Ny olje fråga !

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Med RISK att bli kallad :spammer
Så startar jag en egen tråd om olja från bil-Tema... :)

Sitter å läser bil-tema katalogen nu och den mc-olja jag hittar är en som heter mc-olja 15w-40

Så här står det :

4-takts multigradeolja för motorcyklar.
Oljan har tillsatser som motverkar koksbildning,bidrar till att motorn hålls ren samt att de smörjande egenskaperna bibehålls vid hård körning.
Uppfyller bla följande internationella kvalitetsfordringar:ACEA A2/B2,API SJ/CF..

Vad betyder multigradeolja ?
Är det något man vågar mata hojen med eller kommer den att bli skitsur och skära ihop? :död
Man tycker ju att det borde vara en okej olja om man som jag inte kör allt för hårt med hojen !
Behöver inga svar från dem som tycker allt som kommer från bil-tema är skit utan att prövat ! :3freak

// TOK :fyllisar

Jag har kört på all möjlig olja och det jag alltid numera kommer tillbaks till är Motul 5100... ni som kört Aprilia vet hur kinkiga dessa hojar är på rätt olja..

Last edited by a moderator:
Felix skrev:
Jag har kört på all möjlig olja och det jag alltid numera kommer tillbaks till är Motul 5100... ni som kört Aprilia vet hur kinkiga dessa hojar är på rätt olja..

Den kör jag på nu ! men ska byta innan jag rullar ut den i vår !
Men motul 5100 kostar ju ändå en slant och jag kör inte spec hårt så frågan var om det är något att ha ?
Har en zx9 -98 .

Lägg slantarna på motulen, är det värt 200 spänn för att riskera kopplingskrångel???

Jag pratade med Flåklypa om den där oljan, och han förklarade på nåt invecklat vis som inte jag förstog varför den inte var nå bra, om det va samma som den där på länken i andra tråden. Vad ger du för Motulen förresten?

Rigge skrev:
Jag pratade med Flåklypa om den där oljan, och han förklarade på nåt invecklat vis som inte jag förstog varför den inte var nå bra, om det va samma som den där på länken i andra tråden. Vad ger du för Motulen förresten?

Motulen ligger väl på 400-500 spänn för 5 liter (tror jag)

TokJohan skrev:
Med RISK att bli kallad Vad betyder multigradeolja ?

Det betyder att den klassar in i två viskositetsklasser. I det här fallet 15w(vinterviskositet) 40(värmeviskositet).
Förut, innan syntetoljorna hade man singlegrade och då fick man lov att ha en vinterolja och en sommarolja.
För har du en rak 40-olja på vintern så kommer den vara som tjära vid -25 och har du en 15w-olja på sommarn kommer den vara lösare än vatten på varma dagar.
Med vinterklassningen gäller: ju lägre tal, ju mer lättfluten olja vid kallgrader.
Med sommarklassningen gäller: ju högre tal, ju tjockare olja vid högre temperaturer.
D.v.s. en 5w50 är en mycket viskositetsstabil olja vid både kall motor och varm motor.
Viskositet kan översättas som "ett ämnes trög/lättflutenhet).

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!