Ny Skönhet bokad

Teddy skrev:
Vad ska du med en Pålle till? Hästar hör hemma i stallet. Allt du behöver är:
* En hyfsat färsk tallkotte
* tandpetare
* kartongbit
* lim
Sen ritar du in numrena på munstyckena mellan moln och sol och vips kan du lämna Oscar i tvåtaktsröken av din rätt bestyckade racer. Hasta la vista, baby!
Och såna där (lite flådigare iofs) tar de tusentals kronor för på Clas Ohlson. Skandal!

Skandal, sa bull.

Apropå det här med att titta på tändstift, kolvar och toppar så tycker jag att det ibland känns lite som att spå i riskorn som man kastat upp i luften och fångat på en talrik. Jag har under min novissäsong lyft på topparna efter varje träning och haft svårt att få ett konsekvent material att bedöma, inte allt för sällan har uppgifterna varit motsägelsefulla, t ex blöta sift tillsammans med torra toppar eller vice versa. Min egna slutsats är att man hellst ska ha ganska nya ofilade/oskruvade delar som hör ihop och som man vet fungerar korrekt. Det är allt för många saker som kan påverka det man läser och som kan göra att ett blött tändstift inte alls betyder att man har en allt för fet bestyckning. Man bör alltså ha korrekta förutsättingar att jobba ifrån vilken kan vara svårt att bedöma om man är nybörjare som arbetar med gamla, slitna saker som fått gud-vet-vilka delar utbytta till gud-vet-vad.

Teddy skrev:
Skandal, sa bull.

Apropå det här med att titta på tändstift, kolvar och toppar så tycker jag att det ibland känns lite som att spå i riskorn som man kastat upp i luften och fångat på en talrik. Jag har under min novissäsong lyft på topparna efter varje träning och haft svårt att få ett konsekvent material att bedöma, inte allt för sällan har uppgifterna varit motsägelsefulla, t ex blöta sift tillsammans med torra toppar eller vice versa. Min egna slutsats är att man hellst ska ha ganska nya ofilade/oskruvade delar som hör ihop och som man vet fungerar korrekt. Det är allt för många saker som kan påverka det man läser och som kan göra att ett blött tändstift inte alls betyder att man har en allt för fet bestyckning. Man bör alltså ha korrekta förutsättingar att jobba ifrån vilken kan vara svårt att bedöma om man är nybörjare som arbetar med gamla, slitna saker som fått gud-vet-vilka delar utbytta till gud-vet-vad.

Läsa tändstift måste man ju göra avslag för, annars kan man ju få vitt skilda resultat.

En intressant sak som A. Graham Bell skriver i sin bok "Two Stroke Performance Tuning" angående avslag är att för ett helt korrekt avslag måste man köra hojen minst 6 miles, dvs 9,6 km, med full gas och maxhastighet för att kunna göra en bra avlsäning. Lite motsägelsefullt blir det dock då han skriver hur man ska göra för att läsa av tändstiften. FInns väl inte många banor, om ens några, där man kan köra max i en mil? :va

Nyteknik skrev:
Kan ju inte stämma. :confused:
Jo men det är ju det jag säger. Att läsa av tändstiften efter ett gasavslag på Sviestad är som att spå i ris. Det säger allt och inget om man inte har korrekta och perfekta förutsättingar. Oscar kan ta och stoltsera bäst han vill med sin Pålle, själv kommer jag dyka upp på tisdagsträningarna nästa år med en spirituell Indier som ska läsa ut den bästa betyckningen ur en spådom.

/Rajiv Teddy

Bifogat

• fortuneteller.jpg
    fortuneteller.jpg
    23.3 KB · Visningar: 143
Varför försöker du då överhuvudtaget? Lika bra att låta topparna sitta kvar hela säsongen...

Nyteknik skrev:
Jag är alltså djupt avundsjuk på Oscar som har en hängiven och tillräckligt kunnig mekaniker som vet "varför".

Och det som säkert gör det ännu jobbigare är att den mekanikern är snabbare än alla i 250SP och säkert en hel del i 250R.
Stötande helt enkelt.

Victor skrev:
Och det som säkert gör det ännu jobbigare är att den mekanikern är snabbare än alla i 250SP och säkert en hel del i 250R.
Stötande helt enkelt.

Pålle körde 0,15sek snabbare än Tomas Palander gjorde som bäst på Knutstorp med en 250SP. (Palander vann alla race han ställde upp i utom ett race i Norge som Dobrich vann det året).
När sen Palander fick ett wildcard i 250 VM så vurpade han från en 15:de plats med bara ett halvt varv kvar. Så visst skulle Pålle köra i MotoGP minst!! :tungan :fyllisar

Sen kommer inte Pålle att stå som ett fån och kolla på ett gammalt tändstift för att se hur hojen gått! Han kommer göra som alla andra som vet hur och vad man ska kolla på och för att bedömma hur motorn ska gå bäst.

