Ny och lite rookie

StiffePiffe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2021
Hoj
2021 Kawasaki Vulcan S
Hej alla!
Jag har väldigt nyligen tagit mc-kort och köpt en hoj! Även köpt Sena Srl2 och min polare som också är nybliven mc-ägare köpte cardo packtalk. Som de rookies vi är lyckas vi inte para ihop dessa två enheter. Har vi någon här som vet hur man gör och kan förklara på ett enkelt sätt? :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är tyvärr lite som att sätta Volvofälgar på en BMW.
Det går men är pyssligt.
Men kolla youtube, jag har blivit förvånad många gånger över vad man kan finna där.
 

StiffePiffe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2021
Hoj
2021 Kawasaki Vulcan S
Det är tyvärr lite som att sätta Volvofälgar på en BMW.
Det går men är pyssligt.
Men kolla youtube, jag har blivit förvånad många gånger över vad man kan finna där.
Haha ja minst sagt pyssligt, vi satt nog långt över en timme med bruksanvisningar och youtube men blev mest bara gråa hår tyvärr.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Haha ja minst sagt pyssligt, vi satt nog långt över en timme med bruksanvisningar och youtube men blev mest bara gråa hår tyvärr.
Jag har lyckats ihop med en kompis som har Sena av för mig okänd modell.
Problemet vi hade var dels att hans Sena ibland trodde min Cardo var en mobiltelefon, och kopplade ned i tid och otid. En omstart löste oftast det.
Andra bekymret var att endast BT funkade så Cardos Mesh ska vara avstängt.
Vi la säkert sammanlagt ett par timmar på att få det att funka vettigt.
Mitt råd är att en av er byter system.
 

StiffePiffe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2021
Hoj
2021 Kawasaki Vulcan S
Jag har lyckats ihop med en kompis som har Sena av för mig okänd modell.
Problemet vi hade var dels att hans Sena ibland trodde min Cardo var en mobiltelefon, och kopplade ned i tid och otid. En omstart löste oftast det.
Andra bekymret var att endast BT funkade så Cardos Mesh ska vara avstängt.
Vi la säkert sammanlagt ett par timmar på att få det att funka vettigt.
Mitt råd är att en av er byter
 

StiffePiffe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2021
Hoj
2021 Kawasaki Vulcan S
Ja, det blir en dyr läxa det här men kommer förmodligen bli att man slänger Sena rätt ner i soptunnan och köper Cardo istället. Lite synd för gillade att Sena blev integrerad i hjälmen Gt air2 men det spelar ju ingen roll om det inte fungerar.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Tjena! Har också srl2 i min gt air2 hjälm, samt polaren har cardo. Vi fick ihop det med systemen efter ett tag men va krångligt. Ljudet var väll sådär tyvärr samt bröt kopplingen titt som tätt. Istället så kör vi Discord appen på telefonerna istället. Funkar varje gång samt väldigt bra ljud :) dock försvinner ju då meningen med direkt intercom mellan enheterna då man använder sig av telefonens Discord app.
 

StiffePiffe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2021
Hoj
2021 Kawasaki Vulcan S
Tjena! Har också srl2 i min gt air2 hjälm, samt polaren har cardo. Vi fick ihop det med systemen efter ett tag men va krångligt. Ljudet var väll sådär tyvärr samt bröt kopplingen titt som tätt. Istället så kör vi Discord appen på telefonerna istället. Funkar varje gång samt väldigt bra ljud :) dock försvinner ju då meningen med direkt intercom mellan enheterna då man använder sig av telefonens Discord app.
Tjena, det lät intressant, vad är ”discord appen” för något?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Tjena, det lät intressant, vad är ”discord appen” för något?
Discord är en plattform för att prata med ljud/kamera. Används ofta när man spelar datorspel, konsol etc. Discord fungerar på alla plattformar samt telefon system.
Har du iPhone gå in på appstore sök på Discord. Har du android så söker du upp appen i store. Skapar en användare o din polare kan scanna din QR kod. Sen är det bara o börja prata :)
Man kan dessutom skapa olika kanaler etc om man känner för det.
så alla mina vänner inkl migsjölv kör detta då vi kör Mc ihop. Slipper folk tänka på vilka intercom system dem har. Krångelfritt samt mer tid åt att köra mc.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ja, det blir en dyr läxa det här men kommer förmodligen bli att man slänger Sena rätt ner i soptunnan och köper Cardo istället. Lite synd för gillade att Sena blev integrerad i hjälmen Gt air2 men det spelar ju ingen roll om det inte fungerar.
Eller så får kompisen slänga sitt Cardo :)
Jag valde Cardo Pack Talk Bold på grunden att vi hade Sena på jobbet och det var mest strul med dem.
Men det är inte problemfritt med Cardo heller, vi har två enheter i familjen och dessa har glömt bort varandra och krånglat med anslutning mm.
 

StiffePiffe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2021
Hoj
2021 Kawasaki Vulcan S
Discord är en plattform för att prata med ljud/kamera. Används ofta när man spelar datorspel, konsol etc. Discord fungerar på alla plattformar samt telefon system.
Har du iPhone gå in på appstore sök på Discord. Har du android så söker du upp appen i store. Skapar en användare o din polare kan scanna din QR kod. Sen är det bara o börja prata :)
Man kan dessutom skapa olika kanaler etc om man känner för det.
så alla mina vänner inkl migsjölv kör detta då vi kör Mc ihop. Slipper folk tänka på vilka intercom system dem har. Krångelfritt samt mer tid åt att köra mc.
Tack för svaret! Ska testa detta! ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top