Ny medlem söker hojförslag

Sen hittade jag det här också, "Royal Enfield Scram 411", jag får väl bikta mig senare men den här hojen känner jag att jag vill ha, NU!
...............
Har kollat på youtube och scrammen verkar helt underbar, samt att det är en 400cc vilket gör den piggare på motorvägarna.
Fast det som TS skriver om "marginal i motorn, vad det nu betyder" diskvalificerar tyvärr både Royal Enfield och din älskade KLX.

RE:n är ju inte pigg, särskilt inte på motorvägarna med sina 24 hästar. Däremot är den väldigt trivsam, det är en annan sak, och den dunkar mysigt. Jag skulle gärna ha en! Men pigg? Nä.

KLX 230 har jag inte kört men jag har kört 25 mil bergskörning i Grekland med en äldre KLX 250. Och även om den har sina fördelar som du påpekar så är den ju också rätt klen om man vill ha "marginal i motorn".

Jag minns att jag hade vissa problem att köra om de grekiska Toyota-pickuperna i uppförsbackarna. Trots att de var fullastade med tusen kilo meloner och knäade under tyngden så var det jobbigt att försöka köra om dem med den lilla 250:n så fort det gick lite uppför.
 
Fast det som TS skriver om "marginal i motorn, vad det nu betyder" diskvalificerar tyvärr både Royal Enfield och din älskade KLX.

RE:n är ju inte pigg, särskilt inte på motorvägarna med sina 24 hästar. Däremot är den väldigt trivsam, det är en annan sak, och den dunkar mysigt. Jag skulle gärna ha en! Men pigg? Nä.

KLX 230 har jag inte kört men jag har kört 25 mil bergskörning i Grekland med en äldre KLX 250. Och även om den har sina fördelar som du påpekar så är den ju också rätt klen om man vill ha "marginal i motorn".

Jag minns att jag hade vissa problem att köra om de grekiska Toyota-pickuperna i uppförsbackarna. Trots att de var fullastade med tusen kilo meloner och knäade under tyngden så var det jobbigt att försöka köra om dem med den lilla 250:n så fort det gick lite uppför.
Sen faller väl bägge hojarna på att de inte har några större lastmöjligheter. Jag hade inte gått för mjuka sidoväskor på en resa som denna.
 
Skall du köpa hoj i Indonesien? Gissar att de flesta av hojarna som nämts i tråden är väldigt ovanliga där, om dom öht finns att köpa. Däremot finns nog lite annat smått och gott som dött euro 3-4-5 döden här.
 
Alltså detta med marginal i motorn tror jag är relativt till hur mycket man väger, var man ämnar köra, och hur man vill köra. Personligen väger jag ca 100kg, min KLX väger 135kg, med en motor som jag bedömer är aningens för svag för min vikt, MEN eftersom jag lärt känna hur hojen och motorn beter sig så har jag anpassat min stil efter det, och stortrivs.

Jag har inte haft tillräckligt med tid på någon tyngre hoj *i den miljö jag mest kör*, den XJ900 jag hade förra året var ju en sk "tung hoj" och den var verkligen för tung för mina ändamål.

Så jag frågar mig alltid "Vad vill jag göra? Var vill jag komma fram, och hur vill jag färdas?" - det blir ju mest genom skog/småstigar (enduro?), åkervägar/grusvägar, samt omfattar mina äventyr vissa sträckor på lands & motorvägar.

Detta kräver att hojen har ett par grundläggande egenskaper; 1) är tillräckligt lätt och smal för att manövreras i skog och på mjukare underlag, och 2) har tillräckligt med kraft och hastighet för motorvägen, där jag oftast kör 90-100 kmh. Sällan fortare än 110kmh.

Jag skulle gärna prova RE Scram411 då jag tror att en starkare motor skulle kännas behagligare på motorvägarna, med då med kompromissen att hojen väger 185kg vilket skulle försvåra mina 'skogspromenader' avsevärt.

Samt värderar jag en viss diskretion i motorljudet också, av hänsyn till min omgivning. Faktiskt olikt mig då jag egentligen är en fåfängt egoistisk jävel. Men för att undvika att folk ringer polisen när jag är ute om nätterna så vill jag hålla decibellen nere *lite*.
 
Kawasaaaaaakiiiiii!!!! KLX230. Jag har en sån och jag älskar den! Som jag precis nämnde i "Dagens bild" tråden; Lite endurande kring skogarna .. sedan Södertälje by night, kollade in nattlivet i den mystiska och härliga lilla rövarstaden söder om Stockholm, och tog sedan E4an hem i 110 kmh.

Sant att den inte riktigt trivs i över 100, men det går och den klarar det, om du gör det ;)

View attachment 473123

.. det enda den inte klarade av var att hoppa över bommen här, men det förlåter vi den för då den annars funkar precis överallt annars. Så ta en riktigt bra titt på den, för den tål verkligen att tittas på. Risken med den är att du kör iväg och aldrig kommer hem igen, för den är så skön att köra att man inte vill sluta förrän arslet domnar och blodflödet till prostatan upphört. Så välkommen till kawa-klubben och KLX-sektionen :D
Vars är den där bilden tagen någonstans?
 
Vars är den där bilden tagen någonstans?
Det där var i våras borta i Ursvik, ett område som användes till kärvapenforskning här i sverige en gång i tiden. Jag blev inspirerad av nån här på Sporthoj faktiskt, vi pratade om Putin tror jag, och så ledde det ena till det andra, tills ... Det här med motorcyklar är ju fantastiskt kul, eller hur.
 
Hur bra som helst totalt oförstörbar o allt går att ta isär med en morakniv 10 /12 fast nyckel o 6mm insex nyckel.
Håller 10000 mil utan att blinka. Ingen abs eller annat elektroniskt skit som kan paja.
Är jag den enda som lyckats rasa en XTZ 660 motor :) ...
Krysskilen till balansaxeln sprack och gängade ur låsskruven. Small till rätt bra när vevaxel och balansaxel möttes i fart...
 
Är jag den enda som lyckats rasa en XTZ 660 motor :) ...
Krysskilen till balansaxeln sprack och gängade ur låsskruven. Small till rätt bra när vevaxel och balansaxel möttes i fart...
Det är nog bra gjort jag har ju kört en TT600 3000 mil på cross o enduro banor o då varvar det friskt.. Samma motor bara mera borr o annan koppkingskåpa med vattenpump o såklart vattenkylda topp o cyl.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top