Ny på forumet och har problem med mc-val.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
tja. ny på forumet här och inte riktigt om jag kommit rätt men hoppas det.

har funderingar över vilken mc jag skall skaffa som "medel mc" dvs 18 års gräns. har kollat väldigt mycket på yamaha fazer 600 och även motarder intresserar mig väldigt. specielt husaberg fs 650.

mina funderingar på en sådan hojj är dock om det är ett specielt bra val att köpa en sådan om jag nu åker omkring lite här och där. kommer pendla till skolan (ca 5 mil) men även tänkt att ta lite turer runt omkring här på ca 10 - 30 mil.

far bor för övrigt 25 mil bort så är tänkt att ja även skall kunna ta mc:n bort till han. har dock hört att med tanke på att husaberg 650 är mer eller mindre endast byggt för ban racing så är det VÄLDIGT tajta service intervaller. inte det stora problemet kanske men även hört att det är ganska farligt för motorn att påfrestas så av långa turer på samma gas pågrund av smörjning osv.

och hur långt kan man åka på en sådan innan man kommer ha en sådan härlig smärta i röven? ingen erfarenhet av dessa hojjar då jag endast körde cross vid 10 års åldern sen började med quad racing. de enda gathojjarna jag har kört är några olika racing hojjar så som suzuki gsx osv. inte intresserat mig något vidare dock.

ursäktar för stavning! tacksam för svar ifrån alla motard åkare såsom folk med erfarenhet av yamaha fazer 600 typ som vad kan va bra att veta om dom osv?
 
Last edited:
Är det första hoj?

Först och främst hade jag kollat, vilken funkar bäst ekonomiskt?
Så gjorde jag mitt val, en veteranare fick de bli, försäkring är ca 1400 helår, sedan vad gillar jag för typ av hojar? touring, sporthoj eller annat.

Sedan när dom faktorerna är klara så började jag kolla på begagnads test ifrån BIKE, slutade med en Yamaha RD350 då jag kan mycket om 2t och också är riktigt förtjust i dom!

Som andra val ville jag så gärna ha en Suzuki Bandit.
1995_GSF1200_bandit_450.jpg

Men dess årsmodeller gjorde att den inte klassades som en veterenare, och desto billigare försäkrings kostnader, desto roligare körning och mek för min del :tummenupp

Fazer i övrigt är kända för att vara bra första hojar. Har dock ingen erfarenhet av dom.
Supermotard hojar är väl inget jag hade skaffat som första hoj, vet vänner som köpt för de är fräckt, slutar med att den står mesta dels och när den väl går så har dom inte råd att köra :va
 
Last edited:
Ojdetvarenjobbigtextattläsadetärbraattdelaupptextenlitenärmanskriverfördåärdetlättareattläsa.


Men välkommen till sporthoj. :hej
 
tackar tackar:) jo ekonomin är väl igentligen inte mitt största problem. testade för övrigt en suzuki gsx 1100r men intresserade mig inte för fem öre.

sjukt härligt drag men lite för klumpig för min smak på 2 hjul. köpte en yamaha tzr 125 -87 som första gatuhojj. går som ett skott för att vara så liten men när ja ändå har sommarjobbat som en idiot för att tjäna ihop dom få kronorna för att köpa mc vill jag hellst uppgradera mig lite i ålder. kollat på en fazer 600 -98 för 33 000. är väldigt intresserad av den då ja tror att ja kommer göra endel 10 - 30 mils åk.

men å andra sidan är jag sjukligt intresserad av motarder. enda funderingarna jag har om dom är dock som sagt hur långt man faktiskt kan åka med en sådan utan att behöva se ut som om du har lagt en kabel i byxan när du försöker gå.

så valet står väl igentligen emellan en husaberg 650 och en fazer 600. enda jag som sagt har funderingar över motard är om det är sant att just husabergs 650 modell tar världigt mycket stryk ifrån långa turer på högt varv. vore ju sådär att köpa en och motorn skär pågrund av dålig smörjning eller något liknande.. men tack för svar! skall slänga en blick på bike sidan du nämnde:tummenupp

Ojdetvarenjobbigtextattläsadetärbraattdelaupptextenlitenärmanskriverfördåärdetlättareattläsa.


Men välkommen till sporthoj. :hej

haha ok ber om ursäkt och tack:) skall försöka att dela upp texten lite grann :huvet
 
Last edited:
tackar tackar:) jo ekonomin är väl igentligen inte mitt största problem. testade för övrigt en suzuki gsx 1100r men intresserade mig inte för fem öre.

sjukt härligt drag men lite för klumpig för min smak på 2 hjul. köpte en yamaha tzr 125 -87 som första gatuhojj. går som ett skott för att vara så liten men när ja ändå har sommarjobbat som en idiot för att tjäna ihop dom få kronorna för att köpa mc vill jag hellst uppgradera mig lite i ålder. kollat på en fazer 600 -98 för 33 000. är väldigt intresserad av den då ja tror att ja kommer göra endel 10 - 30 mils åk.

men å andra sidan är jag sjukligt intresserad av motarder. enda funderingarna jag har om dom är dock som sagt hur långt man faktiskt kan åka med en sådan utan att behöva se ut som om du har lagt en kabel i byxan när du försöker gå.

så valet står väl igentligen emellan en husaberg 650 och en fazer 600. enda jag som sagt har funderingar över motard är om det är sant att just husabergs 650 modell tar världigt mycket stryk ifrån långa turer på högt varv. vore ju sådär att köpa en och motorn skär pågrund av dålig smörjning eller något liknande.. men tack för svar! skall slänga en blick på bike sidan du nämnde:tummenupp



haha ok ber om ursäkt och tack:) skall försöka att dela upp texten lite grann :huvet
Välkommen.
Hade en fazer 600-00 som första hoj.Rolig hoj att köra bra drag och skön körställning.Klämde dalarna-Öland i en smäll utan problem.Dock så tröttnade man lite på varvningar för att det skulle hända nått.Böt upp mig till en fazer 1000-01 stället och var mycket nöjdare.:banana
 
Kör en FZ6-S, dvs med halvkåpa, vilket hjälper dig när du kommer ut på lite större vägar.

Finns i två motorversioner. Strypt 78 hk eller ostrypt 98 hk. Härligt varvillig, rödmarkering startar först vid 14000 varv. Bottendrag och mellanregister typiskt för 600cc, dvs inget monster - men efter 9000 varv öppnar sig helvetets portar.
0-120 hänger du med i stort sett alla hojar där ute...först därefter får du problem mot literhojarna.
Du sitter ganska upprätt, vilket ger nybörjare bra kontroll över hojen. Absolut roligast är hojen på kurvig 70 och 90 väg...helt fantastiskt enkel att kasta runt i kurvorna.
Känns i övrigt som ett gediget bygge med förtroendeingivande bromsar, hyggligt tight känsla i växellådan.
Tusenmila-service intervall vilket är snällt mot plånboken.

Minus är ljudet med originaldämpare...lite väl mesigt. Men för ytterligare 5000 kr har du löst det.
Dessutom finns inga lätt-tillgängliga laddpoler på batteriet, så inför vintern fick jag snällt skruva av framkåpa och lyfta upp tanken för att komma åt med Cteken.

Som första hoj med obegränsat kort lovar jag att du inte blir besviken.
 
Har du inte bra stats, dvs BOT-resistance, på ditt senaste ställ? Noob!

/1337 ;)

För övrigt, käre trådskapare, välkommen. Provkör lite vettja.

tackar:) jo hade tänkt detta. skall försöka ta en dag så tidigt som möjligt att testa den fazern jag har kollat på. förbannade snö och is som stället till det dock :mad:

finns tyvär inte så många motard husaberg 650 på firmor. klart det finns men de flesta är sprillans nya och det är för mycket pengar:tungan men tackar för svar!

Kör en FZ6-S, dvs med halvkåpa, vilket hjälper dig när du kommer ut på lite större vägar.

Finns i två motorversioner. Strypt 78 hk eller ostrypt 98 hk. Härligt varvillig, rödmarkering startar först vid 14000 varv. Bottendrag och mellanregister typiskt för 600cc, dvs inget monster - men efter 9000 varv öppnar sig helvetets portar.
0-120 hänger du med i stort sett alla hojar där ute...först därefter får du problem mot literhojarna.
Du sitter ganska upprätt, vilket ger nybörjare bra kontroll över hojen. Absolut roligast är hojen på kurvig 70 och 90 väg...helt fantastiskt enkel att kasta runt i kurvorna.
Känns i övrigt som ett gediget bygge med förtroendeingivande bromsar, hyggligt tight känsla i växellådan.
Tusenmila-service intervall vilket är snällt mot plånboken.

Minus är ljudet med originaldämpare...lite väl mesigt. Men för ytterligare 5000 kr har du löst det.
Dessutom finns inga lätt-tillgängliga laddpoler på batteriet, så inför vintern fick jag snällt skruva av framkåpa och lyfta upp tanken för att komma åt med Cteken.

Som första hoj med obegränsat kort lovar jag att du inte blir besviken.

ok gillar vad jag läser! just den fazern jag blivit förälskad i har dom tagit bort framkåpan så den fått lite mer "street fighter look" sitter redan ett slip-on på den med. antar att det är ett sådant "låta mera rör" hur vet man skillnad på om det är 98hk eller 78hk?

http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_Fazer_600_Streetfighter_30797236.htm?ca=13&w=3

är den jag kollat på. tackar för info :)
 
Last edited:
tackar:) jo hade tänkt detta. skall försöka ta en dag så tidigt som möjligt att testa den fazern jag har kollat på. förbannade snö och is som stället till det dock :mad:

finns tyvär inte så många motard husaberg 650 på firmor. klart det finns men de flesta är sprillans nya och det är för mycket pengar:tungan men tackar för svar!



ok gillar vad jag läser! just den fazern jag blivit förälskad i har dom tagit bort framkåpan så den fått lite mer "street fighter look" sitter redan ett slip-on på den med. antar att det är ett sådant "låta mera rör" hur vet man skillnad på om det är 98hk eller 78hk?

http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_Fazer_600_Streetfighter_30797236.htm?ca=13&w=3

är den jag kollat på. tackar för info :)

Jag är en sådan människa så jag kan ha kul på de flesta hojar (undantag glidare, fattar inte grejen) så jag är kanske lite udda.

Annonsen du länkade tittade jag på i ungefär 7 sekunder och tänkte; "vurpad". Varför bytar man annars ut lamporna... Men jag är lite paranoid också... (ägaren kanske tyckte det var snyggt).

Jag brukar rekommendera att köpa en någorlunda billig allround. Köra ett tag och se vilken egenskap man uppskattar.
Gillar man långresor = touring
Gillar man bansmisk = sporthoj
Gillar man grus = grushoj
Gillar man det mesta utan fantastisk ekonomi = allroundhoj

Fazer 600 är antagligen en utmärkt start.
Osv osv...
 
Jag är en sådan människa så jag kan ha kul på de flesta hojar (undantag glidare, fattar inte grejen) så jag är kanske lite udda.

Annonsen du länkade tittade jag på i ungefär 7 sekunder och tänkte; "vurpad". Varför bytar man annars ut lamporna... Men jag är lite paranoid också... (ägaren kanske tyckte det var snyggt).

Jag brukar rekommendera att köpa en någorlunda billig allround. Köra ett tag och se vilken egenskap man uppskattar.
Gillar man långresor = touring
Gillar man bansmisk = sporthoj
Gillar man grus = grushoj
Gillar man det mesta utan fantastisk ekonomi = allroundhoj

Fazer 600 är antagligen en utmärkt start.
Osv osv...

tack för svar:) och nejdå skulle inte klassa dig som udda. isåfall är jag med udda och så är det icke! (hoppas jag). jo blev lite fundersam jag med om den hade varit omkull. dock tycker jag det är mycket snyggare utan kåpan och bara ha lamporna där dock..

tycker streetfighter look är liter mer åt mitt håll när det gäller sådana maskiner. kan väl ha litet att göra med all plast man har kört sönder på crossbarnarn möjligen.

å andra sidan så fanns det ingen skråma på hojjen. inga skrapmärken på handtag och fotpinnar å lack osv. ( har varit och kollat på den men ej test kört den än) blir väl iofs inte så mycket gruskörning alls då jag redan som sagt har maskin till det..

börjar luta åt fazern nu om jag skall va ärlig. någon som vet om den fazern är modellen med 78hk eller 98hk för övrigt?

är du ändå tittar på Fazer.....
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_Fazer_600_31992737.htm?ca=11&w=3
Allt verkar bättre utom att kåpan inte är borta och två lysen fram...

jo det stämmer iofs. har dock inget ork av att försöka ta bort kåpan och köpa nya lampor å göra nytt fäste då ja skulle tro att org inte riktigt passar så bra ( antar jag )

sen att det redan sitter ett sådant härligt "vråla mera rör" på den andra så är ju det helt klart ett stort + då dom förmodligen inte är så billiga dom heller. eller vad ligger dom på?

vet ej varför men har alltid varit lite halvt fixerad av att mina leksaker skall vråla lite grann. men tack för svar :)
 
Last edited:
Har du inte sett alla fyllefilmer med motard piloter?
Jag ger dig en ledtråd:
Det är fredag idag :D

ja jävlar ja det är ju fredag idag! nej det har ja faktiskt inte gjort! kollat runt lite på youtube men mest sett folk som ska visa att dom kan köra på bakhjulet i 5 sekunder man sett.. sen att mina datorskills inte är helt 100 är väl iofs en annan sak så skulle inte förvåna mig om ja missat nått!
 
ja jävlar ja det är ju fredag idag! nej det har ja faktiskt inte gjort! kollat runt lite på youtube men mest sett folk som ska visa att dom kan köra på bakhjulet i 5 sekunder man sett.. sen att mina datorskills inte är helt 100 är väl iofs en annan sak så skulle inte förvåna mig om ja missat nått!

Sök på Pimpstar :)
 
Välkommen!
Tjöp en Ktm 690 SMC om du vill ha motard och långa serviceintervaller!

tackar :) jo har kollat endel på dom. dock blir det för mycket pengar. inte hittat en enda ktm 625,640,660,690 för ett pris innom min ekonomi. anledningen till att ja är så insnöad på husaberg just nu är för att ja har fått en förfrågan om jag vill köpa en för ca 33 000 -06:a

har kollat runt lite på blocket och som jag har sett så är det väldigt billigt. min fråga kvar står dock om hur en motard är att köra lite längre sträckor. skadligt för motorn osv tänker ja på. att serva är väl igentligen inte något problem heller så oljebyte tar 5 min å filter osv.

men skulle va kul att få höra lite mer ifrån vana motard åkare hur det är att åka lite längre sträckor och om ni har någon kännedom om det är farligt för motorn att påfrestas så på lite högre gas på längre sträckor:)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top