Ny säljsida för MC annonser

Glöm Bank-ID.
Mina köpare SMS:ar foto på Körkortet innan dom får tid för att komma och titta.
Det är som jag ser det fullständigt vansinnigt använda Bank-Id till något annat än kontakt med banken.
Läste om en man som efter besök på vårdcentral får ett SMS med att proverna är klara, bara logga in med Bank-Id för provsvaren: Han förlorade allt han hade 500000kr.
Polisen fick in en tjej i Borås som tagits för snatteri. En polis beslöt kolla hennes mobil. Hon hade flera av Borås taxichaffisars Bank-ID i sin mobil.
Den som litar på att någon som identifierar sig med Bank-ID 2026 är "Äkta" behöver torka öronen.
Citat:
Bland de kriminella gängen beräknas idag bedrägerier vara den största inkomstkällan.
slut Citat
Det handlar inte om metoden för att autentisera sig mot banken, eller kommunikationsmedium, det handlar om att folk är godtrogna och okunniga. Man litar blint på det som kommer i mobilen, allt på inntärnätt är ju sant. Skulle man göra samma sak om någon ringde på ytterdörren? Och jo, det finns dom som går på det också, men då är det i normalfallet äldre som blir lurade, dvs dom som redan är lite utsatta.

Klickar man på länkar utan att kolla vars den går får man skylla sig själv. Jag får massvis med mail om att jag har problem med hemsida/domän/en massa tjänster som jag inte ens har, och länkarna jag ska klicka på för att lösa problemet går uteslutande till skumma adresser som inte har ett skit med tjänsten jag har problem med att göra. Skatteverket kommer ju liksom inte be mig verifiera min deklaration på 3823949234.az\hoztic.se. Tror man det så får man ju nästan skylla sig själv.

Det handlar inte om metoden för att autentisera sig mot banken, eller kommunikationsmedium, det handlar om att folk är godtrogna och okunniga. Man litar blint på det som kommer i mobilen, allt på inntärnätt är ju sant. Skulle man göra samma sak om någon ringde på ytterdörren? Och jo, det finns dom som går på det också, men då är det i normalfallet äldre som blir lurade, dvs dom som redan är lite utsatta.

Klickar man på länkar utan att kolla vars den går får man skylla sig själv. Jag får massvis med mail om att jag har problem med hemsida/domän/en massa tjänster som jag inte ens har, och länkarna jag ska klicka på för att lösa problemet går uteslutande till skumma adresser som inte har ett skit med tjänsten jag har problem med att göra. Skatteverket kommer ju liksom inte be mig verifiera min deklaration på 3823949234.az\hoztic.se. Tror man det så får man ju nästan skylla sig själv.
Så när folk föreslår att man ska identifiera sig med Bank-Id då är folk är godtrogna och okunniga. Instämmer ! :)

Freja fungerar som BankID. Skillnaden är att det är privat. Men din bild talar iofs lite emot det du säger, identitetsbedrägerierna minskar

Men.. och det finns ett konkret men. Om alla använder BankID på alla sidor ökar också angreppsytan, folk som livnär sig på detta har större incitament att rikta in sig på BankID. Just av den anledningen finns det skäl att inte ha BankID på alla möjliga och omöjliga sidor. Om (och när) någon hackar BankID stannar hela Sverige.
Nej det menar du inte ! Du menar att när man loggar in sig med Freja så kan folk använda den inloggningen för att komma åt dina Pengar på banken ! Jag tvivlar starkt !

Varför inte Bank-ID?
Jag har svensk personnummer, så ser ingen anledning att välja det alternativ som har färre anslutna tjänster.
För övrigt verkar ju identitetsbedrägerier vara på nedgång enligt din graf (har inte lagt någon tid på att faktakolla det) men om det är så kan det vara ett tecken på att vi lär oss av misstagen?
Och tro kan man göra på många saker ,men eftersom det inte finns någonting som pekar på att det finns någon gud, så är jag ateist, och tror väldigt mycket på Yamaha och andra japanska mästerverk.
Men en anledning till att folk blir lurade och bedragna är faktiskt att vi tror på konstiga saker, som att det finns en osannolikt bra affär som lurar bakom hörnet, bara jag klickar här, och lägger in en mindre summa pengar där....och så vidare.
Därför loggar du in dig med Bank-Id kan inloggningen leda till att bedragarna kommer åt dina pengar.
Jag skrev redan i inlägg #15
Läste om en man som efter besök på vårdcentral får ett SMS med att proverna är klara, bara logga in med Bank-Id för provsvaren: Han förlorade allt han hade 500000kr.
Vad det du inte förstår ?

Därför loggar du in dig med Bank-Id kan inloggningen leda till att bedragarna kommer åt dina pengar.
Jag skrev redan i inlägg #15
Vad det du inte förstår ?
Det är precis på grund av att jag förstår som jag tycker att det är så bra.
Men det är som @Hoztic skriver - klickar man på allt skit som kommer som SMS eller mail, då har man inte förstått hur det fungerar, och hur man måste uppträda i samklang med den teknik som finns.

Men det tar lite tid innan det "sätter sig".
Förr var det inte ovanligt att lämna ifrån sig kreditkortet på en affär eller restaurang, för att sedan få det åter med en karbonkopia.
Den tiden är förbi tänker jag...folk kommer allt eftersom att lära sig hur man ska handskas med Bank-ID också.

Freja fungerar som BankID. Skillnaden är att det är privat. Men din bild talar iofs lite emot det du säger, identitetsbedrägerierna minskar

Men.. och det finns ett konkret men. Om alla använder BankID på alla sidor ökar också angreppsytan, folk som livnär sig på detta har större incitament att rikta in sig på BankID. Just av den anledningen finns det skäl att inte ha BankID på alla möjliga och omöjliga sidor. Om (och när) någon hackar BankID stannar hela Sverige.
Och precis samma händer med Freja om det blir lika vanligt.

Som svar på topicen, jag tror det blir svårt att lyckas med en sida så här idag 2026. BankID som jag känner väl till kräver avtal via sina banker = ingen privatperson kan bara regga upp det o köra på sin hemsida. Det kostar dineros. UID/pwd hackas snabbare än vi hinner göra vår morgontoalett. facebook Market, ja jag vet, satan själv där är det gratis. Det är svårt att tro att någon snubbe ska på fritiden sitta och knåpa ihop en säljsite, sprida ordet och få (hundra)tusentals besökare och annonsörer. Jag tror inte alls på det, men önskar alla som håller på ett stort lycka till.
Tack! :)

Jag tror inte att BankID är något för den här sajten. Det känns inte som att det behövs.

/H

Det är precis på grund av att jag förstår som jag tycker att det är så bra.
Men det är som @Hoztic skriver - klickar man på allt skit som kommer som SMS eller mail, då har man inte förstått hur det fungerar, och hur man måste uppträda i samklang med den teknik som finns.

Men det tar lite tid innan det "sätter sig".
Förr var det inte ovanligt att lämna ifrån sig kreditkortet på en affär eller restaurang, för att sedan få det åter med en karbonkopia.
Den tiden är förbi tänker jag...folk kommer allt eftersom att lära sig hur man ska handskas med Bank-ID också.
Dvs, när du får en uppmaning att logga in med Bank-Id så gör du inte det.
Så länge du inte kan undvika det.
Och logga in med Bank-Id på en nystartad hojförsäljningssite: Lämpligt, Inte Lämpligt
Vad tycker du ?

BankID kostar i basic form typ 1 kr per inloggning. Det är helt omöjligt för "små sajter" (även SH inräknat). Har du enorma volymer så får du ner kostnaden rejält.

BankID dödar dock för mig att du känner dig lite "anonym" på en sajt, för BankID = du som person loggar in och dina personuppgifter överförs. BankID bekräftar bara att personnumret är ditt som du förser sajten som du binds vid. Har ju implementerat detta själv så vet hur det funkar i bakgrunden.

Dvs, när du får en uppmaning att logga in med Bank-Id så gör du inte det.
Så länge du inte kan undvika det.
Och logga in med Bank-Id på en nystartad hojförsäljningssite: Lämpligt, Inte Lämpligt
Vad tycker du ?
Korrekt.
Om jag får "uppmaningen" via en länk i ett mail eller SMS som jag ska klicka på, då ignorerar jag det.
Om det känns som att det finns relevans i det, då går jag in på hemsidan för det företaget, och loggar in där via Bank-ID, och då vet jag att jag är på rätt ställe, och finns det information till mig, då framkommer den där.

Har inget problem att logga in med Bank-ID på en nystartad sida, eftersom jag inte kan förlora en enda krona på det.
För att göra en transaktion med pengar så måste jag först logga in en gång på min banksida.
Sedan måste jag skapa en överföring, som återigen måste godkännas med Bank-ID, men med en högre nivå av säkerhet (jag kan inte bekräfta med "face-ID", måste använda säkerhetskod i kombinationmed QR-kod), och då ser jag dessutom i Bank-ID appen hur mycket pengar som ska föras över, och vem som genomför transaktionen.

Jag får faktisk en känsla av att du inte använder Bank-ID själv, och därmed inte är insatt i hur det fungerar?
Det är flera steg innan en transaktion med pengar genomförs, och med förståelse för tjänsten kopplat till logiskt tänkande, så är risken för att bli "bedragen" minimal.

Så med det som @Swedie skriver så har jag förståelse för att det är svårt att implementera för en sajt som har liten volym, men för mig som användare skapar det en viss form av trygghet.

