Ny olja efter vinterförvaringen?

Ska jag byta olja?


  • Antal röstningar
    0

lilla_melitta

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki GSX1250FA
Oljetråd :banana

Min hoj har en serviceintervall på 600 mil. Sedan senaste servicen har den gått lite drygt 300 mil på gata. Över vintern har den stått i kallgarage. Bör jag hälla i ny fräsch olja nu till den nya säsongen, eller kan jag vänta till nästa service?
 
Serviceintervall brukar vara mil och år. Hur lång tid sen det byttes senast? Jag byter hellre för ofta än för sällan. Men....300 mil är inte mycket på ett oljebyte

För mig är det mest en känsla. Ny säsong ---> Ny fräsch olja. Känns bättre helt enkelt.
 
Last edited:
Är frågan vad man "ska" göra så är det att byta det sista man gör på hösten och sedan bara ta ut och köra på våren ifall du pratar med de som KAN olja.
De råden är såvitt jag vet baserade på vetenskap.

Sedan har folk åsikter, det är en annan sak.
 
Last edited:
Är frågan vad man "ska" göra så är det att byta det sista man gör på hösten och sedan bara ta ut och köra på våren ifall du pratar med de som KAN olja.
De råden är såvitt jag vet baserade på vetenskap.

Sedan har folk åsikter, det är en annan sak.

Precis, de och tvättar är de sist man gör innan hon skall nana
 
Jag tycker det är en jäkla sjuka att byta olja helst lika ofta som man sprejar kedjan. :dummer Exakt av vilken anledning ska man byta olja dubbelt så ofta som tillverkaren anger i manualen?

Jag skulle nog tro att Hon-Yam-Suz-Kaw mfl har tagit i ordentligt för att ha ryggen fri gällande oljeservice, just för att ingen - absolut ingen - ska kunna köra ihjäl en olja på de km-antal som angivits.



(det var lite tyckande i teknik-bollrummet)
 
Kan man se oljan på hojen genom nått titt-glas? Det kan man på min. Ser det mörkt/svart ut där byter jag. :D
Brukar bli en gång per säsong, och närmare 1000 mil mellan.
 
Japp, jag hade bytt, redan i höstas.
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?
 
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?

Så tänker jag också. Därför byter jag oftast på våren.
 
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?

Tyckande är fritt men om man nu vill byta efter 300 mil så är lämpligaste tillfället på hösten enligt de som kan.
I TS läge hade jag antingen bytt då eller kört tills normalt oljebytardags men ägaren gör som den vill.
 
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?

Det finns ju inga enkla svar egentligen, men oljan förorenas när man kör och de föroreningarna kan i sig vara aggressiva mot exempelvis aluminiumet i din motor, mot mässingen i oljepumpens lager eller vara korrosiva i största allmänhet. Därför brukar såväl olje- som motorfabrikanter föreskriva att man servar säsongsmaskiner (båtmotorer, snöskotrar, MC, gräsklippare etc) innan undanställning.
Eventuell kondens som bildas vid temperaturskiftningar under vinteruppehållet är inte något större problem. Jag bytte oljor i en MC som stått i kallförråd (lada) i 13 år, den var servad precis innan undanställandet. Oljorna var som nya...
 
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?
Visst är det överkurs, men jag är lite speciell med mina hojar.
Anledningen till att jag byter när jag slutat köra för säsongen är därför att jag vill att maskin ska vara ren inuti över vinteruppehållet.
That´s me.
 
Som föregående skrivare säger.
Den Kondens som skulle kunna bildas i oljan under förvaringen är mindre intressant och ofarlig.
Man ska ta bort föroreningar, syra, restprodukter som bildats i den gamla oljan.

Även om man bara kört 300 mil så har det bildats en del saker.

Jag har dock inte sett ngn dokumentation eller bilder på en motor som haft bytet innan eller efter vinterförvaringen som skulle kunna visa hur stor effekt den har.
 
Jag tycker det är en jäkla sjuka att byta olja helst lika ofta som man sprejar kedjan. :dummer Exakt av vilken anledning ska man byta olja dubbelt så ofta som tillverkaren anger i manualen?
Jag skulle nog tro att Hon-Yam-Suz-Kaw mfl har tagit i ordentligt för att ha ryggen fri gällande oljeservice, just för att ingen - absolut ingen - ska kunna köra ihjäl en olja på de km-antal som angivits.
(det var lite tyckande i teknik-bollrummet)

Du får gärna förklara för mig varför det dags för vevaxelbyte efter ca 500 mil i en race CBR600RR. För primärkugghjulet på vevaxeln är utslitet. ?

Trots man byter olja i en race CBR600RR efter varje dag på banan, oljefilter efter varje race helg.

Kan det bero på att det finns oljor, använda i en Honda MC, som gått från SAE -40 nya till SAE -20 efter 240 mil
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
View attachment Oljetest.pdf

För att vända på saken, en väns BMW R90S har nu rullat 45000 mil sedan den köptes i början av 1980-talet med 4000mil på mätaren.
När du ska köpa en Hon-Yam-Suz-Kaw, vad har du som max mil på vägmätaren ? :va
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top