Ny premie pga höjd premieskatt

Förstår inte hur en skatt kan göra så att försäkringsbolagen tjänar mer pengar, det är som att säga att ICA tjänar på att matmomsen höjs...

Jo med tanke på den första höjning på 32% som Regeringen ålagt försäkringsbolagen att lägga i höjning, så har deras marginaler räckt till att "bjussa" på den, jag har ju redan betalt in mina försäkringspremier till punkt pch pricka, då kan man ju inte ta ut en höjning på skador som redan är reglerade?:confused: Den som är mest jäkligt är att denna avgift skall täcka TIDIGARE skador!! Dvs redan inbetalt via alla i hela Sverige på skattsedeln, (ivarje fall om dessa pengar skall gå till historiska skador, vilket var meningen, men redovisning på detta kommer vi aldrig få se var så säkra, pengarna går in i statens "kassa" men forfarande så kommer sjukvården finansieras via skattesedeln...) detta är ju bedrägeri i högre form.
Det är samma som att handla på ica ett par matkassar, men när du betalt i kassan och allt är klart, så säger kassörskan till dig, jag vill ha 200 kr till för vi var tvugna att höja priset retroaktivt.

Om nu de tycker det är så bra med "Kollektiv bestraffning" MC-kollektivet(vilket säkert bara är början...) så varför inte lägga det på skattsedeln.

Last edited:
Fick ett extra inbetalningskort om drygt 600.

Kan tänka mig att "08tonårsretta"-förarna får betala mångtusenbelopp.

Jag har inte fått nåt än men räknar med att höjningen kommer att kosta mig 150-200kr per månad.

Är det inte HÄRLIGT!

Vissa börjar redan känna: "Det var ju inte så farligt"

Sedan höjer man igen och igen och igen....
Folket tänker/uttrycker: "Det var ju inte så farligt"

Sverige i ett nötskal!
-Vi svenskar är STOLTA REBELLER som står starka.
-Vi VÅGAR.
-Vi talar om för alla vad VI KÄNNER.
-Vi backar INTE för våra åsikter.

I Sverige är det ok att inskränka vår frihet och rättigheter så länge det görs med lite finess och sådär Svenskt LAGOM.
Man knyter sin näve i fickan, skriver på forum, debatterar livligt kanske till och med DEMONSTRERAR.....puuuuh (modigt värre)
Men storebror han vet ju trotts allt vad vi behöver.

Det var ju inte så farligt.

Höjningar som genomförs i Sverige kommer aldrig att tas bort, varken av sittande eller kommande regeringar. "Den är godkänd"
Ge folket någonting annat att tänka på så glömmer dom.

/Dimman

Fick ett extra inbetalningskort om drygt 600.

Kan tänka mig att "08tonårsretta"-förarna får betala mångtusenbelopp.

Ponera att man får ett inbetalningskort på 4-5000? Har man som vanligt 1-2 veckor på sig att betala detta belopp då? Det är fantastiskt hur staten kan bete sig, precis som med biltullarna o 5 dagars faktureringstid sedan går skulden till kronofogden. Tänk om ett vanligt företag hade de villkoren och körde med retroaktiv straffskatt! :mad: :huvet

3011150 Samla på burka?

burka.jpg
Hahaha.. ligger farligt nära min humor! :tummenupp

Vilken dödsstöt det blev för plånboken!
Jag skall betala 49 kronor extra per månad:tummenupp :D

Jo med tanke på den första höjning på 32% som Regeringen ålagt försäkringsbolagen att lägga i höjning, så har deras marginaler räckt till att "bjussa" på den

Vilka marginaler? Det finns inga marginaler på sporthojarnas försäkringar. Tvärtom sponsras de av andra motorcykeltyper för att gå runt överhuvudtaget.

Har du ringt runt till alla bolag? Enligt vad du skrivit i profilen har du ju inte precis några sprillans nya hojar.

Eller menar du sammanlagt för alla fordon en ökning på 2000?

jopp.. alla. men de räcker ju :gnissla

Premieskatten (32%) på trafikförsäkringen resulterar i en premiehöjning med (håll i er nu)

132 kronor. Inte så blodigt. Haha. Vad ojjar sig alla om :tummenupp

Ja men du har ju bara en BMW...

32% på nästan ingenting är ju nästan ingenting. för oss med sporthojjar svider det lite mer.

För mig blir det till att sälja ena hojjen OM det nu går öht.

Vilka marginaler? Det finns inga marginaler på sporthojarnas försäkringar. Tvärtom sponsras de av andra motorcykeltyper för att gå runt överhuvudtaget.

Och det här har du fakta på? Så du menar att de 20 000 kr / år jag betalade halvförsäkrat på min Mille förra året inte har marginaler? Skojar du? :va

Jag hoppas du inte är allvarlig.

Och det här har du fakta på? Så du menar att de 20 000 kr / år jag betalade halvförsäkrat på min Mille förra året inte har marginaler? Skojar du? :va

Jag hoppas du inte är allvarlig.
Skojar? :va Du har nog inte samma humor som jag...

Uppgiften att försäkringsbolagen aldrig gått plus på klass 7-försäkringarna kommer från SMC. Men de är säkert med i konspirationen... :rolleyes:

Uppgiften att försäkringsbolagen aldrig gått plus på klass 7-försäkringarna kommer från SMC. Men de är säkert med i konspirationen... :rolleyes:

Trygghansa info, som är ett par år gammal..
Av ett försäkrad bestånd av ca. 780 stycks R1´tor, blev varje 3´die hoj totalkvaddad årligen.

Om en R1 koster t. ex 160.000 som ny incl. skinnställ, hjälm och lite annat som ersätts i vanlig totalskada ger det en årlig premie på 40.000,- kr.
Sen går matematikken ihop, om man INTE räknar in den vinst som bolaget ska ha, om man imnte räknar in det som verkligen kostar PERSONSKADOR..

32% i skatt, är det som bolagen ska betala till Hr. Borgs kassaskrin. Dom är inte pålagta att 32% exakt - dom kan ta mera eller mindra om dom vill.. Dvs att om man anser att du är en risk, kan du riska att sku få pröjsa mera.

Bolagen hanterar skatten olika. På en del av dom billiga försäkringar är det en risk att premien inte krävs in alls - koster i princip boilagen för mycket, som dom kanske bjussar på denne..

På f. ex. min BMW, som har ny förfallodag strax efter sommer - fick jag en beskedlig skatt. Det är ju klart eftersom att bolaget inte kan kräva upp skatt av mig, eftersom att dom inte vett om jag kommer förny försäkringen hos just dom..
Sen tycker jag att informationen från If var luddig..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT