Ny sporthoj till samlingen !

Robban_C skrev:
Håll också ett öga på bestyckningen, mittcylindern ska tydligen gå varmare (det är visst oftast den som skär) och alltså kräva större munstycke. Detta är dock endast hörsägen så det får du väl kolla upp så det stämmer.


Tack för tipsen :Bugar

Jo det borde väl vara så att den cylindern får lite sämre kylning. Man får väl plocka ut stiften rätt ofta innan man har lärt sig hojen.
 
Grattis

Hade en Suzuki RG 500 Gamma när jag var yngre och det är den roligaste hoj jag kört. Trots att den kom så sent som -86 så var motorn underbar men ramen lite för vek. Tvåtakt är ju alltid tvåtakt och det finns inget som är så underbart som den "förvandling" motorn gör vid ca 6000 varv. Ta väl hand om den :yoparty
 
R1 wannabe skrev:
Grattis

Hade en Suzuki RG 500 Gamma när jag var yngre och det är den roligaste hoj jag kört. Trots att den kom så sent som -86 så var motorn underbar men ramen lite för vek. Tvåtakt är ju alltid tvåtakt och det finns inget som är så underbart som den "förvandling" motorn gör vid ca 6000 varv. Ta väl hand om den :yoparty

För att vara gnällig så kom den -85

De överlevde dock inte länge då på 80-talet, Förutom 250 racerhojarna (och möjligen rd350) så blev ju aldrig 2t nån hit igen på gatan.
 
Bimota försökte ju iofs för några år sen men det blev ju ingen hit. Men det tror jag mest berodde på att man tog sig vatten över huvdet eller inte tog sig tid att färdigutveckla. Dvs jag tror på konceptet med liten, lätt 2-t.

Göran:
Det kanske ska vara så att mittcylindern ska ha något större kolvspel. Jaja, jag minns inte. Men du är ju medveten om läget.

Jag såg för övrigt en sån här på ett ställe i höstas
http://www.ozebook.com/potw/potw7.jpg
fast i 750-utförande och om jag minns rätt med större kåpa.
Seeley TR750. En av Colin Seelyes skapelser i gatanpassat utförande med Suzukis vattenkylda 2-t 750 3-pip.
Skickade brev till ägaren och försökte köpa men har inte fått något svar. :-((
 
och jag tror inte alls på det för vanlig gatkörning, en 2t kan vara rätt jobbig att framföra i jämn fart tycker jag, måste nog till en väldigt modernt teknisk maskin för att verkligen vara användbar, sen har vi ju problemet att motordelar på dem kan anses som slitdelar, alla tycker inte årlig motorrenovering är så intressant:)

2t funkar bra på crossbanan eller liknade där det inte nackdelarna spelar sån stor roll, de blir ju lätta och ger hög effekt.
Jag tror aldrig de komer komma tillbaka igen i nån större omfattning, trenden går ju mot att även de mindre (kubikmässigt) hojarna blir 4t.
 
Robban_C skrev:
Jag såg för övrigt en sån här på ett ställe i höstas
http://www.ozebook.com/potw/potw7.jpg
fast i 750-utförande och om jag minns rätt med större kåpa.
Seeley TR750. En av Colin Seelyes skapelser i gatanpassat utförande med Suzukis vattenkylda 2-t 750 3-pip.
Skickade brev till ägaren och försökte köpa men har inte fått något svar. :-((

Ja en Suzuki GT750 vattenbuffel är oxå en dröm att ha, men först vill jag ha igång den här och ev skaffa en trimmad H2 750 på +100hk.....

Det är mycket man vill här i livet :banana
 
Silwer:
Jo, det går åt en entusiast till att köra 2-t på gata. Och dessa entusiaster är utdöende så det kanske inte blir några fler 2-t av just det skälet. Marknaden är liten och blir allt mindre.
 
Faan va´ ball det skulle vara! Vill ha en sån! Med sportigt chassie, kompakta mått, USD och riktiga hejdare. Får gärna levereras med olackade glasfiberkåpor så man får lacka själv. Vill inte betala japanska priser för dekaler som finns på varenda likadan hoj.
Kunde ju förresten gärna få produceras i Italien. Men italienarna lär ju knappast hoppa på tvåtakt.

Det har ju såvitt jag förstått byggts ihop några H1:or till 5-cylindrigt. Nån engelsman. Undrar om det inte var samma snubbe som byggde V8 av Kaw Z och V12 av Kaw Z1300? Eller är jag yr nu?
Fast felet med dessa är ju att det är urgamla grejor med urgamla bromsar och urgammalt chassie.
 
Såvitt jag vet inget förbud mot 2-t, däremot avgaskrav som gör att 2-t är mer eller mindre omöjligt att komma igenom i vissa delstater i USA. Det var ju därför Bimota försökte med ett nytt koncept i V-due i form av direktinsprutning av bränslet. Dock inte färdigutvecklat. Tyvärr, jag hade gärna haft en sån nån gång.

Generellt sett lär vi ju få allt hårdare krav på såväl avgaser som buller och 2-t är ju inget vidare på varken det ena eller det andra.
 
Jag arbetate ihop med en kille som samlar sådana där. Han har 6 stycken tror jag det var, några under renovering, men ett par i utställningsskick! Skall se om jag hittar hans hemsida....

Bor i Gbg-trakten.
 
bgix skrev:
Gatåkning på tvåtakt är nog en fråga om temperament. Har tourat med dam på Kawa H1 utan andra problem än att stiften slaggar igen om det är för lite landsväg mellan fartbegränsningarna som det ofta är ute i Europa.

Skulle någon bygga en modern 1000 cc tvåtakts radfyra - som utan problem borde väga in under 160 kg och ha 200+ hästar - så skulle i varje fall jag utan minsta saknad dumpa allt vad fyrtaktare heter.
Faan kollade din avatar och då blev det sådär kladdigt på tagenbordet igen :huvet
 
Respekt Göran, en grön H2:a "Joe bar team style"står även på min önskelista. Finns en kille som kör dragracing men en sån och har fått ut 185 kusat ur 839cc. Du får väl hojta till om du behöver hjälp att sota ur den? :rolleyes:
 
Kör han fortfarande med den?
Det är väl för övrigt en H1:a han har baserat på? Antar jag.
 
bgix skrev:
Gatåkning på tvåtakt är nog en fråga om temperament. Har tourat med dam på Kawa H1 utan andra problem än att stiften slaggar igen om det är för lite landsväg mellan fartbegränsningarna som det ofta är ute i Europa.

Skulle någon bygga en modern 1000 cc tvåtakts radfyra - som utan problem borde väga in under 160 kg och ha 200+ hästar - så skulle i varje fall jag utan minsta saknad dumpa allt vad fyrtaktare heter.

Jag har inte haft alla 2t som funnits för gata men de jag kört har alla varit klart jobbiga att köra landsväg mm i jämn fart, antingen drar de eller så drar den inte.
Jag tror du är i klar minoritet faktiskt.
Sen låter det som en rent livsfarlig hoj du beskriver, man kan bara tänka sig alla tokjävlar på sånna hojar:)
 
...tvåtakt... :nicka

Min gamla RD 500
 

Bifogat

  • RD 500 2.JPG
    RD 500 2.JPG
    24.5 KB · Visningar: 58
Japp. Ibland blir man lite avis på Johannes som har en RG500. Vill ha sån. Men som nån skrev ovan, det är mycket man vill ha...
 
Robban_C skrev:
Japp. Ibland blir man lite avis på Johannes som har en RG500. Vill ha sån. Men som nån skrev ovan, det är mycket man vill ha...
Tror det är en i gbg som vill sälja sin RG500 för runt 20k, jag var på väg att köpa den :)
 
Du får inte säga så där, jag har ju redan en hel binge hojar! Alldeles för många faktiskt!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top