Ny Suzuki rg ägare div frågor

Zoze

MR ostrypt
Gick med
19 Jan 2010
Ort
Örbyhus
Hoj
1992, Suziki Rg 125f
Hej jag har precis köpt mig en Fräch Suzuki rg 125f :banana som jag har ett par frågor att ställa ang hojen.

1. sen hojen kom hem så startar den inte, så då undrar jag om det är för att man ska göra någon special som det är på vissa hojan typ hålla in bromshandtaget osv.. eller något, eller om det bara är så enkelt att batteriet jag fick till är för kasst och inte orkar skjutsa på startmotor och tändning ordentligt?

2. vet någon vad det sitter för baklampor i, 1 av dom har ena tråden slutat fungera på nämligen och det vore skönt att slippa öppna för att kolla då det är rätt kallt ute nu och jag inte vill att glaset ska spricka.

3. endast varvräknarens belysning lyser i avstängt läge då undrar jag om belysningen till hastighetsmätare och temp hoppar igång när den startar eller om dom behöver bytas och i så fall om ni vet vad det sitter för lampor där.

Tacksam för hjälp :Bugar MVH Zoze
 
1. Är den helt död? Inte ett livstecken? På vissa Suzuki måste du hålla in kopplingen när man startar. Även om det inte är så så ta det för vana så slipper du skutta omkull när du startar med växel i i framtiden.
Annars kan du kolla med ett annat batteri om det går igång. Isf är batteriet slut eller behöver laddas.

2. Ingen aning. Vill du inte skruva upp det nu ta det till våren och köp en ny på en mack eller dyligt.

3. Troligen trasiga instrumentlampor.

Nu hade jag ingen RG själv i 125:a åren, men hade 3 polare som hade så jag har kört dom iaf. Snygg cykel men rätt "toppig" effektkurva om jag minns rätt. Själv fick jag nöja mig med en TZR.
 
Rg

Hej, hojens startmotor går men inte ett host från hojen, tillägas ska att batterierna jag testade med var rätt trötta, dog efter någon minuts försök med choke ingen gas inga handtag intryckta.

mvh Z
 
Förmodligen kombinationen dålig kräm ur batteriet och malande på startmotorn som sura ner motorn. Ladda eller byt eller använd bilen som starthjälp. Ett nytt tändstift kan inte skada heller. Åtmindstånde ta ur det som sitter i och kolla så det är ok, samt torka det om det är blött efter massa nötande.

Sen när du löser problemet, se till att inte hålla på och "okynnesstarta" cykeln stup i kvarten och kallkör den. Ställer bara till problem.
Vet att det är förbannat svårt att hålla sig dock.
 
Nu hade jag ingen RG själv i 125:a åren, men hade 3 polare som hade så jag har kört dom iaf. Snygg cykel men rätt "toppig" effektkurva om jag minns rätt. Själv fick jag nöja mig med en TZR.

Kom ihåg att det är en av dom sportigare 125orna och att det är en tvåtaktare, är antingen lite för svag eller full rulle :) Jag fullkomligt älskar det
 
Kom ihåg att det är en av dom sportigare 125orna och att det är en tvåtaktare, är antingen lite för svag eller full rulle :) Jag fullkomligt älskar det

Jo, du har givetvis rätt. Jag jämförde inte med min ducce utan med TZR jag körde själv alltså :). Den hade inte lika mycket effekt (var väl runt 26 hk om jag minns rätt) men hade ett betydligt jämnare register med liten puckel på 6000 varv och en kraftigare vid 9000.

Ketchupeffekt i all ära, det har sin charm det med. Sen måste man ju ge RG125:an, -92 och framåt, erkännandet att det är den näst snyggaste 125:an någonsin. Endast bräckt av Cagiva Mito. Jag var alltid lite avundsjuk på dom, men jag pröjsa min själv och då hade jag inte råd med en.
 