Goodstuff skrev:
En intressant sak som A. Graham Bell skriver i sin bok "Two Stroke Performance Tuning" angående avslag är att för ett helt korrekt avslag måste man köra hojen minst 6 miles, dvs 9,6 km, med full gas och maxhastighet för att kunna göra en bra avlsäning. Lite motsägelsefullt blir det dock då han skriver hur man ska göra för att läsa av tändstiften. FInns väl inte många banor, om ens några, där man kan köra max i en mil? :va

trodde du skämtade.....var tvungen att kolla!!!!!!

mina avläningar av tändstift gör på en sträcka av 400-1000meter (från stillatående)((axxa 1-6 vänta nån sekund))((( tittande på avgatempmätaren)))
((((sen in med kopling och döda motorn))))

(((((sen blir man grå hårig av all information))))

1 :an(upp vänter) 1349.........2:an (uppe höger)1315
3:an (ner vänster)1272.........4:an( nere höger)1318
max varv 11980
max fart 179

5 min senare ( samma bestyckning)((samma uttemp))
1 :an 1330 ...2:an 1283
3:an 1245.....4.an 1295
max varv 11560
max fart 177

.....och så fort sätter det :-)

men det finn undan tag :-)
samma bestyckning..ANNAT VÄDER
1.an 1126.,...2:an 1062
3:an 1090......4:an 1060
max varv :-) 9910
farten var INTE hög 158 km /h...(det är vad en RD500 gör på 6:an)

i mtt fall syns det "ganska" klart att den ner till vänster går fetat på full gas
(all den här informationen är från 97-06-14 från 12.00-16.00)

Fan, det låter ju på er som om jag vet vad jag snackar om, så är det ju knappt. Jag har precis börjat lära mig... Jag är tacksam att få mecka med nya grejor och med alla de hjälmedel man kan önska sig nästa år. Det är lite därför jag lämnade Ullis med förmån Oscar... Även en mekaniker vill utvecklas!

Nyteknik: Jag (och Brink) visste nog ganska exakt hur Ullis hoj skulle bestyckas, men vi körde aldrig på gränsen. Vid flera tillfällen körde vi nog två storlekar för stort munstycke, men när hon kör hyffsat jämnt med kittade 04'or på rakan behöver man inte offra en cylinder, för ingenting liksom...

Angående min snabbhet så är inte Knutstorp ett bra exempel. Men jag är fortfarande ung så jag har framtiden framför mig, och inte bakom mig som de flesta andra här. :hihi Nu när det knappt finns några b-förare kvar är det ju inte ens lönt med ett gästspel 2005.

/Joakim

Last edited:
Det är inte så svårt med motorer, de större högskolorna har bra kurser. Där man kan lära sig lite om grundläggande motorkunskap. Efterdet är det lättare att dra slutsatser.

Men eftersom jag vet endel som knappt kan räkna men ändå kan få en hoj att gå bra. Bara några enkla grejer

Men för att bestycka en racer behöver man bara titta väderstation och har man ingen egen går det att komma förbi mitt tält och skulle jag inte vara på banan nästa år så kommer Anders ha den med sig.
Sen räknar man ut luftdensiteten eller bara tittar i de diagram jag gjort och ser hur det ändrat sig sen sist.
Man kan mycket väl göra avslag efter en lång raka (det är inte alltid uppskattat av arrangören) och kolla stiftet. Men det säger inte så mycket nu när vi inte kör på blyat bränsle. Det var stor skillnad när jag körde på Daytona. Det är också svårt att jämföra från bana till bana eftersom rakornas längd varierar.
Men kolvtoppen säger endel om förbränningen men är förstås beroende på hur långt kolven gått sen den blev rengjord.
I alla lägen är det viktigt med en bra soppa och en bra olja. Det går inte att jämföra med någon som kör annan soppa eller olja.

Se känner man rätt mycket när man startat hojen om det är hyfsat rätt. Både på hur den svarar på gas och hur den varvar. Man kan också känna efter COV på ramen.

Men bäst är att ha en detonationsensor och en logger och gärna avgastemp också.

Borde finnas en kurs i "motorteori för raceråkare utan förkunskaper" kanske man skulle skriva en nån gång

Pålle skrev:
FNyteknik: Jag (och Brink) visste nog ganska exakt hur Ullis hoj skulle bestyckas, men vi körde aldrig på gränsen. Vid flera tillfällen körde vi nog två storlekar för stort munstycke, men när hon kör hyffsat jämnt med kittade 04'or på rakan behöver man inte offra en cylinder, för ingenting liksom...
Se till att chansa mer med Oscars hoj. :tummenupp

*/ ?>
Back