Ny MC GPS-navigator från Garmin

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl NMEA-protokoll, dvs kommunikation med annan navigationsutrustning osv. Vanligt inom sjöfart och flyg.
Okej, det känns ju ut lite onödigt på hojen och skotern. Hade som sagt varit fint med ett fäste med bara strömförsörjning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har nu kört Montana 700i ett tag både i bilen, på skotern och hojen, rent användarmässigt på hojen och skotern är jag nöjd dock är displayen nog så svag i ljuset på skotern då det är riktigt soligt och snö på våren men den funkar.

Vad jag dock irriterar mig på är detta med kartorna, lyckades efter många om och men få till kartorna och bara kört med skoterledskartan, och en friluftskarta men efter att uppdaterat GPS:en så slutade friluftskartan funka. Skoterledskartan lyckades sen också bli raderad på nåt jävla vis då det verkar som att basecamp raderar okända kartor utan förvarning då jag höll på att tjorva, sen får jag inte skoterledskartan att funka men detta tror jag beror på att jag har den till två GPS:er en Astro 220 och Montana 700 så därför tror jag det blir fel att den tar upplåsningen till Astron istället för Montanan. Nu är det väl förhoppningsvis ett tag till innan skotersäsongen börjar men det går ju mot mörkare tider nu ;)

En fundering om kartor jag får bara en "gmapsupp" karta att fungera på internminnet och minneskortet, jag får inte till att ha två kartor tex en Sverige och en Finland från Open Street Map om man döper dessa till tex gmapsupp_sve och gmapsupp_fin. Då jag kollade om egna kartor står det "egna kartor upp till 500 kartrutor" kan det vara detta som ställer till det? Nån som vet hur stor en kartruta är, har försökt hitta detta men hittar ingen info om detta?

Är ju måttligt kul om man inte kan ladda in kartor som man vill, egentligen är det väl inget större problem då jag inte kör över stora landytor men det är ju smidigt att ha allt klart i GPS.en och inte behöva byta kartor eller minneskort.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har nu kört Montana 700i ett tag både i bilen, på skotern och hojen, rent användarmässigt på hojen och skotern är jag nöjd dock är displayen nog så svag i ljuset på skotern då det är riktigt soligt och snö på våren men den funkar.

Vad jag dock irriterar mig på är detta med kartorna, lyckades efter många om och men få till kartorna och bara kört med skoterledskartan, och en friluftskarta men efter att uppdaterat GPS:en så slutade friluftskartan funka. Skoterledskartan lyckades sen också bli raderad på nåt jävla vis då det verkar som att basecamp raderar okända kartor utan förvarning då jag höll på att tjorva, sen får jag inte skoterledskartan att funka men detta tror jag beror på att jag har den till två GPS:er en Astro 220 och Montana 700 så därför tror jag det blir fel att den tar upplåsningen till Astron istället för Montanan. Nu är det väl förhoppningsvis ett tag till innan skotersäsongen börjar men det går ju mot mörkare tider nu ;)

En fundering om kartor jag får bara en "gmapsupp" karta att fungera på internminnet och minneskortet, jag får inte till att ha två kartor tex en Sverige och en Finland från Open Street Map om man döper dessa till tex gmapsupp_sve och gmapsupp_fin. Då jag kollade om egna kartor står det "egna kartor upp till 500 kartrutor" kan det vara detta som ställer till det? Nån som vet hur stor en kartruta är, har försökt hitta detta men hittar ingen info om detta?

Är ju måttligt kul om man inte kan ladda in kartor som man vill, egentligen är det väl inget större problem då jag inte kör över stora landytor men det är ju smidigt att ha allt klart i GPS.en och inte behöva byta kartor eller minneskort.
Hej.
Trassligt att du inte får det att fungera :unsure:
Jag kör ju med Garmin 276cx, och där har jag inte dessa problem.
När det gäller "max 500 kartrutor" så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Det är när man använder till exempel "fjällkartan", som är nästan 1200 kartrutor om 10x10km vardera, då måste man välja vilka delar man laddar in i GPS:en, jag har också max 500 krtrutor på min, men använder inte fjällkartan längre, så jag har inget problem med detta.
Det märkliga tycker jag är att du inte får OSM att fungera med mer än en kartfil i enheten?

Jag laddar ner mina filer från någon av de tjänster som finns idag, nu använder jag den här:
Sedan ansluter jag GPS:en, utan att starta BaseCamp, och kopierar in den med utforskaren till katalogen som heter "Garmin", och startar om GPS:en.
Om jag har flera filer, så döper jag bara om dom på enklaste sätt till någonting logiskt.

Garmin_1.jpg

Då kommer den upp som valbar karta i GPS:ens meny.

276cx.jpg

När jag sedan startar BaseCamp så kan jag även där välja någon av mina OSM-kartor om jag vill, dom kommer upp i menyn, och dom finns som "installerade kartor" i kartverktyget.

Basecamp_1.jpg

Så det verkar vara någonting annat som spökar för dig.
Nu har jag ingen erfarenhet av just 700:an, men har försökt att läsa lite på olika forum, och det verkar inte vara något som har väckt bekymmer vad jag kan hitta.
Du verkar ju få OSM-kartan att fungera, men kan bara ha en karta i enheten åt gången som jag förstår det?
Har du provat att lägga dom på minneskortet (i katalogen "Garmin"), stänga av GPS:en, plocka ur kortet, starta om den, stänga ner den igen, stoppa in kortet för att sedan starta den igen?
Då tvingar man den att indexera om innehållet på minneskortet.

Men vi måste ju lösa detta, ett intressant problem för framtiden :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har skapat en ny OSM-karta med Sverige/Norge och största delen av Finland, i en och samma kartfil.
Du skulle kunna prova den om du vill, skicka ett PM i så fall så löser vi det.
Och en positiv sak är att detaljrikedomen har ökat med åren, så den nyaste versionen skäms inte för sig när det gäller mindre vägar och stigar heller.
Topografin är ju det som får prioritetas bort i jämförelse med Friluftskartan.

OSM_2022.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det enda som skiljer mot vad du gjort är att jag inte kallat filen .img på slutet, kartorna som finns inlagda i min 700 från start heter bara nåt tex D0323410A och då man lägger in en karta så heter den bara gmapsupp.

Här syns en OSM karta på Sverige, Norge och Finland som gmapsupp_sv_fi_no har testat med två kartor en som heter gmapsupp_sv och den andra som heter gmapsupp_fi men då kan jag bara se en karta. Har testat att ha två såna här "gmapsupp kartor" på både interna minnet och minneskortet men det funkar inte. Det funkar om jag har en karta på minneskortet och en annan på interna minnet.

Tyvärr har jag så dålig internet nu att jag inte kan ladda upp bilder på utforskaren hur det ser ut i 700:an, har 0.05-0.5 Mbit nu
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det verkar lite märkligt att filerna inte har ändelsen "img" men trots detta fungerar?
Vilken filändelse har dom då?

Hur ser det ut i din meny när du väljer in vilken karta du ska visa?
Är det bara den senast inlagda OSM-kartan som finns där?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom har ingen ändelse alls , City Navigator kartan heter tex bara D0323410A inget mer. Men efter att laddat ner OSM filerna så ser jag ingen ändelse i utforskaren i datorn innan jag kopierar dom till GPS:en. I utforskaren på GPS:en kan jag se kartorna och även i Basecamp men i menyn där jag väljer vilken karta som ska vara aktiv syns inte mer än en "extra OSM karta"

Kan tyvärr inte ladda upp bilder just med mitt dåliga internet, testade men det går inte.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya problem med Montana 700i och nu är jag faktiskt i det läget där den skulle göra nytta då jag befinner på okända ställen mig utanför Sundsvall.

Brooklyn skickade några GPX filer på spår här omkring och jag laddade ner Garmin Explore appen i telefon och synkade Montanan på hotelllet i Lycksele och spåret kom in. Morgonen efter då vi fortsatte la jag in adressen till vart vi skulle och det funkade klockrent.

Igår gjorde jag om prosseduren med de två andra spåren och allt verkade okej till jag skulle se hur man skulle köra grusvägar till ett berg då låser sig Montanan vid navigering står "Beräknar 0%" inget annat händer, eller så plingar telefon som nu är synkad via Explore direkt att Montana 700 har stoppat navigering. Avmarkera jag kartor beräknar Montanan och navigeringen blir aktiv men då som ett streck.

Har försökt kolla igenom alla tänkbara inställningar men inget gör skillnad, dock verkar det som att den kan navigera efter banor och spår men som sagt inte räkna ut navigering efter kartan som den gjort tidigare. Några tips på vad som kan vara fel?

Laddade ner Garmin Express och Basecamp på en dator här jag är nu men känner mig lite så sugen på att fabriksåterställa den just nu för det är ju enhel del pill innan man har den som man vill igen.

Det verkar ju som att så fort denna GPS kommer i kontakt med internet så blir det nåt helvetet, hittar inte heller att man kan laddaner och installera om programvaran då sista versionen är i. Vet att jag gjort det i hundpejlaren som låste där kunde man ladda om sista versionen av mjukvara.

Den är bra att använda i bilen, på hojen och skotern men totalt jävla värdelös då den verkar leva sitt eget liv om den får kontakt med internet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du startat om den?
Jo den är omstartad och testat det mesta i inställningar. Ringde Garmin supporten på morgon och fick tala med en bra människa. Han tyckte det var slumt hur den beter sig och fick tipset att ta bort spåren som har lagt in, sen om jag vågade att återställa den med de risker på att tappa saker i GPS:en.

Tog nu på förmiddagen och återställde den men den verkar ändå inte funka att få den att navigera efter kartorna. Vete fan vad som är fel med den.

Är I alla fall lätt irriterande då jag faktiskt nu skulle ha nytta av den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Igår då det var jaktfri dag hämtade jag ut paketet från Garmin men Montana 700:an, det visade sig vara en helt ny GPS. Laddade upp batteriet och startade den och konstaterade att den I alla fall funkade.

Många verkar klaga över Garmins support mende jag talat med var trevliga och hjälpsamma. Sen höll en av dom med att sätter 700:an hanterar kartor med en karta på internminne och en på minneskortet inte kanske är så bra.

Nu ska jag lägga in OSM och skoterledskartan, waypoints och sparade spår på internminnet och friluftskartatn på minneskortet och hoppas på att den nya funkar bättre.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top