Ny premie

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Lite smått exalterad idag, igår fick jag svaret på min premie förfrågan som jag skickade till Folksam.

Hojen gäller en Yamaha R6 -99 88kw
Halvförsäkring / åretrunt
32 år
kk -03

kostnaden skulle bli 7108:- / år dvs. 592:-/mån

sedan funderar jag på att betala 200:- till SMC & få ytterligare 15% i rabatt

dvs 6042:-/år dvs. 504:-/mån

[edit]
SMC rabatt 6438:/år dvs 537:-/mån
edit 2 ... ej skenförsäkring om någon nu tror det
[/edit]

Bästa med denna e ju att jag slipper ställa av & på som jag var tvungen förra året då jag hade IF (1172:-/mån)

sedan tillåter Folksam bankörning :D vilket IF inte gör

Last edited:
Grattis. Men kolla upp vad dom menar med bankörning och inte. Jag frågade ut en stackare senast som bläddrade i pärmar och höll på och vad vi kom fram till så är det jävligt tveksamt om försäkringen täcker nåt annat än möjligtvis SMC's förarkurser.

/ Hannes

"Folksam
10 % rabatt på mc-försäkring /exklusive grundpremien 100 kronor. Alltid full bonus vid nytecknande av försäkring"

He he. Jag har fått samma glädjebesked, fast med den skillnaden att jag är 35.

Suzuki RF 900R -99. 99 Kw
35-årsförsäkring/åretrunt

kk -03

3889:-/år eller ~325:-/mån för halv. Är medlem i SMC.

Jag har då sänkt mina premier med runt 2000:-/år eftersom jag hade BAS + garage innan.

Det bästa med Folksam (vet ej hur det är med andra bolag) är att möjligheten finns att göra om den till helförs. strax innan tex. en bankörning, för att sedan ställa tillbaka den till halv efteråt. Enda kravet är att man åker till ett lokalkontor och visar upp knarren innan.

Så kommer jag garanterat att göra, speciellt eftersom deras helförsäkring gäller fullt ut på bana :tummenupp

Last edited:
HanneZ skrev:
Grattis. Men kolla upp vad dom menar med bankörning och inte. Jag frågade ut en stackare senast som bläddrade i pärmar och höll på och vad vi kom fram till så är det jävligt tveksamt om försäkringen täcker nåt annat än möjligtvis SMC's förarkurser.

/ Hannes

Ej träning eller tävling, alla körningar över det gäller trafikförsäkringen/personskade delen

HanneZ skrev:

/ Hannes

Inför bankörningen på GR förra året pratade jag med dem flera gånger, och beskedet var klart och tydligt. Försäkringen gäller på bana!

Botte skrev:
"Folksam
10 % rabatt på mc-försäkring /exklusive grundpremien 100 kronor. Alltid full bonus vid nytecknande av försäkring"

jaså ? e det 10%.. jag tyckte mig läsa i någon tråd att det var 15%

jaja.. det e iaf 700:- billigare

Ok, mycket möjligt. När jag pratade med dom om körningar på kinnekulle t.ex. så sa dom inte att den täckte. Det sa dom för ca. en månad sen.

HanneZ skrev:
Ok, mycket möjligt. När jag pratade med dom om körningar på kinnekulle t.ex. så sa dom inte att den täckte. Det sa dom för ca. en månad sen.

Konstigt för Folksam och Länsförsäkringar (har pratat med dem idag) täcker bankörningar som är utan tävlan och träning

:yoparty Inga problem att åka bakpå heller, de täcker det med..

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Konstigt för Folksam och Länsförsäkringar (har pratat med dem idag) täcker bankörningar som är utan tävlan och träning

:yoparty Inga problem att åka bakpå heller, de täcker det med..

De sa även att det är självklart att försäkringen skall täcka sådana körningar för de är bara bra att man lär sig hantera motorcykeln "under kontrollerade former"

:Bugar folksam och länsförsäkringar.

Den 11 juli blir det kinnekulle. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey