Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg så ser du att tex asfalt KAN förstärka ljudet, för att minska måste materialet absorbera ljudet vilket asfalt inte gör.
----------------------------------------------------------------------
Jodå jag såg de inlägget men det var ju inte vad testerna visade. Men håll med om att om du står på en vilken bana som helst och ser dig omkring så har du fler relativt låga hinder än höga hinder vilket borde minska bullret på avstånd än om ljudet riktas uppåt och i högre grad har fri väg till gnälliga tanten.
 
Du har ju minst 6 st popnitar som går att byta och göra ett fäste till.
Men... det e klart posörfaktorn får en törn och som runkmotiv falerar den helt efter modifieringen.

Så då tillverkar nån en övergång från hexagonformat rör, med perfekt passform runt ljuddämparen, som övergår till ett runt rör som sen vinklas 90 grader nedåt?
 
..
Bullerplank skulle lösa alla DB problem, förmodligen sjukt dyrt men det är en långsiktig lösning...
..

Finns flera dokumenterade fall där bullerplank bara flyttat ljudet längre ifrån. Så tystare precis bakom själva planket men mera ljud än tidigare längre bort.
 
Testerna visade att om man riktar bort ljudet från ljudmätaren så får man ett lägre ljudtryck. Det kunde både du och jag ha berättat för dem.
---------------------------------------------------------------
Japp, den här regeln pajar ju mina planer med sidoriktade (från ljudmätaren på A-torp) :D insatser i mitt nya Corse heltitansystem, det får bli nedåt istället som det verkar och hoppas det räcker :gnissla
 
Därför att Svemo inte kan ställa sådana krav på banägarna medan de däremot kan påverka reglementet för förarna, Sevmo besiktigar ju bara säkerheten för förare och publik. Länsstyrelsen är den instans som kan ålägga banägarna att utföra bullerdämpande åtgärder.

Tack Gustav :tummenupp

Lite trist. Hade varit bra om banägarna oxå kunde vara med och ta sitt "ansvar".

Snart får väl alla montera såna här glidarsystem på sina hojjar he he
 

Bifogat

  • 60-252.gif
    60-252.gif
    51 KB · Visningar: 48
När det tillkommer en regeländring så här sent som inte finns i årets reglemente, vilken skyldighet har jag respektive svemo att denna nya regel når ut till svemoanslutna medlemmar? Är jag skyldig att själv varje månad söka information om eventuella ändringar på hemsidan eller har svemo nån skyldighet att skicka ut denna? SH är ju inte Svemos officiella kanal till medlemmarna.
 
När det tillkommer en regeländring så här sent som inte finns i årets reglemente, vilken skyldighet har jag respektive svemo att denna nya regel når ut till svemoanslutna medlemmar? Är jag skyldig att själv varje månad söka information om eventuella ändringar på hemsidan eller har svemo nån skyldighet att skicka ut denna? SH är ju inte Svemos officiella kanal till medlemmarna.

De skall kommunicera detta via sina officella kanaler vilket är den där blaskan du som licensinnehavare får hem i lådan. Står säkert nått i numret nästa vecka.
 
När det tillkommer en regeländring så här sent som inte finns i årets reglemente, vilken skyldighet har jag respektive svemo att denna nya regel når ut till svemoanslutna medlemmar? Är jag skyldig att själv varje månad söka information om eventuella ändringar på hemsidan eller har svemo nån skyldighet att skicka ut denna? SH är ju inte Svemos officiella kanal till medlemmarna.

När du anmäler dej till ett race så är du införstådd med samtliga för tävlingen gällande reglementen SR + TR och att den hoj du skall använda fullt stämmer med reglementet i den klassen du kör.
Det ligger alltså helt och full på den tävlande.
Det finns ingen annan man kan skylla på.
 
De skall kommunicera detta via sina officella kanaler vilket är den där blaskan du som licensinnehavare får hem i lådan. Står säkert nått i numret nästa vecka.
Ny numret kom idag och jag hittade ingen info om ändringen. Vi får väl se om det står något i nästa nummer...

BTW: Intervjuer med Micke Nilsson och Arris (ERF) samt att Mike Luff sågar Gotland Ring.
 
Ny numret kom idag och jag hittade ingen info om ändringen. Vi får väl se om det står något i nästa nummer...

BTW: Intervjuer med Micke Nilsson och Arris (ERF) samt att Mike Luff sågar Gotland Ring.

Låter helt ossanolikt att de kan gå ut med denna typen av ändring, och sedan inte informera någonting alls om själva beslutet.

Ot: Varför sågades Gotland Ring? (gissar på avåkningszonerna eller den obefintliga depån?)
 
Ny numret kom idag och jag hittade ingen info om ändringen. Vi får väl se om det står något i nästa nummer...

BTW: Intervjuer med Micke Nilsson och Arris (ERF) samt att Mike Luff sågar Gotland Ring.

Då tar det ett par dagar innan jag har den på posten här nere. Finns där något mer läsvärt än Luffen som spyr galla?
 
Ot: Varför sågades Gotland Ring? (gissar på avåkningszonerna eller den obefintliga depån?)
Mike kunde inte förstå varför man byggt en bana på Gotland, inga förare vill åka dit enligt honom och det kommer aldrig att köras några tävlingar. Hela reportaget gick väl ut på att det är mycket snack från banägaren och liten verkstad, allt tar lång tid.
Då tar det ett par dagar innan jag har den på posten här nere. Finns där något mer läsvärt än Luffen som spyr galla?
Ja, det fanns faktiskt lite att läsa, inget jag skulle betala för i kiosken men den duger på muggen.
 
Mike kunde inte förstå varför man byggt en bana på Gotland, inga förare vill åka dit enligt honom och det kommer aldrig att köras några tävlingar. Hela reportaget gick väl ut på att det är mycket snack från banägaren och liten verkstad, allt tar lång tid.
Ja, det fanns faktiskt lite att läsa, inget jag skulle betala för i kiosken men den duger på muggen.

att läsa eller torka sig med? :va
 
Mike kunde inte förstå varför man byggt en bana på Gotland, inga förare vill åka dit enligt honom och det kommer aldrig att köras några tävlingar. Hela reportaget gick väl ut på att det är mycket snack från banägaren och liten verkstad, allt tar lång tid.

Låter ungefär som alla banägare ungefär... Vet ju några till som snackar en hel del...
 
Jag har under 4 säsonger av tävlande blivit kontrollmätt EN gång.
Är det inte just där som problem nummer ett ligger?
Inte att den befintliga 95db förbipasserande är för hög, utan att dom regler som redan finns inte efterföljs eller kontrolleras?

Om man höll på den 95dB kravet (och göra gällande som i ERF att högt ljud i förbifart = straff) så skulle nog problemet va en god bit på väg att lösas.

Idag görs väldigt få mätningar och citat

"Om man skulle mäta alla skulle ju topp 10 försvinna...
Jag låter va osagt vem som sa det, men jag har hört den några gånger från SVEMO RR sektion...

Ytterligare en kontroll som teknisk kontroll ska göra, fan så skoj det blir i Anderstorp som får den värsta smällen, kontrollera ALLA krökar att de sitter fast ordentligt.

Bättre vore om SVEMO RR sektion kunde köpa och tillhandahålla bra/godkända ljudmätare till tävlingarna och hjälpa arrangörerna med att kunna utföra ljudmätningar på ett bra sätt.

Vissa miljökontor har ljudmätare att låna ut för just sånt här, Östergötlands miljökontor har ett sånt där "öra" man kan låna för att mäta om ljudet är skadligt etc (finns ibland på gym, publika lokaler osånt)

Återigen, bra tänkt, konstigt resultat...
 
Last edited:
Har ni PRO SB killar blivit informerade om detta?

Ska bli kul att se reaktionerna där.....

NEJ... vi hade ju bara ett möte på mässan där svemo deltog och vi diskuterade klassen i sin helhet.
detta var tydligen dagen efter att beslutet om ljudkröken togs.

vaket eftersom vid det här laget har väl alla i serien precis fått hem sina ljuddämpare för säsongen...

känns som mina licenspengar skulle göra mera nytta i nått annat nordiskt land...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top