Ny sporthoj till samlingen !

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Nu står den där i garaget och väntar på lite kärlek.

Det är en Kawasaki 500 H1A -71, 3cyl 2takt på 60hk
Toppfart 200km/h, trumbroms fram.... :tummenupp
0-100 på 4sec

Det värsta som fanns på den tiden.

Väghållningen var dock inte uppfunnen, men det sitter en styrdämpare original :yoparty.

Passa er vid rödljusen !
 

Bifogat

  • Kawa 021_liten.JPG
    Kawa 021_liten.JPG
    109.6 KB · Visningar: 337
  • Kawa 020_liten1.JPG
    Kawa 020_liten1.JPG
    133.4 KB · Visningar: 373
  • Kawa 004_liten.JPG
    Kawa 004_liten.JPG
    97 KB · Visningar: 234
Ahhhh en av dom första dödsraketerna :tummenupp Helt livsfarlig att köra.
 
Min första tunga hoj var en sån... Det är så att man får tårar i ögonen.
Den gick som f-n (med dåtidens mått mätt), men väghållningen fick man leta efter.
Var rädd om den där!
 
Ja, det är verkligen en kulthoj.

Det finns ju även en 750 3-pip. Den går visst att trimma upp till 150 bakhjulshästar, men de rekomenderar endast 125 om man ska köra på gatan med den.

125hk och ingen ram... SKÄÄÄÄÄRY

Ser ni ett blått moln i sommar så kan det nog vara jag !
 
Coolt! :Bugar
Är det den modellen som brukade kallas widowmaker?
Hur mycket fick du betala för den, dom har väl gått upp en del i pris?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Coolt! :Bugar
Är det den modellen som brukade kallas widowmaker?
Hur mycket fick du betala för den, dom har väl gått upp en del i pris?
En flång ny 750 -74 gick för $18200 på E-buy för ett tag sedan.
 
Göran skrev:
Nu står den där i garaget och väntar på lite kärlek.

Det är en Kawasaki 500 H1A -71, 3cyl 2takt på 60hk
Toppfart 200km/h, trumbroms fram.... :tummenupp
0-100 på 4sec

Det värsta som fanns på den tiden.

Väghållningen var dock inte uppfunnen, men det sitter en styrdämpare original :yoparty.

Passa er vid rödljusen !

På 33-34 år har toppfarten på hojarna ökat med ca 100Km/t :rolleyes:
Och accelerationen har ökat med ca 20% :rolleyes:
Passa er som köper ny räserhoj att ni kan bli frånåkta på strippen med en Kawa 500 från -71 :D :rofl
 
Göran skrev:
Nu står den där i garaget och väntar på lite kärlek.

Det är en Kawasaki 500 H1A -71, 3cyl 2takt på 60hk
Toppfart 200km/h, trumbroms fram.... :tummenupp
0-100 på 4sec

Det värsta som fanns på den tiden.

Väghållningen var dock inte uppfunnen, men det sitter en styrdämpare original :yoparty.

Passa er vid rödljusen !


...PAX VOBISCUM..... :tungan
 
jag har kört en sån där, man kan gott säga att man är glad att det inte längre är sådana hojar på gatan:)

Accelerationen till 100 knyck kanske har ökat 20%, men vi kan ju mäta 0-200 så ska du få se skillnader.

De var visst trimvänliga ja, men den där ramen är ju mer för 20hk än för 150:D
 
Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
Coolt! :Bugar
Är det den modellen som brukade kallas widowmaker?
Hur mycket fick du betala för den, dom har väl gått upp en del i pris?


Jag vet inte om det var 500'an eller 750'in som kallades Widowmaker, men de var nog ganska lika.

7000:- fick jag betala och desto roligare

644 SKr per år Helförsäkring

:banana :banana :banana :banana
 
Grymt kult, du måste gjort ett klipp för dom pengarna oxå. Har sett dom gå för betydligt mera...
 
Göran skrev:
...7000:- fick jag betala...

Grattis ! Då har du nog gjort ett klipp, såvida den inte är helslut.

Har kört både 500/750. Myyycket intresanta hojar. När man väl lärt sig hojarnas "karaktär" är dom väldigt roliga att busa med. :hihi
Fick 750 att dra 1,2l/mil när vi åkte touring till en mc-träff.
 
TbA skrev:
Grattis ! Då har du nog gjort ett klipp, såvida den inte är helslut.
QUOTE]

Jag har i och försig inte startat den ännu, men den verkar vara i bra skick maskinellt. Den har stått still i 10 år och i samband med att den förra ägaren ställde undan den så bytte han olja, stift, luftfilter,...
Fanns inte en smutsflaga i förgasarna.

Jag väntar med och plocka isär cylindrarna. Jag vill se hur den går först. Kanske ska göra ett komp test i alla fall.

Till och med kromet är i bra skick. Lite ny färg och en polertrissa så blir det mycket bra bruksskick. Utställningsskick kommer det aldrig att bli.

Kul att det är så pass många som har åldern inne för att förstå vad det är för hoj.
 
SM 570 RR skrev:
På 33-34 år har toppfarten på hojarna ökat med ca 100Km/t :rolleyes:
Och accelerationen har ökat med ca 20% :rolleyes:
Passa er som köper ny räserhoj att ni kan bli frånåkta på strippen med en Kawa 500 från -71 :D :rofl
Du har inte riktigt koll på hojarna från 70-talet?
Dom där går faktiskt rätt fort. Jag betvivlar inte alls att de gör 200 eller åtminstone där i närheten.
Den där eller om det var 750:n kallades även Dead man bike av någon anledning.
 
Göran skrev:
TbA skrev:
Grattis ! Då har du nog gjort ett klipp, såvida den inte är helslut.
QUOTE]

Jag har i och försig inte startat den ännu, men den verkar vara i bra skick maskinellt. Den har stått still i 10 år och i samband med att den förra ägaren ställde undan den så bytte han olja, stift, luftfilter,...
Fanns inte en smutsflaga i förgasarna.

Jag väntar med och plocka isär cylindrarna. Jag vill se hur den går först. Kanske ska göra ett komp test i alla fall.

Till och med kromet är i bra skick. Lite ny färg och en polertrissa så blir det mycket bra bruksskick. Utställningsskick kommer det aldrig att bli.

Kul att det är så pass många som har åldern inne för att förstå vad det är för hoj.
Vad jag vet så var det problem med dom som hade elektroniskt tändning.
Se till att tändtiften har rätt värmetal!
 
Jättegrattis! Helt otroliga hojar det där! Jag har kört lite med en -73 750 precis när jag fick tungt kort. Det var nåt i hästväg till att kunna lomma på! 70-140 gick på två Toyota Carina-längder...

Ps. Ebos performance i Malmö har nån slags perversion för såna hojar. Ta kontakt med herr Parneståhl om du behöver nåt, jag tror han kan fixa det mesta!
 
Håll också ett öga på bestyckningen, mittcylindern ska tydligen gå varmare (det är visst oftast den som skär) och alltså kräva större munstycke. Detta är dock endast hörsägen så det får du väl kolla upp så det stämmer.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top