Korrekt.
Om jag får "uppmaningen" via en länk i ett mail eller SMS som jag ska klicka på, då ignorerar jag det.
Om det känns som att det finns relevans i det, då går jag in på hemsidan för det företaget, och loggar in där via Bank-ID, och då vet jag att jag är på rätt ställe, och finns det information till mig, då framkommer den där.

Har inget problem att logga in med Bank-ID på en nystartad sida, eftersom jag inte kan förlora en enda krona på det.
För att göra en transaktion med pengar så måste jag först logga in en gång på min banksida.
Sedan måste jag skapa en överföring, som återigen måste godkännas med Bank-ID, men med en högre nivå av säkerhet (jag kan inte bekräfta med "face-ID", måste använda säkerhetskod i kombinationmed QR-kod), och då ser jag dessutom i Bank-ID appen hur mycket pengar som ska föras över, och vem som genomför transaktionen.

Jag får faktisk en känsla av att du inte använder Bank-ID själv, och därmed inte är insatt i hur det fungerar?
Det är flera steg innan en transaktion med pengar genomförs, och med förståelse för tjänsten kopplat till logiskt tänkande, så är risken för att bli "bedragen" minimal.

Så med det som @Swedie skriver så har jag förståelse för att det är svårt att implementera för en sajt som har liten volym, men för mig som användare skapar det en viss form av trygghet.
Med dina stora kunskaper om Bank-Id, hur gick det till när han som skulle få sina provsvar när han loggade in med bank-id till han blev av med pengarna ?
För tydligen går det.
Annars hade väl inte LFB skrivit 20250116

Använd inte ditt bankid eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller epost om du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer.

slut LFB.

Dags skaffa egen dator.
Det är fullständigt vansinnigt att använda en jobbdator privat. Jag har jobbat många år med IT på stora företag och sett allt märkligt folk sysslar med på jobbtelefon- och dator. För att inte tala om all information arbetsgivaren kan samla in om ens förehavanden, även om syftet sällan är att sätta dit sin personal.

All information på jobbdatorn är att betrakta som arbetsgivarens egendom. Enklast är att aldrig blanda privat och arbete.

Dessutom jobbigt om man blir uppsagd. Jag har behövt säga upp folk och begärt in dator och telefon direkt, det är inte ovanligt att personen i fråga inte tänkt på att han eller hon står utan mobil och dator. Sätt dig aldrig i den sitsen är vad jag tagit med mig.

Många har sitt privata iCloud eller Googlekonto på jobbtelefonen, och BankID. Det kan vara ok om man har det på en annan lur också, men helst inte.

Michael Mann förevigade det i filmen Heat;

"Don't let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner."

Med dina stora kunskaper om Bank-Id, hur gick det till när han som skulle få sina provsvar när han loggade in med bank-id till han blev av med pengarna ?
För tydligen går det.
Annars hade väl inte LFB skrivit 20250116

Använd inte ditt bankid eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller epost om du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer.

slut LFB.
Jag har inte insyn i det fallet, men skulle vara intressant att veta exakt hur det gick till.
Personen i fråga har i alla fall gjort fel, inte bara en, utan minst två gånger (troligvis tre).
Första gången när han loggar in med Bank-ID på någon annans uppmaning.
Andra gången när han godkänner en transaktion, utan att läsa och förstå vad som står i Bank-ID appen.
Men troligtvis en tredje gång, eftersom det krävs ett godkännande även när man lägger till en mottagare.
Så....tre gånger utan att läsa och förstå!
Det är svårt att skapa ett system som fångar upp den inkompetensen, och tyvärr saknas sjävinsikten där hos oss människor.
Personen i fråga ska ju inte ha dessa möjligheter.

Men LFB har ju gått ut med en helt riktig uppmaning, dock så känns det som att många skulle behöva genomgå en utbildning innan man får skaffa Bank-ID överhuvudtaget.

Även bankerna, i alla fall Swedbank, har höjt nivån ett steg till, där du kan välja att en transaktion inte ska genomföras förrän efter tre dagar.
Så när du har godkänt den, då har du tre dagar på dig innan banken kör den transkationen, en typ av "ångra-funktion".
Men.....då måste du också välja att ha den funktionen aktiv.

Alla dessa skyddsfunktioner är skapade för att vi inte förstår vad vi gör och konsekvensen av det.
Är tekniken för svår för oss? - .....kanske 🤔

2026 sköter man väl allt med mobilen 🤷‍♂️
laptopen hemma har nog vilat sen 2018 typ och har inget behov av den alls
Jag förstår inte hur folk kan göra allt på en liten skitskärm med ett värdelöst tangentbord. Allt tar flera gånger mer tid att göra än på dator och tangentbord. Laptop är ju knappt acceptabelt med det muppiga tangentbordet.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing