Ny taget Mc kort, Vilken hoj ska man välja?

Supra-mkiv

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Inget ännu
Tjena!

Precis tagit mitt mc kort är 26 år och funderar på vilken första hojen ska bli?
R1 eller en Suzuki Gsx-r 1000 K6, K7 ??

Vilken är att föredra ? för och nackdelar ?

Tacksam för alla svar!
 
jag hade tagit r1, bättre kvalite, snyggare, bra mos om man vill bränna utanför korvmojen, mycket lätt att hantera SNYGG :P,

gixxer bra motor, lite svårare att hantera än r1 men inte ngt som märks om du inte är uberproffs, men dessa diskussioner har vi haft innan det är mycket lite som skiljer hojarna effektmässigt så ta den du sitter på bäst och tycker är snyggast
 
Nu får du ett ärligt svar:

Innan någon annan dumförklarar dig, så ska jag försöka vara ärlig och beskriva ett och annat -du låter som stereotypen för en olycka, du har ingen erfarenhet, men vill ha värstinghoj.

Eftersom du inte åkt än, så kanske du inte förstår att drivers skills har ett avgörande när det gäller mc-åkning?

Det spelar mindre roll VAD du åker, allting handlar om skills. Och det spelar ingen roll om du kört balla bilar, jag har haft ballare bilar än vad du rattar, men när jag började köra hoj, så var det som att börja om från början. Jag köpte "något värst" och trodde jag kunde köra, men blev ifrånåkt av customhojjar första året..

Så skitsamma vad du köper för hoj.

Välj en som du sitter bekvämt på, ge det ett par år att lära dig köra. Du kan inte gränsla en skitball, ny värstinghoj och tro att du kan åka fort. Glöm det, det blir mer pinsamt att ha en värsting-cykel och inte kunna köra. För alla kan dra rakt fram, men när det väl kommer till att svänga så är det klippt.

Mitt förslag är att börja med en halvgammal cykel, som inte tar så mkt uppmärksamhet. Den kan fortfarande vara vass, men den måste inte vara ny. Åk mestadels själv första tiden, lär känna dig själv och din cykel, ligg lågt. Och allt eftersom så kan du sen byta upp dig.

Vad gäller hojval så spelar det ingen roll, för det är föraren bakom spakarna det handlar om... Du kan köpa en Gsx-r !000 2008, men somliga som är duktiga här på forumet, skulle spöa dig på landsväg & bana de kommande 10 åren, med en 1998 yzf R1. Så hojval spelar ingen roll.

Hojval har inget att göra med bilval, det är en helt annan grej.

Jag skulle åka ifrån 99,5% av folket på forumet med en honda hornet 600 på bulten. Med rätt däck och drevning.

Spela roll vad man åker för hoj. Det handlar som sagt om drivers skills. Så köp ingen värstinghoj som första hoj, för du tröttnar på prestandan rakt fram, lär dig behärska kurvor succesivt med tiden och med uppbyten.
 
Mje du måste nog köpa dig en turbomatad busa, dem andra är alldeles för långsamma för din smak...


Annars kan en boss hoss vara rätt lagom i instegsklassen... Lite custom att bara päsa omkring med...

Äntligen någon som ger vettiga tips!!!

Mycket bra Mike! Jag hade en dunderkisse som första hoj. Ingen värsting på något sätt men vettig försäkring och klockren cykel att börja med. Man kan bli skitnödig av vilken cykel som helst så en 600 kan vara lagom att börja med.

"Allt sitter i huvet", "du behöver inte vrida på fullt" och dylika tips brukar komma i dessa trådar. Men vet man att man har en jäkla massa krut mellan benen är det svårt att låta bli.

Om trådskaparen är sugen på 600 vet jag någon som har en väldigt fin CBR600RR -03 med repsolkåpor (självklart har han kvar de röd/svarta originalkåporna) till salu. Skicka PM om du är sugen...

Vill du tvunget ha en 1000cc kan en lite lugnare touringtwin vara lagom. SV1000 och VTR1000 kanske kan vara lagom. Går fint på kurviga vägar men inbjuder inte riktigt till lika hård körning som en sportis...

Är du ny kan SMC's BKK vara ett hett tips. Jag tog kortet på hösten och gick en BKK till våren. Körningen kl 6 på morgonen och 6 på kvällen, det var som natt och dag!

EDIT: Det där med bilar är ungefär samma sak. Kolla bara på det där motorprogrammet som går på tv4sport ibland. När två yrkesförare byter fordon. Den ena är racerförare och den andra kanske kör likbil. De byter bil med varandra och kör ett varv på bana. Det brukar sluta rätt så lika. M A O betyder erfarenhet en hel del!!!
 
Last edited:
Måste hålla med IronMike lite där,låter som ett olyckskoncept: Nytt kk,ung & värstinghoj.
Grejen är ju att dina högerhandsmisstag kan kosta dig livet även om dom bara varar i 5 sekunder.