Jo, du har givetvis rätt. Jag jämförde inte med min ducce utan med TZR jag körde själv alltså :). Den hade inte lika mycket effekt (var väl runt 26 hk om jag minns rätt) men hade ett betydligt jämnare register med liten puckel på 6000 varv och en kraftigare vid 9000.

Ketchupeffekt i all ära, det har sin charm det med. Sen måste man ju ge RG125:an, -92 och framåt, erkännandet att det är den näst snyggaste 125:an någonsin. Endast bräckt av Cagiva Mito. Jag var alltid lite avundsjuk på dom, men jag pröjsa min själv och då hade jag inte råd med en.
Och NSR -92 :fakta
Men det man förlorar i topp vinner man väl i botten :)


Nämen nu ska jag sluta skräpa ner och skriva nått vettigt istället..

1. Har en polare men en rg också (Petie här på sh) Han hade krux med det också, fast den snurrade på bra så fick han igång den med en kombination av choke och lite gas (förlåt petie om jag inte kommer ihåg rätt :P) Rulla igång den gick fint iaf, prova det :)

2. tyvärr ingen aning, men mitt råd är att ta in den om möjligt

3. Gissar på att lamporna givit upp, men spraya kontakterna med elektronikspray först för att se om dom bara glappar eller om dom verkligen är trasiga :)

Lycka till
 
1. Har en polare men en rg också (Petie här på sh) Han hade krux med det också, fast den snurrade på bra så fick han igång den med en kombination av choke och lite gas (förlåt petie om jag inte kommer ihåg rätt :P) Rulla igång den gick fint iaf, prova det :)

Nu vet jag inte exakt hur förgasaren på en sån där funkar, men choke och gas samtidigt motverkar väl choken? Det är ju ingen riktig choke i de flesta moderna förgasare, utan den brukar väl fungera som så att den tillsätter extra bensin. Öppnar man då spjället får man ju in mer luft, vilket motverkar själva syftet. Bättre att använda mindre choke i så fall.

Jag hade nog provat att hålla inne kopplingshandtaget också, som någon tidigare har skrivit. Har varit nödvändigt på de Suzuki jag har kört, ska väl dock tilläggas att det inte innefattar RG.
 
Nu vet jag inte exakt hur förgasaren på en sån där funkar, men choke och gas samtidigt motverkar väl choken? Det är ju ingen riktig choke i de flesta moderna förgasare, utan den brukar väl fungera som så att den tillsätter extra bensin. Öppnar man då spjället får man ju in mer luft, vilket motverkar själva syftet. Bättre att använda mindre choke i så fall.

Jag hade nog provat att hålla inne kopplingshandtaget också, som någon tidigare har skrivit. Har varit nödvändigt på de Suzuki jag har kört, ska väl dock tilläggas att det inte innefattar RG.

Nu vet jag inte exakt hur petie gjorde heller, men så fungerar förgasaren ja :)

Att hålla inne kopplingshandtaget behövs bara så länge man har en växel i, är neutralen i så ska det inte behövas, så länge allt fungerar på hojen dvs :) Värt att prova
 
Hej tack alla sporthojs ägare,Problemet löst !!!

Hej jag köpte ett nytt batteri från Biltema (jag vet om deras ryckte men ändå ;) )

Som jag avsiktligen valde med 1 amp till på, lite större än orginal men det funkade precis (hade mätt innan), efter några korta försök var monsteret igång igen och bad om att få vridas ur!, ang lamporna så behövdes dom bytas nästan hela gänget tyvärr :huvet men men
I alla fall, tack för hjälpen alla men Katten spinner nu stadigt!!,

Nu har jag ett annat förhoppningsvis mindre bekymmer som ni gärna får komma med åsikter om men jag lägger det som ett eget inlägg för att hålla allt städat!

Jag behåller detta inlägg ifall någon annan i framtiden har samma bekymmer.

MVH Z
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top