Ny och lång prövotid..................

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Hallå på er !

Någon som vet om man får ny prövotid på körkortet och i så fall
hur länge, om man varit av med kortet i några månader
p g a fortkörning? :confused:

OM man får det innebär det att om jag kör 31 km/h för fort
igen,blir jag då av med det och FÅR TA OM KORTET SEN IGEN ????

Jag vill inte vara :sjuk :sjuk :sjuk :sjuk :sjuk :sjuk

Men jag blir nog frisk om 13 dagar då jag får tillbaka kortet. :banana

Fogel99 skrev:
Hallå på er !

Någon som vet om man får ny prövotid på körkortet och i så fall
hur länge, om man varit av med kortet i några månader
p g a fortkörning? :confused:

OM man får det innebär det att om jag kör 31 km/h för fort
igen,blir jag då av med det och FÅR TA OM KORTET SEN IGEN ????

Jag vill inte vara :sjuk :sjuk :sjuk :sjuk :sjuk :sjuk

Men jag blir nog frisk om 13 dagar då jag får tillbaka kortet. :banana

Du får ingen ny prövotid, men dom kan bli lite kinkiga om du får allt för många fortkörningar på dig. Om du även kör fortare än 25 km för fort så kommer länsstyrelsen in och börjar trakasera dig. :7peta
Det jag rekommernderar nu när du fått ett körkort, så ta och låtsas att du har tappat bort ditt gamla och ta ut ett nytt.
Blir du av med kortet igen så använder du det gamla och kör på. Funkar om du bara åker in på vanliga kontroller åker du däremot på fortkörning så rekommenderar jag att vrida handtaget så mycket du kan. :squid

sportarn skrev:
Du får ingen ny prövotid, men dom kan bli lite kinkiga om du får allt för många fortkörningar på dig. Om du även kör fortare än 25 km för fort så kommer länsstyrelsen in och börjar trakasera dig. :7peta
Det jag rekommernderar nu när du fått ett körkort, så ta och låtsas att du har tappat bort ditt gamla och ta ut ett nytt.
Blir du av med kortet igen så använder du det gamla och kör på. Funkar om du bara åker in på vanliga kontroller åker du däremot på fortkörning så rekommenderar jag att vrida handtaget så mycket du kan. :squid

Det där låter olagligt :hihi

Kan det inte hända att dom kollar upp kortet under en vanlig kontroll?
Men det låter ju som det kan funka.

acura skrev:
Kan det inte hända att dom kollar upp kortet under en vanlig kontroll?
Men det låter ju som det kan funka.
Jo, självklart kan det hända. Men chansen är mindre om man bara blir stannad för att blåsa eller nåt liknande. Det är ju värre om det är en flygande besiktning eller nåt liknande då kanske man inte ska hoppas på att komma undan.
:huvet

sportarn skrev:
...

FYI!

Vill bara dela med mig av en erfarenhet jag nyligen skaffat mig. Eftersom jag numera har polisradio i bilen så har jag hört en del som sägs där. Det är mest fordonsfrågor som dras på vanlig radio. Men när en bil frågar efter en QP (nej, inte hamburgaren) så brukar det komma svar med:
Bilmärke
Färg
Eventuella fel på bilen
Ägarens namn och ålder
Körkortsbehörighet på ägaren
:mattias

IO skrev:
FYI!
Körkortsbehörighet på ägaren
:mattias

Verkar rimligt. Har aldrig blivit stoppad så många gånger som när jag lånade min farbrors bil en längre tid eftersom han var körkortslös(fyllestyrning den id-ten :fatta!)

sportarn skrev:

Får man prövotid när man tar kortet då (övningskör) :banana

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...