Ny Suzuki Katana på gång..?

En Kawa H2 (nya modellen) hade jag tyckt kunnat vara en värdig efterträdare till Suzuki Katana faktiskt. Det är lite samma anda. Brutal supersporttourer med unik look.
 
"Long-stroke 999cc engine
The engine features a long-stroke design with a 73.4mm bore and 59.0mm stroke resulting in a broad power range delivered smoothly across the entire rev range. Producing 110kW (150PS) @10,000rpm with 108Nm of torque @9,500rpm putting the power to the ground through a back-torque limiting clutch. "
 
Ser ju precis ut som projekthojen från förra året...

En Kawa H2 (nya modellen) hade jag tyckt kunnat vara en värdig efterträdare till Suzuki Katana faktiskt. Det är lite samma anda. Brutal supersporttourer med unik look.

Jag håller med Steffo, även om H2:an inte är min favorit, så är den bra mycket mer spännande än denna nya Katana. Och, den har prestanda som ligger i topp (om vi bortser från banåka). Den ursprungliga Katanan var ju lättare och starkare än standard varianten, en missil på sin tid. Den nya är en nertrimmad historia med högt styre. Känns inte som om den förvaltar namnet särskilt väl.

Var det inte många som sa precis så om den förra också? :hihi
Japp! Vi får väl se hur många som gillar denna nya versionen. Jag gör det inte.
 
Jag tror den kan växa lite på en från första besvikelsen. Inte mycket, men lite. Några linjer är ju lätt förändrade från konceptet. Men de kunde tagit lite större kliv liksom... Mera retro hade varit roligt.
Ok, 150 hästar är ju ok.
Men i en värld där en KTM spottar ur sig 170 hästar sen några år tillbaka så borde man siktat högre. Man tog ju ut mera hästar ur sin gamla B-King liksom.
Suzuki håller ju på att utveckla en eller flera överladdade motorer. Detta hade varit en cool hoj att klämma ned en i.
Då hade det varit en storstilad come-back av Katanan.
Nu blir det ju en, lite alldaglig, nakenhoj med retronamn.

Katana_1.jpg Katana_2.jpg Katana_3.jpg
Katana_4.jpg Katana_5.jpg Katana_6.jpg
Katana_7.jpg
 
Jag tycker den är ball men är det inte i princip bara en GSX-S 1000 med annan tank och plast?
 
Ursäkta de stora bokstäverna, men jag klipp-o-klistrar från deras hemsida.

ENGINE - IN-LINE 4 CYLINDER, LIQUID-COOLED, DOHC
STARTER - ELECTRIC
TRANSMISSION - 6-SPEED WITH BACK-TORQUE LIMITING CLUTCH
FRONT SUSPENSION - 43MM KYB FULLY ADJUSTABLE INVERTED FORKS
REAR SUSPENSION - LINK TYPE SHOCK WITH ADJUSTABLE REBOUND & SPRING PRELOAD
FRONT BRAKES - BREMBO RADIAL-MOUNT MONOBLOC CALIPERS, 310MM DICS WITH ABS
REAR BRAKES - NISSIN SINGLE PISTON CALIPER WITH ABS
FUEL CAPACITY - 12 LITRES
COLOURS - METALLIC MYSTIC SILVER
WARRANTY - 2 YEARS UNLIMITED KM
SEAT HEIGHT - 825 MM
LENGTH - 2125 MM
WIDTH - 830 MM
HEIGHT - 1110 MM
WET WEIGHT - 215 KG
WHEELBASE - 1460 MM
MODEL CODE - GSX-S1000SM0



12 liters tank..... Har de fått ned förbrukningen eller skall man tanka ofta...
 
Nej, nej, nej. För helv*te. Den har ju ingen själ! Den är en dussinhoj som en biltemaingenjör fått hänga på en kåpa och en lampa på. Fan vet om jag inte hellre åker runt med en XKjell-kåpa än detta.

Originalet var rå, oslipad och underbar. Stöddig design som stack ut och en cykel som skrek "Snabb rakt fram!". Denna viskar "jag var minsann häftig en gång i tiden men nu skjutsar jag barnen till genuscertifierad förskola".
 
OT nu, men vad har Suzuki egentligen spottat ut för nya och intressanta hojar de senaste åren? För att vara ett märke som har gett oss ikoner såsom t ex GSX-R, RG 500, Bandit 1200 och TL1000 tycker jag de verkar ha tappat stora delar av just märkets själ någonstans längs vägen.
 
Påminner den inte lite om
L_spacy_198205.jpg
?
 
OT nu, men vad har Suzuki egentligen spottat ut för nya och intressanta hojar de senaste åren? För att vara ett märke som har gett oss ikoner såsom t ex GSX-R, RG 500, Bandit 1200 och TL1000 tycker jag de verkar ha tappat stora delar av just märkets själ någonstans längs vägen.

Jag tycker Suzuki har ett antal riktigt roliga modeller nu. Lilla SV650 gillade jag mycket. GSX-1000F är skitbra, kanske min blivande hoj. Honda är det lite värre med, lite halvtråkiga.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top