Ny på hoj - verktyg!?

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Halloj!

Helt ny här på forumet med rykande färskt kort och en ninja från -96. Jag har inga direkta mek-kunskaper men en Haynes-manual och garageplats i den stora staden (läs begränsad plats att ha verktyg och eventuella depåstöd).

Hade endast tänkt ägna mig åt enklare saker och till att börja med att bara byta olja/oljefilter. Senare kan det bli att byta bromsbelägg etc men då det mesta är i bra skick avvaktar jag med det och låter en mc-verkstad stå för mer avancerad service då sådant blir aktuellt.

Så vad behöver jag för mitt första oljebyte förutom filter och olja?

Tacksam för all hjälp man kan få!

Hylsa till pluggen som man brukar skruva ur när man tömmer olja.

Ett oljefat... Brukar även gå med en plast balja(finns praktiska på Biltema).

Om jag vore dig skulle jag nog försöka få tag på en verktygslåda med olika hylsor och även en spärr nyckel i. Brukar hålla i många år.

verktyg för att skruva av oljefiltret, som remtång, eller nån slags griptång (special).
Momentnyckel för åtdragning av oljeplugg. jula har hyffsade priser

Tack för snabba svar! :)

Klarar jag mig utan depåstöd eller behöver jag det för att kunna tappa ur all olja samt byta filter?

Det beror på hur fort det ska gå!
Ska du byta olja på så kort tid som möjligt, satsa på racekåpor & depåstöd!

Låter inte helt dumt att införskaffa ett då. Är det för framhjulet jag behöver?

Och om jag vänder på det. Klarar jag ett oljebyte utan depåstöd och bara på sidostödet?

Du har haynesmaualen och det är ett bra första steg. Läs och plugga och skaffa dig sedan momentnycklar mellan 5-250 nm så klarar du det mesta.

Låter inte helt dumt att införskaffa ett då. Är det för framhjulet jag behöver?

Och om jag vänder på det. Klarar jag ett oljebyte utan depåstöd och bara på sidostödet?

Först och främst behöver du ett Bakstöd. Framstöd ska du bara använda då hojen står på ett bakstöd.
Framstöd är bäst då de håller under styrkronan. Lätt att det blir vingligt om man lyfter únder gaffelbenen då man inte är van.

Visst går det att byta olja utan bakstöd. Du behöver bara luta upp hojen upprätt för att få ur de sista skvättarna då. Men det kan rinna längre med bak-, och fram-stöd.

Dal-Mausen

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...