Ny router - DIR655 eller ASUS RT-N16

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Börjar bli dax att pensionera min D-Link DGL4300.

Var inne på en DIR655 när jag hittade ASUS RT-N16.

Någon som har den som kan ge lite feedback?

Såg att den hade två USB-portar och i en av dom kommer det sitta en 1TB disk som jag vill att bl.a. en XBOX 1 (XBMC) ska komma åt. Hur fungerar det?

Såg att man även kunde köra BT direkt i routern till samma disk men går det att köra BT via VPN?

Fungerar printservern med alla skrivare?

En fördel till är att man kan slänga in alternativ mjukvara i ASUS:en. Någon som kör antingen Tomato eller DD-WRT som kan ge lite feedback på dom? Eller om det finns andra mjukvaror som är bättre.

Har i dagsläget bara ADSL men inom ett par månader kommer det bli BBB 100/10MBit :banana

Har inte använt Asusroutern men skulle personligen hålla mig ifrån den.

Tänk på att throughput lär garanterat minska ju fler funktioner du slänger in i själva routern som belastar dess processor.

DD-WRT är riktigt bra, något jag varmt kan rekommendera.

Har inte använt Asusroutern men skulle personligen hålla mig ifrån den.

Tänk på att throughput lär garanterat minska ju fler funktioner du slänger in i själva routern som belastar dess processor.

DD-WRT är riktigt bra, något jag varmt kan rekommendera.

Någon speciell anledning till att hålla sig ifrån asus:en.
Kollar man specar på hårdvaran så är asusroutern ljusår framför 655:an

Uppmätt TP på N16 är runt 140MBit och på 655 runt 235MBit
Den jag har idag ligger på 90 så oavsett är det ju ett steg framåt.

Sen är det ju möjligheten till just DD-WRT på asus:en som man inte har på D-Linken.

Just funktionen med att kunna koppla in en extern disk och få en form av NAS är jäkligt lockande. Kan man dessutom köra BT på den så kan jag snart slänga ut den stationära burken och köra allt via netbooken och telefonen :)

Någon speciell anledning till att hålla sig ifrån asus:en.
Kollar man specar på hårdvaran så är asusroutern ljusår framför 655:an

Uppmätt TP på N16 är runt 140MBit och på 655 runt 235MBit
Den jag har idag ligger på 90 så oavsett är det ju ett steg framåt.

Sen är det ju möjligheten till just DD-WRT på asus:en som man inte har på D-Linken.

Just funktionen med att kunna koppla in en extern disk och få en form av NAS är jäkligt lockande. Kan man dessutom köra BT på den så kan jag snart slänga ut den stationära burken och köra allt via netbooken och telefonen :)

Asus undviker jag just för att deras datorer är skit i mina ögon.

Själv kör jag helst på Cisco... Linksys med DD-WRT går också bra... eller Netgear med DD-WRT.
Men om Asusen inte kostar skjortan så är det ju värt att prova.

Själv kör jag helst på Cisco... Linksys med DD-WRT går också bra... eller Netgear med DD-WRT.

Hmm. Har ASUS MB samt grafikkort i den stationära och det har fungerat perfekt.
Ligger på runt en tusing så lite dyrare än 655. Netgear ratar jag efter att ha haft en...eller ja...blev 4 st till sist men av samma modell pga utbyte :S

Har Linksys någon med USB portar och n-standard på WiFi:n

Hmm. Har ASUS MB samt grafikkort i den stationära och det har fungerat perfekt.
Ligger på runt en tusing så lite dyrare än 655. Netgear ratar jag efter att ha haft en...eller ja...blev 4 st till sist men av samma modell pga utbyte :S

Har Linksys någon med USB portar och n-standard på WiFi:n

Linksys WRT320n har jag för mig har lagring också.

Vad gäller netgear så finns det både bra och dåligt därifrån... precis som med Dlink.
Själv suktar jag efter en Netgear WNRL3700 (nåt sånt heter den).

Varför inte nya Bubban?

http://www.excito.com/bubba/features.html

* Router
* Brandvägg
* E-mail-server
* Kalenderfunktion
* NAS
* Mediacenter
* Web-server
* Fildelning
* Printerserver
* FTP-server
* Utöka HDD-utrymme med såväl eSATA som USB-diskar
* Nedladdningscentral, hanterar nedladdningar via torrent, http och ftp.
* Kör på Linux, skräddarsy dina egna applikationer

Har själv en Bubba Two och funderar på trean längre fram när behov uppstår. Kör dock inte Bubban som router/brandvägg, då jag redan hade en dylik när jag köpte Bubban. Köpte den främst då jag behövde en NAS, men Bubban kan så mycket mer... :yoparty

ASUS är typ top 3 på laptops enligt mig iaf så. :va

Vill bara fälla en kommentar kring DIR-655. Har snart haft den i ett år och startat om den endast två gånger (på grund av inställnings ändringar). Supernöjd med up-timen och hastigheten!

MVH
KaliZ

Vill bara fälla en kommentar kring DIR-655. Har snart haft den i ett år och startat om den endast två gånger (på grund av inställnings ändringar). Supernöjd med up-timen och hastigheten!

MVH
KaliZ

Medhåll.

Min har inte gått ned sig en enda gång på över ett års användande.
Köpte en senast till bror igår också. Dustin har kampanj på den just nu för 790 :-.

http://www.dustin.se/pd_5010107104.aspx

Jag har idag denna: http://www.dovado.com/UMR.html med mobilt bredband. Skulle jag få ett snabbare "nät" med DIR655 ? skulle jag då koppla den gamla dovadon mot DIR655 eller ?

Det är jag nog för okunnig att svara på tyvärr.
Men att det går trögt med mobilt bredband beror väl sällan på routern i sig kan jag tänka?

Har inga vidare bra erfarenheter med just mobilt bredband och ser det endast som en nödlösning, men det kanske går bra med rätt utrustning (?).

Blev en ASUS RT-N16 i helgen så nu får vi se vad den går för.

Slängde in DD-WRT direkt och jä*lar vad mycket man kan pilla på :gnissla
Känns som det får bli ett antal timmar på DD-WRT wiki innan man börjar få kläm på det viktigaste :)

Ett par testkörningar med bredbandskollen i helgen visar att jag ökat 1.5 MBit ner på mitt slö-ADSL (från 12 till 13.5MBit)
Nu hoppas jag bara inkopplingen av fibern går i ett rasande tempo så man kan få 100/10 snart :yoparty

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park