Ny motor i CBR1000RR -08 istället för ny koppling

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Som så många andra lämnade jag in min CBR1000RR 2008 för att byta koppling efter att Honda uppmanat till det. Efteråt hade några problemet med att kopplingen slirar runt 6000rpm och därbiland jag själv. Lämnade in den en andra veva och den gången ville generalagenten ha en videofilm på hojen där de kunde lyssna efter missljud. Filmen skickas, hojen lämnas in och till återförsäljaren kommer, inte delar för att fixa kopplingen, utan en ny motor. 2009-versionen. De håller med att byta den as we speak.

Fler som råkat ut för?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Fem spänn på att du av misstag fått en motor med lite extra mos i som dem nu byter ut:D

Skämt åsido så får man ju säga att det är mycket seriöst av dem!
-Och i längden smart.
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Haha ja, det skulle inte förvåna. Men helt klart seriöst! Trist bara att jag inte gärna har hojen stående på verkstad i all evighet...
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
En helt ny motor för att kopplingen slirar??

Nu har honda sniffat för mycket lim.....
 

E-Dahlin

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
Nuvarande: -15 Aprilia Tuono Factory / Tidigare: -13 Aprilia RSV4 Factory APRC / -12 Yamaha R1 / -10 BMW S1000RR / - 10 CB1000R / -08 CBR 600RR / -09 CBR 1000RR / -08 CBR 1000RR / -08 CBR 600RR
Japp, jag har en helt ny motor på min med.

Lämnade in för kopplingsbyte på MC-Varuhuset, klagade på missljud, fick hjälp av grabbarna på MC-Varuhuset (stort tack Christopher, Aris o ni andra) att göra en reklamation till Honda, efter ett par veckor med felsökning, ljudupptagningar m.m fick jag en ny motor a´la 2009. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Klart snyggt skött av Honda, att byta ut motorer, men:

Klart allvarligt att dom har släppt ut något som är så dåligt och att dom "plåstrar" vissa hojar med ny koppling, medans dom byter motor på andra, grundproblemet borde ju rimligtvis vara samma på alla hojar, men bara dom som klagar en gång extra får ny motor, dom som blir nöjda av att "plåstra" med en ny koppling åker ju omkring med bara halva grundproblemet löst?
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Japp, jag har en helt ny motor på min med.

Lämnade in för kopplingsbyte på MC-Varuhuset, klagade på missljud, fick hjälp av grabbarna på MC-Varuhuset (stort tack Christopher, Aris o ni andra) att göra en reklamation till Honda, efter ett par veckor med felsökning, ljudupptagningar m.m fick jag en ny motor a´la 2009. :tummenupp

Då är man inte ensam då. :tummenupp En sak som slog mig igår: det blir ju en extra kostnad för ytterliggare en 100-milsservice. Får man den gratis på garantin också eller blir det dubbel kostnad? :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Klart snyggt skött av Honda, att byta ut motorer, men:

Klart allvarligt att dom har släppt ut något som är så dåligt och att dom "plåstrar" vissa hojar med ny koppling, medans dom byter motor på andra, grundproblemet borde ju rimligtvis vara samma på alla hojar, men bara dom som klagar en gång extra får ny motor, dom som blir nöjda av att "plåstra" med en ny koppling åker ju omkring med bara halva grundproblemet löst?

Och hur vet du vad "grundproblemet är"....?
Det kanske har visat sig vara TVÅ olika problem ....?

Detta är väl ingen nyhet....att både mc och biltillverkarna släpper ut produkter
som är under utveckling......så har det varit i alla tider.

Det finns ingen möjlighet att i utprovmingsfasen kunna testa ALLA olika senarion
som en ny mc eller bilmodell kan tänkas utsättas för, utan ett antal parametrar
är tillverkarna tvungna att ta data från tidigare modeller och FÖRSÖKA anpassa
till den nya modellen.

Dessutom har dom ett antal underleverantörer av komponenter, tex. lager,
lameller, gjutämnen mm. som dom köper in och monterar i sin konstruktion,
dessa måste också fungera ihop med den nya modellen.

Enda möjligheten att köpa en i det närmaste färdigutvecklad produkt är ju att
köpa en i den absolut senaste serien av en modell.

KentW (Jobbar med utveckling)
 
Last edited:

E-Dahlin

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
Nuvarande: -15 Aprilia Tuono Factory / Tidigare: -13 Aprilia RSV4 Factory APRC / -12 Yamaha R1 / -10 BMW S1000RR / - 10 CB1000R / -08 CBR 600RR / -09 CBR 1000RR / -08 CBR 1000RR / -08 CBR 600RR
Och hur vet du vad "grundproblemet är"....?
Det kanske har visat sig vara TVÅ olika problem ....?

Detta är väl ingen nyhet....att både mc och biltillverkarna släpper ut produkter
som är under utveckling......så har det varit i alla tider.

Det finns ingen möjlighet att i utprovmingsfasen kunna testa ALLA olika senarion
som en ny mc eller bilmodell kan tänkas utsättas för, utan ett antal parametrar
är tillverkarna tvungna att ta data från tidigare modeller och FÖRSÖKA anpassa
till den nya modellen.

Dessutom har dom ett antal underleverantörer av komponenter, tex. lager,
lameller, gjutämnen mm. som dom köper in och monterar i sin konstruktion,
dessa måste också fungera ihop med den nya modellen.

Enda möjligheten att köpa en i det närmaste färdigutvecklad produkt är ju att
köpa en i den absolut senaste serien av en modell.

KentW (Jobbar med utveckling)



Helt korrekt så hade missljudet INTE med kopplingsuppdateringen att göra. Missljudet fanns före uppdateringen och efter jag fått en ny koppling. Dock är det missljudet ngt som flera Fireblade -08or i USA har problem med och vad jag förstått även en del Svensksålda.
Högst troligt kommer Honda lokalisera problemet (På MC-Varuhuset hade dom en Fireblade -08 med helt isärplockad motor som felsöktes) och sedan byta de delar som är orsaken ist för att byta ut hela motorer.

Som svar ang 100mila servicen. Den får man stå för själv. Jag gjorde min i onsdags.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Klart snyggt skött av Honda, att byta ut motorer, men:

Klart allvarligt att dom har släppt ut något som är så dåligt och att dom "plåstrar" vissa hojar med ny koppling, medans dom byter motor på andra, grundproblemet borde ju rimligtvis vara samma på alla hojar, men bara dom som klagar en gång extra får ny motor, dom som blir nöjda av att "plåstra" med en ny koppling åker ju omkring med bara halva grundproblemet löst?

Det räcker ju med att dem har fått in en mindre bra batch shims, lager eller annat som hamnat i en liten serie motorer för att ett sådant scenario skall bli verklighet.
Att dem byter ut motorerna är förmodligen då dessa skickas till distributörens verkstad eller Honda i Japan för problemidentifiering.
Volvo som exempel har ju gjort lika dant på ett väldigt stort antal V70 där folk har fått missljud i lådan på nästan nya bilar. -Kunden har ibland inte ens fått veta något!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det räcker ju med att dem har fått in en mindre bra batch shims, lager eller annat som hamnat i en liten serie motorer för att ett sådant scenario skall bli verklighet.
Att dem byter ut motorerna är förmodligen då dessa skickas till distributörens verkstad eller Honda i Japan för problemidentifiering.
Volvo som exempel har ju gjort lika dant på ett väldigt stort antal V70 där folk har fått missljud i lådan på nästan nya bilar. -Kunden har ibland inte ens fått veta något!

Volvo's problem med växellådorna var enormt, för varje V70 som byggdes så
tillverkades en extra vxl-låda. Och detta höll man på med undwer en ganska lång tid innan problemet var identifierat och en lösning implementerad.

Det behövs inte nån stor detalj som inte fungerar som tänkt för att en vxl-låda
ska låta illa, men lådan kan ändå fungera bra...och länge.

KentW
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Klart snyggt skött av Honda, att byta ut motorer, men:

Klart allvarligt att dom har släppt ut något som är så dåligt och att dom "plåstrar" vissa hojar med ny koppling, medans dom byter motor på andra, grundproblemet borde ju rimligtvis vara samma på alla hojar, men bara dom som klagar en gång extra får ny motor, dom som blir nöjda av att "plåstra" med en ny koppling åker ju omkring med bara halva grundproblemet löst?


Och hur vet du vad "grundproblemet är"....?
Det kanske har visat sig vara TVÅ olika problem ....?

Detta är väl ingen nyhet....att både mc och biltillverkarna släpper ut produkter
som är under utveckling......så har det varit i alla tider.

Det finns ingen möjlighet att i utprovmingsfasen kunna testa ALLA olika senarion
som en ny mc eller bilmodell kan tänkas utsättas för, utan ett antal parametrar
är tillverkarna tvungna att ta data från tidigare modeller och FÖRSÖKA anpassa
till den nya modellen.

Dessutom har dom ett antal underleverantörer av komponenter, tex. lager,
lameller, gjutämnen mm. som dom köper in och monterar i sin konstruktion,
dessa måste också fungera ihop med den nya modellen.

Enda möjligheten att köpa en i det närmaste färdigutvecklad produkt är ju att
köpa en i den absolut senaste serien av en modell.

KentW (Jobbar med utveckling)

Som vanligt gapar folk rakt ut utan några som helst fakta bakom det de påstår...
Var själv i kontakt med Honda MC svenska AB iom att jag själv skall göra kopplingsbyte inom kort.
Det är som Kent säger, två olika källor som inte härstammar i samma problem.
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Som svar ang 100mila servicen. Den får man stå för själv. Jag gjorde min i onsdags.

Jag snackade med mekanikerna och på honom lät det inte helt omöjligt att man kan få den gratis. Var förbi verkstan igår och kikade och allt hade gått prima, han lät förvånad. Om inget ofröutsett hänt så kan jag hämta den idag. :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top