginaler gör sverige ett piss ställe å handla i ..

Köp utomlands.. allt gear/dyrare reservdelar e mycket billigare i andra länder.. även hojar.

Inte vara rädda för att de e billigt.. i deras värld så är de normal priset.. bara i sveriga dom har lol priser på allt...

Det är väl förmodligen alla mellanhänder som ska ha för mycket som vanligt.

Agenten här i swe som köper in grejjerna lär ju knappast ha sämre pris än dom tyska importörerna.

Jaja.. som ordspråket säger: den som gapar efter mycket missar ofta hela stycket.

jag köpte min shoei från fcmoto och fick hem den på typ 3 dagar, smidigt!

Det är väl förmodligen alla mellanhänder som ska ha för mycket som vanligt.

Agenten här i swe som köper in grejjerna lär ju knappast ha sämre pris än dom tyska importörerna.

Jaja.. som ordspråket säger: den som gapar efter mycket missar ofta hela stycket.

Har x antal år i MC branshen ... svenska priser är fucked up... vad jag har förstått så har svenska importörer samma pengar som exempelvis tyska men dom lägger på mer på sina produkter innan de går ut i butikerna..

vilket gör att t.ex. hjälmar så har jag flera gånger sätt tyska/engelska sidor som säljer till slutkund för mindre än va en svensk mc butik betalar in.

Har x antal år i MC branshen ... svenska priser är fucked up... vad jag har förstått så har svenska importörer samma pengar som exempelvis tyska men dom lägger på mer på sina produkter innan de går ut i butikerna..

vilket gör att t.ex. hjälmar så har jag flera gånger sätt tyska/engelska sidor som säljer till slutkund för mindre än va en svensk mc butik betalar in.

Måste väl isåfall vara rätt bra business att ett gäng återförsäljare går ihop och tar kontakt med den tyska importören och ser vad dom kan få för priser, måste ju vara rätt mkt billigare speciellt nu när euron står i 8.80~.

Det är ju vad jag vet duells som är importör av shoei i sverige, rätta mig om jag har fel. En sådan aktion borde ju iaf kunna sätta lite press på dem.

Sen är det väl säkert så att fc-moto säkerligen köper in större kvantiteter av allt men när dom kan sälja en hjälm ut till kund för 2000 spänn mindre än vad det hade kostat att köpa här i sverige så måste någonting vara väldigt fel :P fc-moto går ju knappast back på affären så det måste ju vara löjliga påslag från duells sida isåfall.

Tiv

Kapar tråden lite.. Ngn som vet ngn nätbutik som säljer Bell Star-hjälmen?

Måste väl isåfall vara rätt bra business att ett gäng återförsäljare går ihop och tar kontakt med den tyska importören och ser vad dom kan få för priser, måste ju vara rätt mkt billigare speciellt nu när euron står i 8.80~.

Det är ju vad jag vet duells som är importör av shoei i sverige, rätta mig om jag har fel. En sådan aktion borde ju iaf kunna sätta lite press på dem.

Sen är det väl säkert så att fc-moto säkerligen köper in större kvantiteter av allt men när dom kan sälja en hjälm ut till kund för 2000 spänn mindre än vad det hade kostat att köpa här i sverige så måste någonting vara väldigt fel :P fc-moto går ju knappast back på affären så det måste ju vara löjliga påslag från duells sida isåfall.

Tiv

ja visst en jätte bra ide..

problemet är så här.
om du börjar paralelimportera så slutar leverantörerna leverara allt till dig..
mao du behöver importera hela (exempelvis duells) sortiment för att kunna göra detta... annars får du problem när du skall beställa annat...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT