Ny mc jacka!

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

JAg köpte en ny mc jacka idag i texstil med ce godkända skydd. När jag tog ut skydden och kollade hade de inte hårda kåpor som jag trodde utan endast tjockt/gummi.

Någon som legat o glidit på asfalten med sådanna här jackor och vill berätta hur de skyddar jämfört med skinnställ.

textiljacka med tjocka gummiskydd är inte direkt specifikt...

kan ju tänkas att det kanske eventuellt skiljer en aning från en tillverkare till en annan.. det är lite så att man får vad man betalar för.

testa att skriv vad det är för märke/modell så kanske du har större chans till ett svar, om nån nu klotat lr läst ett test med en sån jacka.

M-Tech J.T-Rex Allväderjacka.

Kanske inte optimalat skyddet men de flesta yrkesförare brukar ju köra med allväderställ och inte skinnställ. Bara nyfiken på hur bra skydd den ger.

Kör själv med ett Halvarsson allväders, mestadels för att jag kör hoj i ur och skur denna sommar, ska kompletera med ett skinn till nästa år för skinn håller längre när man glider på asfalten. Mitt ska dock vara förstärkt på utsatta ställen så det är inte budget stället.

En handlare jag var in till drog en grov jämförelse, enl henne så klarar textil ~200 meter och skinn ~300 meter. Men det är bara hörsägen så vet inte hur väl det stämmer :)

Kör själv med ett Halvarsson allväders, mestadels för att jag kör hoj i ur och skur denna sommar, ska kompletera med ett skinn till nästa år för skinn håller längre när man glider på asfalten. Mitt ska dock vara förstärkt på utsatta ställen så det är inte budget stället.

En handlare jag var in till drog en grov jämförelse, enl henne så klarar textil ~200 meter och skinn ~300 meter. Men det är bara hörsägen så vet inte hur väl det stämmer :)

Detta är faktiskt inte sant, åtminstone inte helt. Halvarssons allväderställ med materialet HI-Art håller i många testmoment bättre mot nötning än skinnkläder. Ett test i BIKE utfört av testinstitutet SATRA i England visar att en provbit av ett typiskt skinnställ av oxskinn håller mellan 6-12 sekunder beroende på tjocklek på testbiten. En testbit av Halvarssons material från knä och höftparti håller över 20 sekunder! Testbit från armbåge 5,15 sekunder och provbit från axelparti 12,12 sekunder.
Dessutom så får blött skinn betydligt sämre nötningsmotståndskraft.
Intressant i sammanhanget är att i samma test håller jeanstyg ca 0,6 sekunder... Alltså, om man drar på sig ca 12 par jeans så behöver man inte dra på sig skinnkläder:rolleyes:

Problemet med allväderställ, eller skillnaden mellan skinn och allväder, är att skinnkläder i allmänhet sitter tightare än allväderställ, vilket innebär att skydden i kläderna hålls kvar på "rätt" ställe bättre i skinnkläder, medan skydden i allväderskläder kan "vandra omkring".

Last edited:
infallsvinkel

Skydden runt lederna, knä och axlar har som uppgift att ta upp krafterna vid nedslaget. Man har funnit att vissa material i tjocka gummiblandningar blir styvare vid snabba komprimeringar och formas efter kroppen när det går långsamt. Dessa skydd ger betydligt bättre skydd för lederna än de hårda plastskalen med lite stoppning inuti. Nötningsskyddet skall tyget/lädret stå för. Där är det nog viktigare att kontrollera tyget är försärkt med kevlar och liknande för nötningen. Men det är klart, om tyget håller dålig kvalitet så börjar det nötas på skyddet rätt så illa kvickt.

Skulle själv gärna veta om någon klotat och kan beskriva...

(CE-kontrollen mäter nämligen oxå skyddets stötupptagande förmåga...)

Intressanta inlägg som vanligt. Det där med hållbarheten i sekunder, borde inte hastighet anges? Sen så är det väl ganska sällsynt att man kasar på exakt samma ställe på jackan/byxorna i en omkullkörning.

Finns det inte tester med värmeutveckling vid friktion, av olika sorters material. Man kan ju ådra sig rätt fula brännskador även om själva jackan skyddar huden mot skrubbsår.

Hastigheten ska motsvara ca 30 km/h, men det intressanta är väl jämförelsen? Enligt testet så har studier visat att i regel så stannar en människokropp som glider på asfalt efter ca 5-8 sekunder från en hastighet av 100 km/h.
Angående brännsår; på en bandag som jag deltog på förra året så gick en kille omkull och gled på asfalten lite. På skinnstället syntes nästan inget, men han fick ett ganska styggt brännmärke på kroppen. Många rekommenderar att inte använda syntetiska underkläder av denna anledning, tydligen bränner dessa fast i huden om man slajdar på asfalten och är mycket smärtsamma att få bort.

jag har bara klotat med textilställ, än så länge, i mitt fall var det som att landa på sandpapper... tog inte många sekunder innan man började rulla :gnissla

jag har bara klotat med textilställ, än så länge, i mitt fall var det som att landa på sandpapper... tog inte många sekunder innan man började rulla :gnissla

precis.. är inte en av fördelarna med tajta skinnställ att man glider utan att börja rulla runt?

3094365 Detta är faktiskt inte sant, åtminstone inte helt. Halvarssons allväderställ med materialet HI-Art håller i många testmoment bättre mot nötning än skinnkläder. Ett test i BIKE utfört av testinstitutet SATRA i England visar att en provbit av ett typiskt skinnställ av oxskinn håller mellan 6-12 sekunder beroende på tjocklek på testbiten. En testbit av Halvarssons material från knä och höftparti håller över 20 sekunder! Testbit från armbåge 5,15 sekunder och provbit från axelparti 12,12 sekunder.
Dessutom så får blött skinn betydligt sämre nötningsmotståndskraft.
Intressant i sammanhanget är att i samma test håller jeanstyg ca 0,6 sekunder... Alltså, om man drar på sig ca 12 par jeans så behöver man inte dra på sig skinnkläder:rolleyes:

Problemet med allväderställ, eller skillnaden mellan skinn och allväder, är att skinnkläder i allmänhet sitter tightare än allväderställ, vilket innebär att skydden i kläderna hålls kvar på "rätt" ställe bättre i skinnkläder, medan skydden i allväderskläder kan "vandra omkring".

Skönt med lite fakta från nån som läst BIKE :)
Tur man köpte ett Hi-Art ställ då, kan jag åka ut å slänga mig av hojen imorrn!! :yoparty

precis.. är inte en av fördelarna med tajta skinnställ att man glider utan att börja rulla runt?

Rulla är väl alltid bra, sliter man mindre på kläderna, skämt åt sido! Så ni menar det skulle vara mer friktion i textilkläderna än skinnkläderna. Låter lite suspekt. Dock något nytt jag aldrig hört talas om innan.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard