Ny olja efter vinterförvaringen?

Ska jag byta olja?


  • Antal röstningar
    0
Eventuell kondens som bildas vid temperaturskiftningar under vinteruppehållet är inte något större problem. Jag bytte oljor i en MC som stått i kallförråd (lada) i 13 år, den var servad precis innan undanställandet. Oljorna var som nya...

Hur klarade sig bromsarna (oken) vid så lång avställning? Bromsvätskan drar väl till sig fukt tillslut och det hamnar i oken.

I trådskaparens fall tror jag inte att det har mer än akademisk betydelse med oljebytet. Det är knappast frågan om långtidsförvaring i dras sanna mening. Ett par månader på sin höjd. Har hojen ställs undan torr och körts driftvarm bör det inte vara någon större sak ens om hon skulle överskrida bytet med någon månad om hon inte kör mycket och väljer att byta till hösten inför nästa avställningsperiod.

Oljan bryts ju ner olika fort beroende på hur den har använts. Har man kört hårt på bana. Alltså någon som mer än söndagskör på bana har nyttjat hojen. Har den gått korta sträckor utan att ha fått gå driftvarm eller långa sträckor där den har gått driftvarm.

Man vill ju så klart sköta sina grejer på ett optimalt sett. Men jag tror det kan gå till överdrift många gånger. Jag är nog inte ensamen om att ha vänner som påpekat att man överservar saker och ting. Vad de inte förstår är att man vill försäkra sig om att grejerna fungerar som de ska när det ska användas. Det handlar alltså lite mer om vilken läggning man har.
 
Man har aldrig smort ihjäl en motor.
Byt hellre en gång för mycket än en gång för lite.
 
Att låta hojen/bilen stå med gammal olja över en vinter är ingen höjdare.
De dåliga ämnena i den gamla oljan ligger och fräter och koksar ihop till en smörja under vintern, samtidigt som den troliga fukten i oljan även ligger kvar.

Färsk olja i på hösten, starta och kör på våren.
Jag byter dock under mittsäsong också, men det är jag det.
 
Du får gärna förklara för mig varför det dags för vevaxelbyte efter ca 500 mil i en race CBR600RR. För primärkugghjulet på vevaxeln är utslitet. ?

Trots man byter olja i en race CBR600RR efter varje dag på banan, oljefilter efter varje race helg.

Kan det bero på att det finns oljor, använda i en Honda MC, som gått från SAE -40 nya till SAE -20 efter 240 mil
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
View attachment 428325

För att vända på saken, en väns BMW R90S har nu rullat 45000 mil sedan den köptes i början av 1980-talet med 4000mil på mätaren.
När du ska köpa en Hon-Yam-Suz-Kaw, vad har du som max mil på vägmätaren ? :va

Så klart finns det extremfall vad man än diskuterar. Vad jag menar är att svennebanan byter olja för att de läst på SH att "så gör alla". Finns det nån som helst anledning till det? Visst, med femton kallstarter per dag kanske t.o.m. jag skulle byta ofta.

Ingen av mina motorer har rasat för att jag kört mer än 300 mil mellan oljebytena. De har rasat av andra orsaker (läs; skit bakom spakarna ;)). Men naturligtvis bytte även jag olja på hösten, då p.g.a. att jag kört på samma olja sen bytet efter semestern, ca 700 mil.


Och nu för tiden ska helst hojarna jag köper ska va så nära nyskick det är möjligt och är enbart för att titta på. Så 45.000 mil? Nej tack. :hihi
 
Jag är faktiskt i precis samma tankebanor som TS. suzukin min har gått 300-350mil sedan Augusti (bytte olja, oljefilter,luftfilter,stift) då. körde den fram tills 12 december och har startat den förra veckan. oljan ser bra ut i fönstret när man kollar, Men eftersom den stått stilla 2.5 månader - Vad bör man tänka på supersport? ska ja köra på nästa 600mila period (200mil till) eller byta?
 
Jag är faktiskt i precis samma tankebanor som TS. suzukin min har gått 300-350mil sedan Augusti (bytte olja, oljefilter,luftfilter,stift) då. körde den fram tills 12 december och har startat den förra veckan. oljan ser bra ut i fönstret när man kollar, Men eftersom den stått stilla 2.5 månader - Vad bör man tänka på supersport? ska ja köra på nästa 600mila period (200mil till) eller byta?

Jag skulle säga att det inte spelar någon större roll för motorn om du byter nu eller om 200 mil. Däremot kan det ju göra skillnad för sinnesfriden.
 
Har jag förstått rätt. Bildas det syror o annat skit i olja när den används, därför byter man oljan innan man ställer av hojen i antal månader, så man slipper låta oljans biprodukter ligga o gotta sig på metallen i motorn, hur stor roll det spelar vet jag dock inte. Men var den fräsch innan man ställde av den. Ser jag ingen skillnad på om den legat i en plastdunk eller i motorn. Nån nämnde kondens, det förångas väl efter första turen?
 
Jag tappade ur oljan efter sista turen för året, sen fick hojen stå oljelös över vintern. Då kunde jag skruva utan att behöva tappa ur oljan och hålla på och hatta.

Innan första turen på våren åkte ny fin olja i.

Inga motorcyklar skadades under ägarskapet.
 
Jag tappade ur oljan efter sista turen för året, sen fick hojen stå oljelös över vintern. Då kunde jag skruva utan att behöva tappa ur oljan och hålla på och hatta.

Innan första turen på våren åkte ny fin olja i.

Inga motorcyklar skadades under ägarskapet.

Så gör jag också. Är det fel så är vi två som inte haft sönder motorcyklar på det viset! :tummenupp

Bra att du kom ihåg att hälla i ny olja på våren. Sånt kunde jag ha glömt :)

Jag sätter en lapp med texten Ingen olja i motorn på tändningslåset. Den tas bort när motorn är servad och ny olja i motorn. :)
 
Jag är mer intresserad av hur man kan ha en hoj med 600mils serviceintervall, kör man lite drygt 2000mil på en säsong får man ju serva löjligt ofta :va

För att svara på frågan från ts så är svaret nej. Som redan konstaterats så servar man på hösten om man är i närheten av serviceintervallet, så att hojen slipper stå med skitig olja i motorn över vintern. Det enda jag skulle överväga att byta på våren är bromsvätska.
 
Jag är mer intresserad av hur man kan ha en hoj med 600mils serviceintervall, kör man lite drygt 2000mil på en säsong får man ju serva löjligt ofta :va

För att svara på frågan från ts så är svaret nej. Som redan konstaterats så servar man på hösten om man är i närheten av serviceintervallet, så att hojen slipper stå med skitig olja i motorn över vintern. Det enda jag skulle överväga att byta på våren är bromsvätska.

600 mil är drygt fyra år för en genomsnittlig customhojåkare...
 
Du får gärna förklara för mig varför det dags för vevaxelbyte efter ca 500 mil i en race CBR600RR. För primärkugghjulet på vevaxeln är utslitet. ?

Trots man byter olja i en race CBR600RR efter varje dag på banan, oljefilter efter varje race helg.

Kan det bero på att det finns oljor, använda i en Honda MC, som gått från SAE -40 nya till SAE -20 efter 240 mil
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
View attachment 428325

För att vända på saken, en väns BMW R90S har nu rullat 45000 mil sedan den köptes i början av 1980-talet med 4000mil på mätaren.
När du ska köpa en Hon-Yam-Suz-Kaw, vad har du som max mil på vägmätaren ? :va

Vad ville du säga?
 
Detta hjälper iofs inte denna gången! Men till nästa gång :-)
Byt oljan innan du ställer in den på vinterförvaring istället.. Då slippe svavelförorenad olja ligga och fräta i motorn hela vintern.. Och så slipper du meka det första du gör på vårkanten :)
 
När jag köpte min R1:a 2013 så bytte jag olja. Jag körde sen 200 mil 2014 och bytte under vintern. Körde 150 mil 2015 och bytte olja och filter efter säsongen. Glömde att jag bytt och bytte igen dan innan jag sålde den.
Onödigt? Ja
Kul? Nej
Välsmort? Ja

Det är vettigt att byta olja till varje säsong tycker jag. Andra tycker annorlunda har jag märkt efter hur geggan man häller ut ser ut.
 
Tja. Dom flesta hojar har intervall för oljebyta satta till 600 mil eller 1 år beroende på vilket som inträffar först.
Om man ska vara superpetig så är det bästa att se till att man har ny olja när man ställer undan den inför vintern men i det stora hela så har det nog ytterst liten betydelse.

Annars är det så att om hojen gått 300 mil sedan senaste bytet så har du 300 mil till att köra innan du måste byta. Dessutom är dagens oljor klassade ordentligt mycket högre än din hoj troligen kräver. Sämsta möjliga olja som går att köpa i en svensk affär är i alla fall högre klassat än vad min VFR 2006 kräver. Dvs det finns en hel del marginal i oljan.
Om det inte är så att det är ett helt år sedan du bytte. Då är det dags att byta om man ska följa instruktionerna.

Sen är det inte sådär enormt kinkigt. Det är inte så att oljan över en natt bli värdelös. Det är snarare så att efter 600 mil eller 1 år så har oljan försämrats så att man löper en viss risk att få ökat slitage om man fortsätter köra. Men det är troligen inte några problem om man inte överskrider rätt ordentligt.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top