Ny tvättmaskin.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Våran 12år gamla Elektrolux packade nyss ihop. Jordfelsbrytaren höll på att hoppa ur skåpet. Så nu ska det köpas nytt.
Vilka märken ska man satsa på om man vill lägga en 5k? Miele verkar ju vara bra skit,men ligger lite utanför budget.

Köpte en LGF1480QDS på Elgiganten (var tvungen att ha den pronto). Är väldigt nöjd med den hittils. 10 års garanti på motorn. Många bra tvätt-program med Allergi-funktioner mm. Lyser och plingar som om man såg på ett Star Trek avsnitt....... Blev även bäst i test i Råd och röns test före Miele!
Grannen har samma och är supernöjd och brorsan har en annan LG som dom haft i flera år och är oxå nöjda. Och jag jobbar inte på Lg eller får provision! Bara en nöjd kund helt enkelt....

Bosch, punkt. Nästan i klass med Miele. Mediamarkt krängde en bra modell på kampanj nyligen, ordinarie pris 6995 sänkt till 4995:-

Kikade på prisjakt vilka som låg i topp och fått bäst omdömen, sedan googlade jag lite på dom tre jag valde ut, slutade med Tvättmaskin Bosch WAS32464SN /Torktumlare Bosch WTW84360SN. 5990:- styck och hemkörning från elgiganten.
Nöjd änsålänge, bara man kommer ihåg att skruva ur transportsäkringarna ur tvättmaskinen :crash

Kikade på prisjakt vilka som låg i topp och fått bäst omdömen, sedan googlade jag lite på dom tre jag valde ut, slutade med Tvättmaskin Bosch WAS32464SN /Torktumlare Bosch WTW84360SN. 5990:- styck och hemkörning från elgiganten.
Nöjd änsålänge, bara man kommer ihåg att skruva ur transportsäkringarna ur tvättmaskinen :crash
Glömt skruva av dem med .Men vi män behöver ju inte läsa instruktioner:)

Precis, men när den nya tvättmaskinen var på väg ut ur tvättstugan vid centrifugering anade jag ugglor som får kläder..:va

Här köptes det en LG. Även att den inte har hjul så vill den banne mig skutta iväg

Kan bara meddela att det blev en busch. Verkar vara en vettig maskin.:banana

Tänk nu på att köra in den på rätt sätt, inget segdragande med tunga kläder och inga nytvättade kläder heller som inte ger något motstånd alls.

Kan man transportera en tvättmaskin "liggande"?
Tänkte köpa mig en begagnad sak då den här hemma gett upp..
Började plötsligt fundera på hur det funkar att transportera den liggande i bagaget på bilen? Eller måste de stå upp? Är osäker på om den ryms stående..

Tänk nu på att köra in den på rätt sätt, inget segdragande med tunga kläder och inga nytvättade kläder heller som inte ger något motstånd alls.

Enligt washingmachinebreakinsecrets.com av Washingman så ska man i själva verket köra in dom på fullgas konstant. Centrifugera minst 2400 rpm i en halvtimme, låt den svalna i 15 minuter och ge sedan järnet igen. Detta för att få en optimal tätning mellan trumma och drivmotor.

Glöm förguds skull inte att mjuka upp filtret med rejält bromsiga kalsingar och jobbar tröjjor som tredje och fjärde tvätt , så håller det längre

Rengör luckans gångjärn med sköljmedel och smörj minst var tionde tvätt eller enligt serviceintervall

Kan man transportera en tvättmaskin "liggande"?
Tänkte köpa mig en begagnad sak då den här hemma gett upp..
Började plötsligt fundera på hur det funkar att transportera den liggande i bagaget på bilen? Eller måste de stå upp? Är osäker på om den ryms stående..

Det du skulle kunna råka ut för är att trumman hakas av, men jag har gjort det utan att få problem.

Fast det rann ut vatten lite här och var då jag lade den med luckan ned, så andra hållet är nog bättre.

Köpte en beggad maskin idag. Det är stickkontakt på den. Vår gamla maskin är ansluten "direkt i väggen".
Följdfråga:
- Installera uttag och använda stickkontakten eller kapa medföljande sladd och koppla in som den gamla?

Fördelen med att montera ett uttag är att det blir lättare nästa gång. Alla tvättmaskiner/torktumlare har stickpropp idag.

Köpte en beggad maskin idag. Det är stickkontakt på den. Vår gamla maskin är ansluten "direkt i väggen".
Följdfråga:
- Installera uttag och använda stickkontakten eller kapa medföljande sladd och koppla in som den gamla?

Installera uttag får du inte göra själv, montera sladden direkt i dosan får man göra om jag inte minns fel :va Om du vet vad du gör vill säga...
Jag skulle ändå kapa och koppla in som den gamla, och göra likadant med nästa om det behövs. Då riskerar man inte att någon rycker ur maskinen när de ska blåsa håret och glömma sätta i den igen...

Fördelen med att montera ett uttag är att det blir lättare nästa gång. Alla tvättmaskiner/torktumlare har stickpropp idag.

Jag skulle ändå kapa och koppla in som den gamla, och göra likadant med nästa om det behövs. Då riskerar man inte att någon rycker ur maskinen när de ska blåsa håret och glömma sätta i den igen...

Nu blev det ju svårare! :(

Third opinion, someone?

Du får byta uttag själv om du har tillräcklig kunskap för det. Däremot får du inte utföra fasta installationer utan behörighet, vad att kapa sladden räknas som är jag inte skickad att svara på.

vi i hyresrätt .... kan man kräva av värden att dom monterar in stickpropps uttag istället för dosan i väggen ? (ska ju åxå tjacka ny maskin snart , å klart smidigare å plugga in den än å mecka med sladdar)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti