Ny RR-klass i Sverige 2013?

Moss...
Du skulle behöva bredda vyerna lite & hänga med på nån av våra "Prova På" / Juniordagar... När man ser en 12åring hoppa upp på en 25-30hk Juniorhoj & sen köra som värsta Rossi.... Det är riktigt häftigt... OCH hen (haha) är ABSOLUT att klassa som "Potentiell Roadracingförare"

Då förstår man ganska snabbt att det är ett grymt stort steg från en 25-30hk Juniorhoj till en 120hk+ 600cc. Så... Joo... Tror nog ALLA Juniorer som kör 600 för första gången, tycker det är läskigt mycket kräm i dem... (å det är ju faktiskt ca 37st som tagit ut junior/ungdoms licens 2012)

Jag trodde ( kanske i min enfald) att alla 125 junior-förare körde 125 GP något eller några år innan de tog steget till 600-hojar. Om inte förstår jag absolut att en 600 kan kännas stark och läskig. Samtidigt vet jag ju att Duerlund och Grevens pojk Anton tog ungefär 20 minuter på sig att köra apfort när de väl fått en 600 mellan benen. Visst är det läskigt. En stund.
 
Jag trodde ( kanske i min enfald) att alla 125 junior-förare körde 125 GP något eller några år innan de tog steget till 600-hojar. Om inte förstår jag absolut att en 600 kan kännas stark och läskig. Samtidigt vet jag ju att Duerlund och Grevens pojk Anton tog ungefär 20 minuter på sig att köra apfort när de väl fått en 600 mellan benen. Visst är det läskigt. En stund.


Och många andra, Klasén, Långkvist och Kvarnkullen tex., inget behov av mellanting där inte.....

Men, som jag tror det är tänkt så skall hojen vara mer som en kawa 250 i jr, i stort sett orörd alltså.

Blir nog bra för de som inte riktigt är klara för 600 men vuxit ur 250n, en hoj som du lär dig köra på men som jämnar ut storlek och viktskillnader, kan man ju inte direkt säga 125GP gör.....
 
Om det är så ni tycker så är RR sverige på djupt vatten.... De som tror att 600 är vägen att gå är de som kommer dränka sveriges talanger....
 
Om det är så ni tycker så är RR sverige på djupt vatten.... De som tror att 600 är vägen att gå är de som kommer dränka sveriges talanger....

Är det moto3 då?

2T är ju en döende klass, inte helt lätt att få någon att vilja satsa på en återvändsgränd.

Inte direkt billigt än med moto3......priset dödar nog några talanger det med......
 
Är det moto3 då?

2T är ju en döende klass, inte helt lätt att få någon att vilja satsa på en återvändsgränd.

Inte direkt billigt än med moto3......priset dödar nog några talanger det med......

Ja tyvärr får vi leva med att tillverkarna dödar sporten... Go-karten lever och mår bra... Trots 2-takt! Dra dina egna slutsatser...

Det är en tråkig utveckling som väntar om ingen bryr sig.

Mr. KF3
 
Last edited:
Jag trodde ( kanske i min enfald) att alla 125 junior-förare körde 125 GP något eller några år innan de tog steget till 600-hojar. Om inte förstår jag absolut att en 600 kan kännas stark och läskig. Samtidigt vet jag ju att Duerlund och Grevens pojk Anton tog ungefär 20 minuter på sig att köra apfort när de väl fått en 600 mellan benen. Visst är det läskigt. En stund.

Moss..
Jag läste mitt tidigare inlägg.. och det var inte meningen att tracka ner på dig... Hoppas du inte tog det så.
& helt seriöst... du är hjärtligt välkommen att vara med på nån Junior / "Prova På" dag.
Jag VET det skulle ge både dig och Juniorerna MASSOR. (Tar resten via PM)

Topp 4-5 i Junior... är så pass duktiga att dem kan nog hoppa på vad som helst & köra som en gud efter ett pass eller 2.... Men jag tror statistiken visar att många lägger av efter Juniortiden.. och för dem är en mellanklass en ypperlig lösning.

Och många andra, Klasén, Långkvist och Kvarnkullen tex., inget behov av mellanting där inte.....

Men, som jag tror det är tänkt så skall hojen vara mer som en kawa 250 i jr, i stort sett orörd alltså.

Blir nog bra för de som inte riktigt är klara för 600 men vuxit ur 250n, en hoj som du lär dig köra på men som jämnar ut storlek och viktskillnader, kan man ju inte direkt säga 125GP gör.....

Exakt.. vad jag menade...
 
Last edited:
KTM 690 har ju ungefär samma vikt som en RS250, och lite mer effekt. Körställningen blir så klart helt olik med det breda styret.

Vore en dröm om KTM Sverige skulle kunna sälja en 690 tillsammans med grejer från RC8, så att den ser ut såhär:
attachment.php


http://www.sporthoj.com/forum/showt...ono-cup-2009&p=4894691&viewfull=1#post4894691
http://manzoteam.forumfree.it/?t=48074015
http://www.hkr-racing.at
 
..

2T är ju en döende klass, inte helt lätt att få någon att vilja satsa på en återvändsgränd.

Inte direkt billigt än med moto3......priset dödar nog några talanger det med......

Enda som skiljer 125GP och Moto3 är motorn. Allt annat har man med sig både i erfarenhet och mycket material är samma som däckvärmare, fälgar, fjädring mm tar man med sig. Dom 125GP som finns kan man uppdatera och stoppa i en Moto3 motor i om man känner för det.

Klassen är dessutom näst största SM-klassen fortfarande och det finns inga planer på att ta bort den eller förbjuda 2-taktarna för att tvinga alla köpa Moto3:or. Så den klassen kommer vara en bra klass i fler år framöver för både dom aktiva och arrangörerna. Är bara Spanien som tagit bort 125GP i sitt nationella Mästerskap och flyttat ner klassen till regionala serier.

Just nu kan du köpa en 125GP från 35.000 och vara med i SM. Har aldrig varit billigare att köra i den klassen. Man behöver inte köpa en KTM Moto3 för 350.000 + moms för att vara med. Samma gäller för 600 med. Har inte varit billigare att köra där heller. Hojarna är samma sen massa år tillbaka och dom slumpas bort. Förr bytte toppförarna till (minst) 2 nybyggda hojar av senaste årsmodell varje år. Nu tar toppförarna en osåld 2008 eller en gathoj med få mil som var omöjlig att sälja till gatåkning och bygger på. Så du har bästa läget på länge att hänga på i toppen utan att lägga så mycket som behövdes förr.

Tror mer på att man ska se till att få ut (rätt) info om hur racing går till så man når ut till nya tallanger.
 
P€RRA;5676103 skrev:
Att man kan lära sig att köra hoj på en 600:a i övre tonåren och ett par år senare bli bäst i Sverige.

Det var menat som en motvikt till Seges inlägg om jollar och att börja med små, effektsvaga hojar :)
Vilket självmål!?Tror du en F1 förare har gått genom STCC?
 
Enda som skiljer 125GP och Moto3 är motorn. Allt annat har man med sig både i erfarenhet och mycket material är samma som däckvärmare, fälgar, fjädring mm tar man med sig. Dom 125GP som finns kan man uppdatera och stoppa i en Moto3 motor i om man känner för det.

Klassen är dessutom näst största SM-klassen fortfarande och det finns inga planer på att ta bort den eller förbjuda 2-taktarna för att tvinga alla köpa Moto3:or. Så den klassen kommer vara en bra klass i fler år framöver för både dom aktiva och arrangörerna. Är bara Spanien som tagit bort 125GP i sitt nationella Mästerskap och flyttat ner klassen till regionala serier.

Just nu kan du köpa en 125GP från 35.000 och vara med i SM. Har aldrig varit billigare att köra i den klassen. Man behöver inte köpa en KTM Moto3 för 350.000 + moms för att vara med. Samma gäller för 600 med. Har inte varit billigare att köra där heller. Hojarna är samma sen massa år tillbaka och dom slumpas bort. Förr bytte toppförarna till (minst) 2 nybyggda hojar av senaste årsmodell varje år. Nu tar toppförarna en osåld 2008 eller en gathoj med få mil som var omöjlig att sälja till gatåkning och bygger på. Så du har bästa läget på länge att hänga på i toppen utan att lägga så mycket som behövdes förr.

Tror mer på att man ska se till att få ut (rätt) info om hur racing går till så man når ut till nya tallanger.

Jo, dock behövs ju även en del kunskap att köra 2T, efter några år på 4T "tanka och kör" hojar(honda 100 kawa 250)så krävs det lite för att sikta på en 2T och det kan nog kännas som ett stort steg att ta och, som sagt, moto3 är ju liiite dyrare......

Att sätta sig på en 600 däremot är att fortsätta med "tanka och kör", iaf till en början.

Så för de flesta är det 600 som är målet när de kör jr med några undantag men de har oftast mycket pengar bakom sig, att då få en mellanklass som gör att du kan vara med även ifall du vuxit ur jr men inte är riktigt klar för rookie/sst kan ju vara en väg att gå för att få fler att fortsätta köra.

125GP är ju inte helt gratis om man vill kunna vara med och till någon fortsättning i 2T leder det inte heller och än så länge är ju moto3 jävligt dyrt.
 
Jämförelse mellan KTM 690 och RS250. En 690 med clip-on och flyttade fotpinnar får nästan samma körställning som RS250. Stora skillnaden är att tanken sitter långt fram på 690.
attachment.php
 

Bifogat

  • ktm690_rs250.png
    ktm690_rs250.png
    127.8 KB · Visningar: 787
Moss..
Jag läste mitt tidigare inlägg.. och det var inte meningen att tracka ner på dig... Hoppas du inte tog det så.
& helt seriöst... du är hjärtligt välkommen att vara med på nån Junior / "Prova På" dag.
Jag VET det skulle ge både dig och Juniorerna MASSOR. (Tar resten via PM)

Topp 4-5 i Junior... är så pass duktiga att dem kan nog hoppa på vad som helst & köra som en gud efter ett pass eller 2.... Men jag tror statistiken visar att många lägger av efter Juniortiden.. och för dem är en mellanklass en ypperlig lösning.



Exakt.. vad jag menade...

Känner mig INTE nedtrackad på något vis, vi snackar och har (kanske) lite olika åsikt, thats all.

Och du vet säkert bättre än jag vilka från 125J/250std som slutar pga att det inte finns någon lämplig klass.:tummenupp
 
Vilket självmål!?Tror du en F1 förare har gått genom STCC?

Nu får du ursäkta mig, men oj vad du gnäller utan att vara speciellt konstruktiv! Hur vill DU ha det? Hur skulle klasserna se ut i Svensk RR för att vi skulle ha fulla startfält OCH svenskar i MotoGP? Försök gärna vara LITE realistisk också!:tummenupp
 
Enhetsklass med nya CBR500 som kommer nästa år hade kanske passat? Den ska bli billigare än Kawas 650 och bra mycke mera racereplica än nått annat som finns ute nu i den klassen.

2013-honda-cbr500-spied-01_560x420.jpg


European Junior Cup kommer skrota sina KTM 690 till förmån för denna CBR500 till nästa år.
 
Enhetsklass med nya CBR500 som kommer nästa år hade kanske passat? Den ska bli billigare än Kawas 650 och bra mycke mera racereplica än nått annat som finns ute nu i den klassen.

2013-honda-cbr500-spied-01_560x420.jpg


European Junior Cup kommer skrota sina KTM 690 till förmån för denna CBR500 till nästa år.

47 hk och över 180 kg torrvikt....

-"Nej fifan, det är ju inte som gamla 250 SP, det var grejer det, MYCKET bättre, fostrade RIKTIGA förare blablablabla...":D

Blir säkert kanon. Om man gillar en svag tung hoj. Men visst, den är ju inte så "farlig" som en 20 kg lättare och mer än dubbelt så stark sport-600.
Men, ska man sätta på riktig fjädring? Var slutar det? Klarar man en racefärdig hoj under 100000 kr? Är detta bättre än att köra Rookie 600 med hårda däck?
 
Last edited:
Inget kan bli billigare än Rookie 600 egentligen. Det går att hitta bajkar för 20 000 och uppåt. Jag tror att det aldrig har varit så billigt som det är nu att köpa racehojar.
Jag tror att de som vill köra nåt klenare är rädda för att bli omkörda. Vilket delvis är förståligt när de två första leden har nya fina grejer för närmare 100 lök. Så var det för några år sen iaf.
Nu gapar leden tomma. Nån ny RR-klass i Sverige har vi inget behov av.
Och vill man köra i pensionärstempo och dessutom gillar att meka kan man köra Formula 80-87 i classic. Det är ännu billigare om man inte har tummen mitt i näven. Och det är en klass som har relativt stora startfält.

47 hk och över 180 kg torrvikt....

-"Nej fifan, det är ju inte som gamla 250 SP, det var grejer det, MYCKET bättre, fostrade RIKTIGA förare blablablabla...":D

Blir säkert kanon. Om man gillar en svag tung hoj. Men visst, den är ju inte så "farlig" som en 20 kg lättare och mer än dubbelt så stark sport-600.
Men, ska man sätta på riktig fjädring? Var slutar det? Klarar man en racefärdig hoj under 100000 kr? Är detta bättre än att köra Rookie 600 med hårda däck?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top