Ny MC GPS-navigator från Garmin

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer antagligen att lägga ut en videosammanfattning på Youtube när testen av Zumo XT är gjord.

Testen med 550 och 396 tog jag bort från Youtube efter en mängd otrevliga påhopp från företrädelsevis BMW-åkare som inte kunde tåla att en Tomtom navigator kan ha fördelar mätt mot en av Garmins.

Går aldrig i svaromål mot Internettroll, de läser ändå inte vad som skrivs utan "tolkar" allt efter sina vanföreställningar. Och de forum som inte har en aktiv moderator deltar jag inte längre i.

Finns inte bara bland BMW-ägare, jag försäkrar... Men lite krenGt kändes det väl att dra bort saker från Youtube bara för att någon gubbe med Garmin-autism hakat upp sig på att alla inte förstår storheten (?) med Basecamp. Tomtom är ju som Google Maps, bara funkar fast utan en miljard inställningar...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Läsbarhet skärm
Hanterbarhet med handskar
Möjlighet att själv sätta många kriterie för rutten inte bar undvika färjor och motorvägar
Lätt att skapa rutter i navigatorn, utan inblandning av datorer.
Stabil BT-koppling
Enkel installation med minimum av lösa sladdar. Min G595 har ett ormbo eller två som man inte vågar klippa bort.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Önskemål;
Möjlighet att ställa in manuellt varning för överskriden hastighet.
Ex på 80 väg (Norge) ska den varna vid 90km.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Konstateranden efter sett youtube klippet från Garmin.
5,5 tums skärm för liten minst 7 om den ska användas med handskar.
Kartlayouten! Vem behöver se bränningar vid stranden och skuggade bergsraviner? När man vill se byggnader, ortnamn, vägnummer och framförallt vägstandard asfalt eller grus.
Mer batterikapacitet , 3,5 timmar är för lite, ska klara en hyfsad dagsetapp utan laddning.

MZKjelle


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Slingriga vägar där jag kan välja BORT grusvägar. Enda nackdelen med min nuvarande app på mobilen (Calimoto), den kan inte skillnaden på grusväg och asfalterad väg.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Slingriga vägar där jag kan välja BORT grusvägar. Enda nackdelen med min nuvarande app på mobilen (Calimoto), den kan inte skillnaden på grusväg och asfalterad väg.

Det finns INGA GPS-er som kan det. Det beror på att vägdatabaserna inte innehåller dessa uppgifter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är ganska nöjd med min Tomtom 420, batteriet används inte eftersom den är inkopplad till hojen, lagom stor skärm även med handskar och den ger bra instruktioner. Nackdelen är att det har varit vissa utmaningar att få till kopplingen mellan mobil, gps och min Smartpack :huvet

Men, det jag framförallt saknar är en uppdaterad databas om vad som verkligen är grusvägar, och även vägarbeten. Vissa gånger är det perfekt, millimeterprecision osv, men ibland är det helt snett, det står inte ett smack om framförallt grusvägar, och ändå är det milavis på rutten man har valt UTAN just grusvägar. Sen vet jag inte om det är den underliggande datan som har "vissa" brister, eller om det är GPSen som inte kan hantera det? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tipsa då gärna om var man kan se den informationen, jag har aldrig kunna hitta den. Varje gång jag ska ut och träna MC-förare på att köra grusväg så måste jag kolla vägarna själv direkt innan, grusvägar kan ha "försvunnit" bara på någon vecka annars.

Nej det går ju tyvärr på andra hållet också. En väg är en väg enligt kartmaterialet. Men betalar jag tusentals kronor för en dedikerad mc-navigator vill jag nog ha den funktionen. I en billig eller till och med gratis telefonapp har jag större överseende.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag är så gammaldags så jag använder en karta på papper.
När jag planerar använder jag NVDB där det går att se slitlager.

View attachment 453009
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket


Hittade denna tråd då jag också vill kunna se vilka vägar som är belagda eller inte.
Tyvärr visar inte Trafikverkets sida heller det i den omgivningen jag bor, så kanske inte så konstigt att inte navigatorer heller har koll på det.
Överväger ändå att införskaffa en Zümo XT till våren, krokiga vägar vill jag ändå ha förslag på oavsett om jag kör hoj, bil eller husbil :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hittade denna tråd då jag också vill kunna se vilka vägar som är belagda eller inte.
Tyvärr visar inte Trafikverkets sida heller det i den omgivningen jag bor, så kanske inte så konstigt att inte navigatorer heller har koll på det.
Överväger ändå att införskaffa en Zümo XT till våren, krokiga vägar vill jag ändå ha förslag på oavsett om jag kör hoj, bil eller husbil :)

Finns de inte med så är det högst troligt grusväg. Ska du till Snorum så är det grus liksom till Snipp.
Snorum.PNG

Jag fortsätter med karta. Får plats i tankväskan men även i bilen de få gånger det behövs där.
Karta som jag kan göra anteckningar i.
https://www.adlibris.com/se/bok/m-vagatlas-sverige-2020-skala-1250000-1400000-9789113105956
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är så gammaldags att jag inte ser några problem med att köra GSX1300R på grusväg. Bara Kul !
Som omväxling. Och det är ju mycket mer Natur runt grusväg. Mindre Odlingslandskap.
 

