Ny sadel?

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Har renoverade min Suzuki Dr för ungeför 2år sedan, men när jag var klar så dog
den lika fort igen, så jag köpte ny hoj då. Men nu ska jag sälja nya och laga gamla kraken,
men jag vägrar sätta tillbaks orginal sadeln, och hellst inte tanken heller. Inte denna
gång då jag tänkte göra allt ordentligt, inga tattalagningar o fjant-mek.
Men(!!!) jag undrar då om en tank o sadel från en nyare Dr-modell passar
på min ram. Är det någon som vet detta och även om det är någon som sitter
på en uppsättning till övers?!
Och om någon tänker säga "Varför göra om, köp ny hoj istället", så är det att jag
lever på CSN och därför är denna lagom för min ekonomi, OCH jag har redan lagt
så mycket tid o pengar på denna, så vill inte sälja den heller, då den äntligen börjar bli bra.

Kom igen nu! Jag vet ju att det finns många kunniga på denna hemsida! Visa er nu!

Avelin skrev:
Jag hållerpå att montera plast sadel och tank från en -99a på min -94a. Det är inget som passar raktav. Förrutom framskärmen då :D
Jag har hittils fått flytta fästerna till tanken, bygga om fästerna till sadeln samt göra en egen infästning får bakskärmen.

Mer jobb än man tror, men allt går ju :)

Rupert skrev:
Avelin skrev:
Jag hållerpå att montera plast sadel och tank från en -99a på min -94a. Det är inget som passar raktav. Förrutom framskärmen då :D
Jag har hittils fått flytta fästerna till tanken, bygga om fästerna till sadeln samt göra en egen infästning får bakskärmen.

Mer jobb än man tror, men allt går ju :)

Lugnt! Jag har fått modda det mesta redan iaf. Jag vill ha det snyggt, och så
har jag kompisar som kan hjälpa med nya fästen. Men det går alltså iaf? Vet du var
vad e tank kostar, begagnat?

Avelin skrev:
Lugnt! Jag har fått modda det mesta redan iaf. Jag vill ha det snyggt, och så
har jag kompisar som kan hjälpa med nya fästen. Men det går alltså iaf? Vet du var
vad e tank kostar, begagnat?

Tror en tank kostar ca 1500:- beg. Hittar du inte nån så har ju acerbis plast tankar.

Rupert skrev:
Tror en tank kostar ca 1500:- beg. Hittar du inte nån så har ju acerbis plast tankar.
Vill nog ha en i plåt, för det är väl mycket svårare o lackera en plasttank, då ångorna "vandrar" genom plasten,, lacken blir förstörd.

Nån här på forumet startade en tråd i somras tror jag, om att skära till en egen sadel ur ett stor block av cellplast eller vad det var. Kan tyvärr inte hitta tråden, nån som vet vilken det är?

PacMan skrev:
Nån här på forumet startade en tråd i somras tror jag, om att skära till en egen sadel ur ett stor block av cellplast eller vad det var. Kan tyvärr inte hitta tråden, nån som vet vilken det är?

Var de inte Miss_Orchidee som gjorden kuts på liknande sätt ?
Kanske är den du tänker på ?
//D

Slappa skrev:
Var de inte Miss_Orchidee som gjorden kuts på liknande sätt ?
Kanske är den du tänker på ?
//D

Nej, det stämmer inte heller. Sökte på trådar som hette nåt med "sadel" men hittade inte tråden jag var ute efter, tyvärr.

Tråkigt om man ska behöva klä om den man har, eftersom jag nydligen klädde om
den och det kostade 600kr.
Viserligen kanske det inte är så svårt att göra en ny grund sedan forma en egen dyna. Bra idé, värt att filosofera på!

,,är det någon som VET om det passar, eller om det räcker med endast mindre
ändringar på fästerna för tanken iaf?

Avelin skrev:
,,är det någon som VET om det passar, eller om det räcker med endast mindre
ändringar på fästerna för tanken iaf?

Alltså tanken är något smalare inv än vad din orig tank är. Du får kapa av röret till främre fästet och göra det smalare. Sedan får du förlänga det bakåt så det passar nyare modellens tank utan att styret slåri. Bakre fästet till tanken får också flytas något längre bakåt.(om du skruvar av tanken så ser du nog vad jag menar.) Lycka till.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...