Ny typ av farthinder, bra att känna till..

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Reglerna fanns tidigare, det man gjorde var bara ett förtydligande vad jag kommer ihåg. Ögonkontakt var en självklarhet när jag tog körkort för snart 40 år sedan.

Då är vi i alla fall två som har ett minne av detta, haha :lol Nu verkar det snarast vara så att man legitimerar det beteende som ses allt oftare, att personer bara kliver rakt ut i vägbanan utan att lyfta blicken från skärmen eller zebraränderna!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Då är vi i alla fall två som har ett minne av detta, haha :lol Nu verkar det snarast vara så att man legitimerar det beteende som ses allt oftare, att personer bara kliver rakt ut i vägbanan utan att lyfta blicken från skärmen eller zebraränderna!

Japp, Noll Vision om att undvika att olyckor, bara minska konsekvenserna när olyckan väl skett.
Hade man börjat bötfälla de med sådant beteende skulle problemet knappt finnas.
Men Tragikvärket verkar vilja legitimera dumhet så med Noll Vision blir det troligen ännu lägre hastigheter som är lösningen. :huvet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Noterade häromkvällen ett ytterst tveksamt beteende i trafiken, på tal om näsan i skärmen. Två, bedömt 14-16 år gamla, tjejer med fullstora hästar längs med en kurvig 70-väg. Ena tjejen uppsutten och andra leder sin häst. Ingen av dem gjorde någon som helst ansträngning att ha koll på omvärlden.

Lyckligtvis gjorde ingen nåt oväntat när jag kom åkande med hojen för att passera dem bakifrån. Gissa om jag hade beredskap på tillbud?

Hästar är ju litet läskiga i trafiken. Visst finns det undantag, som värnpliktig på K1 har jag sett sinnessjukt stabila springare. Men de är undantag tror jag.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hästar är ju litet läskiga i trafiken. Visst finns det undantag, som värnpliktig på K1 har jag sett sinnessjukt stabila springare. Men de är undantag tror jag.

Det finns inga trafiksäkra hästar. Även den mest stabila häst kan göra oväntade saker. Även kronhästar.
Men K1s hästar är utvalda och inköpta och sedan utbildade för sitt ändamål av mycket duktiga och erfarna hästkarlar (av båda könen). Alltså proffs.
Med avsikten att okunniga bassar ska kunna lära sig att hantera dom i vaktparaden.
Till skillnad från hobbyryttarna med minimal kunskap och erfarenhet. På hästar och ponnier som aldrig fått en ordentlig utbildning.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top