Zeromannen

Guest
Går det att utröna om en väg är privat eller belagd med förbud med fordon utan tillstånd?
Testade googles vägbeskrivning genom ett skogsparti med grusväg men när jag kollar där jag ska svänga av från asfalterade vägen så är grusvägen en återvändsgata, men det ska gå att köra enligt Google maps.
Har inte kört där ännu utan bara kollat på Google.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En privat väg är en privat väg dvs att väghållaren är privat. Där får vem som helst köra. Förbud mot fordon utan tillstånd indikeras med skylt med samma text.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter diverse mindre felkörningar i helgen pga uppblötta papperskartor och en telefon vars Google Maps hävdade att jag befann mig på OK i Junsele fast jag var nån mil där ifrån funderar jag på en GPS.

Använder en Astro 220 hundpejlare som GPS på KLR:en men den är helt värdelös med sin minimala skärm och enda sättet att navigera med hjälp av den är att rita ett spår som man följer. Funkar friluftskartan och skoterledskartan att ladda in på Garmin Zumo så den även går att använda till skotern vore det kanske ett vettigt köp?
 

Zeromannen

Guest
En privat väg är en privat väg dvs att väghållaren är privat. Där får vem som helst köra. Förbud mot fordon utan tillstånd indikeras med skylt med samma text.
Jo såpass är mitt förstånd med. Tänkte mera på trafikverkskartan som det länkades till. Om man på denna kan utröna om vägarna är farbara för gemene man eller belagda med förbud.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Efter diverse mindre felkörningar i helgen pga uppblötta papperskartor och en telefon vars Google Maps hävdade att jag befann mig på OK i Junsele fast jag var nån mil där ifrån funderar jag på en GPS.

Använder en Astro 220 hundpejlare som GPS på KLR:en men den är helt värdelös med sin minimala skärm och enda sättet att navigera med hjälp av den är att rita ett spår som man följer. Funkar friluftskartan och skoterledskartan att ladda in på Garmin Zumo så den även går att använda till skotern vore det kanske ett vettigt köp?

Nej, men på Montana funkar det. Riktigt bra allroundnavigator för mc, snöskoter, älgjakten, båten osv (funkar med sjökort också)…
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Efter diverse mindre felkörningar i helgen pga uppblötta papperskartor och en telefon vars Google Maps hävdade att jag befann mig på OK i Junsele fast jag var nån mil där ifrån funderar jag på en GPS.

Använder en Astro 220 hundpejlare som GPS på KLR:en men den är helt värdelös med sin minimala skärm och enda sättet att navigera med hjälp av den är att rita ett spår som man följer. Funkar friluftskartan och skoterledskartan att ladda in på Garmin Zumo så den även går att använda till skotern vore det kanske ett vettigt köp?
Hade ungefär samma funderingar som dig tidigare i sommar. För mig slutade det efter mycket research och funderande med en Garmin gpsmap 276.
edf44a890a206fd67fdb3b46320f081b.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Efter diverse mindre felkörningar i helgen pga uppblötta papperskartor och en telefon vars Google Maps hävdade att jag befann mig på OK i Junsele fast jag var nån mil där ifrån funderar jag på en GPS.

Använder en Astro 220 hundpejlare som GPS på KLR:en men den är helt värdelös med sin minimala skärm och enda sättet att navigera med hjälp av den är att rita ett spår som man följer. Funkar friluftskartan och skoterledskartan att ladda in på Garmin Zumo så den även går att använda till skotern vore det kanske ett vettigt köp?
Jag kör också med Garmin 276cx, och har den även på skotern.
Tycker att stor knappar är att föredra när man har handskar.
Alternativet som jag ser det är den nya Montanaserien, 7xx.
Två av mina kompisar har dessa, och den är otroligt mycket rappare när man panorerar i kartan, där upplever jag 276:an långsam när man har alla detaljer på i Friluftskartan.
Men sedan finns ju även OpenStreetMap, som jag använder mycket, och den är inte lika detljrik, och då är det problemet inte lika framträdande.
Det är dock aldrig ett problem när man kör, bara när man ska flytta runt sig i kartan.
Här finn en massa färdiga paket:

Garmin_276.jpg
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
276cx är jättebra på många sätt men visst är det meckigare att göra en rutt och skriva med knappar...

Fick tag i en beg 276cx i våras och tänkte ha på andra skotern och kanske på någon av småhojarna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top