Ny Street Triple läcker olja - slipon?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hej,

Jag äger en Street Triple som gått 200 mil idag. Jag bytte slipon idag och tog en provrunda. Efter körning såg jag en färsk droppe olja under hojen, jag vet ej om den läckt tidigare men jag tyckte det luktade lite bränt gummi, hittade dock inget uppenbart men mer än droppbildning från en svart plåt under hojen :).

Jag testade även att ställa mig på bakbromsen under kör körning och tyckte väl inte att ABSen betedde sig vettigt men jag är å andra sidan ingen stor användare av bakbromsen.. kanske ska vara så?

Vad göra förutom att ringa återförsäljaren, några idéer eller tips?

Mvh

D
 
Kan lukta lite bränt första rundorna med ett nytt slipon. Borde dock inte rinna olja om det.. Torka rent och kör en sväng och försök se varifrån det kommer.
 
Kollade filter och plugg, snustorrt.. verkat mer geggigt runt växellådan. Nu hade jag helt nysmörjd kedja när jag var ut, men oljan som hade droppat var betydligt kletigare än min race-olja från Biltema.. växellåda eller kan kedjeoljan tjocknat?
 
Det är säkerligen lite kedjesmörj då. Har du inte torkat av den ordentligt så skvätter det rätt bra.
Den tjocknar också med värme och tid.
 
Ähh, droppar det inte är det slut. Gammalt trajja ordspråk.
 
precis som bärgar´n i "bilar" sa.... är det ingen olja under dem är det ingen olja i dem...
 
Som tidigare påpekats låter det som kedjeolja.

Har man fått på lite för mycket (väldigt vanligt) är det inte alls omöjligt att det geggar/rinner ut från framdrevsregionen. Det rinner då ut någonstans nära framdrev, växellåda och stöd...

Sprayoljorna är riktiga as till att gegga. Och tjocka och kladdiga är dom. Speciellt då dom binder skit och damm som hejsan.
Mitt tips är att köra "torrsmörjning" för kedjor från t ex Wurth eller bara pensla kedjan (tunt) med vanlig sketen olja då och då. Klisteroljor ger jag inte mycket för.
 
Tackar för alla svar, ska polera rubbet skinande om en timme sen dra en reva och förhoppningsvis dra slutsatsen - kedjeolja! Någon mer som backar upp att ett nytt slipon kan lukta lite vid "inkörning"?
 
men oljan som hade droppat var betydligt kletigare än min race-olja från Biltema
Är det den här oljan du avser
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
så är min uppfattning att nått kletigare än när den hamnat på tex bakhjulsfälgen vet jag inte.
Och smörjer man med Biltema Racing så brukar det alltid vara olja att torka av under främre kedjedrevet.
Nu byter ju Biltema leverantörer ungefär som man själv byter skor.
Men den beskrivning Biltema har stämmer inte alls enligt min erfarenhet.
Smörjmedlet kastas varken av kedjan vid höga farter.....Medlet torkar snabbt (15-20 minuter) Den behandlade kedjan tar ej åt sig smuts och sand.
Om kedjan inte tar åt sig smuts eller sand, varför blir då kåpan runt främre kedjedrevet full med sandblandad oljeklet?
 
Last edited:
Avgassystem över lag brukar lukta rätt kraftigt när det är nytt.

Då ska vi inte tala om när någon virat hela kalaset med avgasbandage och kanske även sprayat det med färg för detta. Fy fadderullan vad det stinker... :rolleyes:
 
Är det den här oljan du avser
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
så är min uppfattning att nått kletigare än när den hamnat på tex bakhjulsfälgen vet jag inte.
Och smörjer man med Biltema Racing så brukar det alltid vara olja att torka av under främre kedjedrevet.
Nu byter ju Biltema leverantörer ungefär som man själv byter skor.
Men den beskrivning Biltema har stämmer inte alls enligt min erfarenhet.

Om kedjan inte tar åt sig smuts eller sand, varför blir då kåpan runt främre kedjedrevet full med sandblandad oljeklet?

Den är det, vad rekommenderar du istället?
 
Den är det, vad rekommenderar du istället?

Hmm, mina betyg
Biltema Racing: Smörja 5, Skita ner (med hur lätt få bort) 1, Pris 3
Motul Kedjesmörjning: Smörja 5, Skita ner 5, Pris 1
Begagnad motorolja: Smörja 5, Skita ner 3, Pris 5
Eventuellt kan denna skita ner mindre än Racing
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Varda-din-cykel/Kedjespray-2000017068/

Ideen använda begagnad motorolja på kedjan kom från en artikel i Superbike eller Performance Bikes om ett MC-bud i London. Som kört sin GSX-R 1000 60000miles i jobbet. 10000 svenska mil.
Han smorde kedjan varje kväll efter jobbet med använd motorolja från hojen.
Jag har testat.
Upp med hojen som vanligt på bakre depåstöd.
Snurra på bakhjulet och en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...trustning/Olja-och-Fett/Oljekanna-2000019628/
och på med olja på rullarna.
Och givetvis en reklamtidning på golvet under kedjan för fånga det som droppar av.
http://forum.svmc.se/archive/index.php/t-4736.html

Men på resor blir det Biltema Racing i tankväskan.
Att jag skrev ett inlägg var mest över att du undrade över oljedroppe på golvet.
Med Biltema Racing hör oljedroppar både här och där till.
Som jag ser det.
men kan ändras vid ny leverantör. Min senaste Biltema Racing är köpt 2014.
 
Last edited:
Kan inte vara så att du råkat wheela lite? Har en tendens att gå åt olja då.. tydligen. :crash
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top