Köp en Honda Vfr tillräckligt med mos för allt du klarar men ändå utan att vara extrem.
Lycka till/J
 
när jag köpte min första (nuvarande) sporthoj på 600 kubik var jag rädd att det skulle vara för lite kräm i den, hade läst mycket innan och många sa till andra att "nä börja högre, du kommer tröttna"

har inte provat nån värre hoj än men vettefan hur nån, speciellt nybörjare, kan känna att dom behöver mer än såhär på gatan... jag märker väl eventuellt i framtiden
 
Bra skrivet:tummenupp

Kan tillägga, ifall du köper nyare literhoj så ofta slutar det ofta med försäljning inom två år och mc intresset försvinner.

Sett det lite för ofta, vilket är synd faktiskt.

som första hoj bör man istället leta efter "bushojar" mer än "posörhojar"

Mina två sketna korvören.
 
Last edited:
Jag kör VFR som första gathoj, har bara geggat runt med enduro tidigare, och den här touringbågen är på tok för elak för mig, håller man i rullen händer det grejer...speciellt om vägen svänger.

Men ändå - sitt rykte till trots, så är Viffern ju inte mycket segare mellan 0-200 än godtycklig sporthoj heller, med rätt chaufförer verkar kvartsmilen gå på precis över 11 sekunder, med slutfarter i krokarna runt 190+, jag har inte vant mig med rushen än när man går på attack från stillastående, det är svårbeskrivet, och jag kom till bågarna via en tämligen pigg gatbil ändå.

Det verkar onekligen vara efter 200 som literhojarna kommer till sin rätt...och hur bekvämt är det att köra i 200 knutar på en båge, inte värst?

Har man ingen erfarenhet kommer det mesta med ~100 pållar kännas ruskigt kvickt, skall man åka r-hoj kanske en 600:a är det bästa valet, den river inte huvudet av dig om du nyser i kurvan på nedlägg..

/J
 
ta gixxern.. om du kör med vett ett par månader och lär känna hojjen så är de väll inge problem. lite förstorat det här måste jag säga... man kan köra ihäl sig på allt hur som helst..

lycka till!
 
T.ex. en Thundercat räcker mer än väl för en nybörjare med tanke på effekten, eller liknande. Dels så får du ner försäkringskostnaderna och du behöver inte binda upp hela bankkontot i hojen. Måste det vara en radfyra? Annars kanske en Sv650S av modell 2004< kanske skulle vara något, lagom sportig twin som är lättkörd och med bra kräm i!:tummenupp
Snälla motbevisa vv och samhället att ung man med nytt körkort inte är en "självmordspilot"...

Bra inlägg för övrigt IronMike!
 
Måste hålla med IronMike lite där,låter som ett olyckskoncept: Nytt kk,ung & värstinghoj.
Grejen är ju att dina högerhandsmisstag kan kosta dig livet även om dom bara varar i 5 sekunder.

Köp en Honda Vfr tillräckligt med mos för allt du klarar men ändå utan att vara extrem.
Lycka till/J

Instämmer fullständigt med ovanstående och IronMike!!! :tummenupp

Ta det kallt i början första säsongen innan du vant dig!

Stirra dig inte blind på kubik eller hästar!

Har själv haft kort för båge sedan 1981! Så jag vet vad jag snackar om!!!
 
V-twin - Mer lättkört tack vare jämnare effektkurva

Naken - lättare att överleva om man av naturliga skäl väljer bort alla repor över 250 km/h

Någorlunda ny - Du verkar ju ha råd om du tittar på K7:or. Det är roligare med fräscha grejer om man har posörgener i sig (och det har alla gamla bil-fantomer)

Allround - Även om du tittar på werstinghojar nu, så har du inte kört och vet inte vilken typ av körning du egentligen vill åt. Kanske massa touringmil mellan björkarna, kanske bara bandagar. Titta på hojar som funkar både som busleksaker, skjutspållar och banklubbor.

Allround 1.2 - T.ex SuperDuke, Touno, Z1000, CB1000R osv..


Jag tror jag känner till en SuperDuke i nyskick som kan vara till salu :tungan
 
Själv började jag med en "seg" yamaha diversion 600. Den skrämde skiten utav mig när jag varvade över 7000 rpm första gångerna efter att jag hade tagit kort. Du skall ha en hoj med cirkus tre gånger så mycket pulver? :tungan

Då lär du se till att vara strikt kontrollerad med gashantaget. Jag är väl medveten om att det finns folk som klarar av det dock. Själv tycker jag att min utvecklingskurva vad gäller hojar (nu kör jag med en cirkus 100-hästarsmaskin) på sex år varit helt ok. Men visst, nu är jag sugen på zzr1400 och K1200s. Men kan du hålla gashanden under kontroll så är det ju inga problem. Men provkör gärna någon 70 till 100-hästars hoj innan du slår till på nåt värre. Tror du kan ha extremt kul med rätt typ utav hoj på kurviga vägar utan att behöva 170 hästar. Lycka till och grattis till kortet.
 
ta gixxern.. om du kör med vett ett par månader och lär känna hojjen så är de väll inge problem. lite förstorat det här måste jag säga... man kan köra ihäl sig på allt hur som helst..

lycka till!

Tveksamt sant.. Visst kan man krascha i 200 på allt som går så fort, vilket i stort sett alla hojar gör.

Däremot är stunderna över 200 extremt lätträknade för mig sedan jag klev av sporthojskonceptet, men jag har sjukt mkt roligare nu.

Att jag tittar på reesermaskiner igen är för att strikt bo på bana, där får de komma till sin rätt!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top