"Ny" sak på önskelistan: Honda RC116

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
"Ny" sak på önskelistan: Honda RC116 -66

Jag städade i går och hittade en bunt av farsans gamla tidningar, bland annat en från 1964 med en del info om det årets hojtävlingar och hojar. Jag blev intresserad av de uppgifter som stod om Hondas 50cc hoj och började söka med uppgifter om den på nätet förut, och jag hittade vad jag sökte, plus att jag hittade uppgifter om andra årsmodeller av den. Resultatet blev att jag nu vill ha en Honda RC116 -66 hellre än något annat... Eller vad säger ni om detta:
2-cylindrig 50cc 4-takt med borr och slag 35.5 x 25.14mm som ger 16hk vid 21500rpm. Rödmarkeringen vid 22500rpm, nio växlar, torrvikt 58kg. Kort sagt, en nära 40 år gammal motor som har 320hk/l, en siffra som inte har överträffats av många fyrtakts sugmotorer ens idag... :Bugar

http://www.vf750fd.com/Joep_Kortekaas/1966.html#RC116

Last edited:
Flummo skrev:
Jag städade i går och hittade en bunt av farsans gamla tidningar, bland annat en från 1964 med en del info om det årets hojtävlingar och hojar. Jag blev intresserad av de uppgifter som stod om Hondas 50cc hoj och började söka med uppgifter om den på nätet förut, och jag hittade vad jag sökte, plus att jag hittade uppgifter om andra årsmodeller av den. Resultatet blev att jag nu vill ha en Honda RC116 -66 hellre än något annat... Eller vad säger ni om detta:
2-cylindrig 50cc 4-takt med borr och slag 35.5 x 25.14mm som ger 16hk vid 21500rpm. Rödmarkeringen vid 22500rpm, nio växlar, torrvikt 58kg. Kort sagt, en nära 40 år gammal motor som har 320hk/l, en siffra som inte har överträffats av många fyrtakts sugmotorer ens idag... :Bugar

Men likväl blir du dragen av alla från 125forumet iaf.

Väx upp.

Mavve skrev:

Väx upp.

Inte säkert... Rätt schysst vikt/effekt-förhållande på den hojen, och med rätt förare som vet hur man växlar så kan det gå riktigt fort. Synd bara att det inte var en 2-taktare, då hade det varit fräckt.

McB skrev:
Inte säkert... Rätt schysst vikt/effekt-förhållande på den hojen, och med rätt förare som vet hur man växlar så kan det gå riktigt fort. Synd bara att det inte var en 2-taktare, då hade det varit fräckt.

Med 9 växlar? :rolleyes:

Mavve skrev:

Väx upp.
*Host* 180+ i toppfart *Host* Och dessutom, om en modern tvåtaktare på 125cc inte kan hänga med en 37 år gammal fyrtaktare med enbart 40% av tvåtaktarens cylindervolym måste väl det vara jäkligt dåliga tvåtaktare? :rolleyes: Respekt till dom gamla hojarna, oavsett vem som kan åka ifrån dom idag!

Mavve skrev:
Kreidlern i samma tidning hade olika växellådor med 9 eller 12 växlar. Eller med andra ord 3*3 respektive 3*4 växlar, 3-4 med fot och tre "överväxlar" som sköttes för hand.

Last edited:
Flummo skrev:

Hmm, ska du skaffa veteranmoped :va

Mavve skrev:

Väx upp.

Bwahah! Och det kommer från killen som bygger om en gammal kavva för att han vill ha något speciellt? Så när någon hittar något riktigt roligt, då är det fel?

No offence.....

berggren_martin skrev:
Hmm, ska du skaffa veteranmoped :va
Hittar jag en sån hoj till salu till rätt pris så köper jag utan att tveka en sekund, men att kalla en hoj med 320hk/l för moped... Då borde ju en Hayabusa bara vara en cykel eftersom den har lägre effekt vs. cylindervolym? :rolleyes:

Flummo skrev:
Hittar jag en sån hoj till salu till rätt pris så köper jag utan att tveka en sekund, men att kalla en hoj med 320hk/l för moped... Då borde ju en Hayabusa bara vara en cykel eftersom den har lägre effekt vs. cylindervolym? :rolleyes:
En myra lyfter 50 ggr sin vikt, men skulle du påstå att den är stark?

jag kan tänka mig att det är ett jäkla skruvande för att hålla igång en sån här hoj.

Det effektiva registret är säkert 1000varv på topp eller nåt, överallt annars orkar den knappt gå av egen maskin.

berggren_martin skrev:
En myra lyfter 50 ggr sin vikt, men skulle du påstå att den är stark?
Allt är relativt, och det var därför jag satte smileyn i det förra inlägget. I förhållande till sin egen vikt är en myra stark, men jämför med exempelvis en björn så är den riktigt klen. Men jag skulle mycket gärna vilja se en kombination av dåtidens varvtal och små cylindrar (nu menar jag inte total cylindervolym utan tvåcylindriga 50cc motorer eller femcylindriga 125cc) med dagens senaste teknik för att få motorn körbar. Den motorn skulle antagligen fungera perfekt med en variator då den antagligen bara skulle gå bra på ett mycket litet varvtalsområde. Visst skulle det krävas mycket underhåll för att hålla en sån motor igång, men det kan det väl vara värt... :banana

Mavve skrev:

Väx upp.

Idiotisk kommentar Mavve - komplex för något eller bara en osäker själ som måste hacka på andra för eget välbefinnande? :kocko
>Väx upp< -- Just det!

Tyckte det var helballt! Undrar hur register och ljud ser ut på en sån? :Bugar :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park