Ny MC GPS-navigator från Garmin

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Följdfrågan vilken Montana ska man ha? Verkar ju finnas en hel del olika modeller att välja mellan. Användingsområdet blir främst MC och snöskoter men kan ju vara fint att kunna ha den i bilen med.

Är det bara kamera och nån inreach tjänst som skiljer mellan de olika 700 och 750 Montana modellerna? https://www.garmin.com/sv-SE/search/?query=Montana

Garmin 276 verkar ju annars fin, tycker att fysiska knappar oftast är en fördel mot touchdisplayer i alla fall på hundpejlaren då man handlar men det är väl lite annorlunda med att köra hoj med GPS mot att pejla älghunden som gips vips kan vara en mil bort och man jan stå och pillra på GPS:en.

Vad är det som gör att Zumo är dålig för MC och skoter?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Zumo fixar inte spår särskilt bra, ej heller andra kartor.

Däremot är det en dedikerad vägnavigator med de fördelar det innebär.

Många med hoj kör med Garmin XT men det verkar tyvärr vara lite kvalitetsproblem med den.

Jag har Montana 610; den har fungerat prickfritt sedan jag köpte den 2016. De nya 7xx vet jag inget om förutom att det är bättre skärm och dyrare fäste.
Montana har ett trevligt användargränssnitt med olika profiler för olika ändamål vilket gör det enkelt att växla användning. MC: Vägkarta+friluftskarta, visa tid och sträcka till nästa mål.
Snöskoter: Terrängkarta+skoterledskarta, visa kompass och höjdmätare.
Jakt: Terrängkarta, visa passwaypoints, solens upp- och nedgång

Osv. Mycket smidigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Zumo fixar inte spår särskilt bra, ej heller andra kartor.

Däremot är det en dedikerad vägnavigator med de fördelar det innebär.

Många med hoj kör med Garmin XT men det verkar tyvärr vara lite kvalitetsproblem med den.

Jag har Montana 610; den har fungerat prickfritt sedan jag köpte den 2016. De nya 7xx vet jag inget om förutom att det är bättre skärm och dyrare fäste.
Montana har ett trevligt användargränssnitt med olika profiler för olika ändamål vilket gör det enkelt att växla användning. MC: Vägkarta+friluftskarta, visa tid och sträcka till nästa mål.
Snöskoter: Terrängkarta+skoterledskarta, visa kompass och höjdmätare.
Jakt: Terrängkarta, visa passwaypoints, solens upp- och nedgång

Osv. Mycket smidigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev ett inpulsköp idag, en Garmin Montana 700i. Behövde nya jakjaktkäder och funderade även på en ny Ultracom hundpejlare till Jämten som håller i alldeles för långt och för länge och där bland hundpejlarna stod också en Montana 700i. Efter att förhandlat en hel del slutade detta med ett jaktställ, en keps, en kåsa och en Montana 700i vilket gjorde att om jag räknar att jag fick kepsen och kåsan på köpet kostade Montanan 6500 kr.

Nu är frågan var man hittar lämpligt ram mount fäste till 700,? Behöver bara fästet till GPS:en men då gärna ett fäste med strömförsörjningen inbyggt, har redan kulor och armar till både skotern, hojarna och även en kula med sugpropp till bilen. Nästa fråga vad ska man ha för karta till denna? Jag har en friluftskartan som är ganska många år gammal.

Har bara lite snabbt pillrat på den då jag kom hem men hade jag haft denna på min Sundsvallsresa med kartan som sitter i hade jag nog inte gjort de felkörningar som jag gjorde då.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vägverkets slitlager? Huruvida den går att få rå-data från vetnefanken. Jag använder iaf den när jag försöker hitta nya rutter.

Det hade ju varit set optimala men vad jag förstår finns inte nån sån vara att tillgå till GPS:ens. Jag använder också den då jag planerar rutter för antingen vill man ju undvika grus eller undvika asfalt beroende på vilken hoj man tar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Blev ett inpulsköp idag, en Garmin Montana 700i. Behövde nya jakjaktkäder och funderade även på en ny Ultracom hundpejlare till Jämten som håller i alldeles för långt och för länge och där bland hundpejlarna stod också en Montana 700i. Efter att förhandlat en hel del slutade detta med ett jaktställ, en keps, en kåsa och en Montana 700i vilket gjorde att om jag räknar att jag fick kepsen och kåsan på köpet kostade Montanan 6500 kr.

Nu är frågan var man hittar lämpligt ram mount fäste till 700,? Behöver bara fästet till GPS:en men då gärna ett fäste med strömförsörjningen inbyggt, har redan kulor och armar till både skotern, hojarna och även en kula med sugpropp till bilen. Nästa fråga vad ska man ha för karta till denna? Jag har en friluftskartan som är ganska många år gammal.

Har bara lite snabbt pillrat på den då jag kom hem men hade jag haft denna på min Sundsvallsresa med kartan som sitter i hade jag nog inte gjort de felkörningar som jag gjorde då.
Jag kör med Friluftskartan Pro i min.
Den senaste versionen täcker hela Sverige, och det mesta finns med, även riktigt små stigar.
Välj läge "mountainbike" i GPS:en så blir det lite utmaning när du skapar rutter. :)
När jag kör touring efter mer "normala" vägar så använder jag OSM (Open Street Map).
Den är ju gratis, och finns för hela världen.
Har, förutom Sverige, kört Norge, Finland och Balttikum med den kartan, och det har fungerat jättebra.
Men det kanske finns någon som har fler tips, man blir inte "inskränkt" känner jag.
Hittar man något som fungerar bra, då kanske man inte ids prova någonting annat, så det kan ju finnas fler lösningar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag beställer RAM fästen direkt härifrån.
Suverän service, snabba leveranser, och allt finns.

Hittar inget fäste till Montana 700, hade ju helst haft ett fäste med strömförsörjning direkt i det för att slippa ha laddkabeln ansluten i GPS:en om det skulle spöregna eller så.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hittar inget fäste till Montana 700, hade ju helst haft ett fäste med strömförsörjning direkt i det för att slippa ha laddkabeln ansluten i GPS:en om det skulle spöregna eller så.
Aha, då fattar jag, du har själva RAM-fästet, men vill ha anslutningsdelen.
Tyvärr ändrade ju Garmin utformningen på den, annars hade jag köpt en 700 nu, men har fästet för den äldre på både hojar och snöskoter, och den kostar en del pengar.
Men det är den här du behöver:
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Aha, då fattar jag, du har själva RAM-fästet, men vill ha anslutningsdelen.
Tyvärr ändrade ju Garmin utformningen på den, annars hade jag köpt en 700 nu, men har fästet för den äldre på både hojar och snöskoter, och den kostar en del pengar.
Men det är den här du behöver:

Precis det är den jag behöver, funderar på om man skulle ta och montera en Amp super seal kontakt på kablaget för att enkelt kunna flytta fästet mellan motorcyklarna, skoter och bilen. Har redan relästyrda tvåpoliga såna kontaktdon uppe vid styrhuvudet på Hondan, Kawan och Suzukin till bredbandslambdan. Till bilen funkar ju ett vanligt fäste och att köra med laddkabeln till ciggtändaren.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag montera Montana 700:an på KLR:en, lindade ihop hela kabelhärvan till fästet och drog en kattstrypare runt den och på sen in den bakom kåpan på KLR:en ovanför lyset.

På strömkablen i fästet monterade jag en Amp Super Seal kontakt och på hojen har jag redan framtaget en 12V matning till bredbandlambdan med en superseal kontakt. Detta gör att man relativt enkelt bör kunna flytta över hela fästet till Trajan (tänker dra kablage på den i vinter) och till snöskotern.

Telefonhållaren kommer att förpassas till traktorn vintertid och bilen sommartid, för min telefon funkade inget vidare som navigator utan tappar gps--siganlen hela tiden och på KLR:en snurrar kartan mest bara runt.

20210905_152132.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur kinkigt tror ni det är för fukt om man bara kör med USB-kabeln som strömförsörjning? Var tvungen att beställa ny handantenn till Astro pejlarna då min gav upp och XXL hade cykelfäste till Montana 700i så då beställer jag ett sånt men tänker byta ut styrfästet mot en Ram Mount kula med AMP fäste, hade en sån liggandes hemma som jag använde till fästet jag köpte som har strömförsörjning.

Tänkte mest ha detta fäste i bilen med USB-kabeln som strömförsörjning men det skulle ju även funka på hojen om man inte vill ta loss hela kabelhärvan, från KLR:en men är lite tveksam till detta pga av att få in fukt via USB-kontaken.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Hur kinkigt tror ni det är för fukt om man bara kör med USB-kabeln som strömförsörjning? Var tvungen att beställa ny handantenn till Astro pejlarna då min gav upp och XXL hade cykelfäste till Montana 700i så då beställer jag ett sånt men tänker byta ut styrfästet mot en Ram Mount kula med AMP fäste, hade en sån liggandes hemma som jag använde till fästet jag köpte som har strömförsörjning.

Tänkte mest ha detta fäste i bilen med USB-kabeln som strömförsörjning men det skulle ju även funka på hojen om man inte vill ta loss hela kabelhärvan, från KLR:en men är lite tveksam till detta pga av att få in fukt via USB-kontaken.
Inga problem med fukt i USB matning, däremot tar kontakterna stryk av vibrationerna. Har kört ett par tusen mil och kört sönder en telefon (kontakten) och säkert bytt 10 sladdar. Om Montanan fortfarande har kvar Garmins ålderstigna kontakt så blir det att byta sladd ofta.



Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Montana har Micro-USB inte den senaste varianten vad den nu heter, kanske C? Astro modellerna jag har har den äldre Mini-USB. Om man får byta kabel nån gång då och då är väl inte hela världen och man kan ju ha med sig en reservsladd om man ska ut på längre äventyr, men det är ju värre om man skulle förstöra kontakten i GPS:en.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag skulle nog inte köra med USB som strömförsörjning.
Det finns stor risk att få in fukt och skräp i kontakten, och den behövs ju för att ladda in/ut data.
I alla fall på min 276:a så är USB kontakten inte så bra väderskyddad när man tar bort skyddspluggen.
Så jag skulle bita ihop, och köpa ett riktigt fäste, med strömförsörning.
Du kan ju göra en delningskontakt, så att du enkelt kan plocka det mellan fordonen, och du sätter en RAM-kula på alla tänkta farkoster.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle nog inte köra med USB som strömförsörjning.
Det finns stor risk att få in fukt och skräp i kontakten, och den behövs ju för att ladda in/ut data.
I alla fall på min 276:a så är USB kontakten inte så bra väderskyddad när man tar bort skyddspluggen.
Så jag skulle bita ihop, och köpa ett riktigt fäste, med strömförsörning.
Du kan ju göra en delningskontakt, så att du enkelt kan plocka det mellan fordonen, och du sätter en RAM-kula på alla tänkta farkoster.

Lite så jag känner.

Jag har redan en Amp Superseal https://www.electrokit.com/produkt/kontakthus-superseal-2-pol-hane/ till strömförsörjningen till fästet jag köpte så att jag relativt lätt ska kunna flyta fästet mellan skotern och hojarna, men jag måste dra fram kablage på Trajan, övriga hojar har detta kablage då jag använt det för bredbandslambdan.

Vad dom där datakablarna på fästet ska användas till har jag ingen aning men jag jag har bara isolerat dessa nu, funderade på att klämma dit en 3-polig Superseal kontakt på dom men det kändes bara onödigt med mer som tar plats så det fick bli eltejp över dessa och ljudutgången. Datakablarna och ljudutgången känns bara onödiga till hojen och skotern så det är lite synd att det inte finns ett enklare lite billigare fäste med bara spänningsmatning och inget annat tjafs.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, håller med, det skulle ha funnits ett enklare fäste.
Jag har klippt dessa onödiga kablar, vikt dom lite bakåt, och värmt en krympslang över dom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Till vad används datakablarna? Ljudutgången kan jag förstå att man kan ha viss nytta av men de flesta lär väl annars köra med bluetooth.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Till vad används datakablarna? Ljudutgången kan jag förstå att man kan ha viss nytta av men de flesta lär väl annars köra med bluetooth.
Det är väl NMEA-protokoll, dvs kommunikation med annan navigationsutrustning osv. Vanligt inom sjöfart och flyg.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top