Ny liten MC till husbilens garage

Vill ha något "större" så man kan köra lite längre rundor i bergen eller runt landsbygden.
problemet är just vikt/storlek så en monkey/dax är nog det bästa jag kan hitta..

Måste hojen vara inuti husbilen? Finns ju ställningar att fästa i dragkroken som klarar av en (inte allt för tung) hoj.

En norrman som körde classic racing tog sin husbil och racehoj till banorna på det viset.

Om du vill ha något riktigt litet så kanske en elscooter kan vara något, det finns de som går i 65 km/h, tex: Kugoo G3 PRO e-scooter.
Ingen aning om de har bra kvalitet eller ej.

Om du vill ha något riktigt litet så kanske en elscooter kan vara något, det finns de som går i 65 km/h, tex: Kugoo G3 PRO e-scooter.
Ingen aning om de har bra kvalitet eller ej.
En liten varning, kolla om de är lagliga där de är tänkta att användas om en sådan införskaffas. Enligt rykte blir det dyrt med en sådan i tex Tyskland då de kräver registreringsskylt tex på elscootrar.

Jag har både MSX och MSZ, det vill säga ”Grom” och ”Monkey”.
Utmärkta och väldigt trevliga att puttra på med.
Har inga problem med 10-mila svängar i maklig fart.
Dax har jag inte provat, men jag har för mig att det är samma motor som mina, eller?
Alltså 125cc och manuell växellåda.
Se till att köpa en från 2022 och framåt, då är den femväxlad istället för fyrväxlad.
Otroligt trevliga att köra småvägar med, och man ska inte räkna med högre hastigheter än ca 80km/h, då är den som bäst.

De gamla originalen Monkeybike och Dax hade Hondas centrifugalkopplingslåda, dvs inget kopplingshandtag men manuell växling.

På den tiden hade Monkeybike 50cc och Dax hela 70cc och hiskliga 4 hk eller något sådant. Varför jag vet är för att farsan impulsköpte en Dax 1980 för att köra till jobbet med, jag som var i premopedial ålder tjuvprovade den 200m och tyckte att den var snabb (i jämförelse med kompisens raketarsle i original).

Skall man ha den i husbilen röstar jag på Monkey men kom ihåg att det finns ett gäng relativt lätta scooters i behändig storlek och vikt och de kanske är mer praktiska för ändamålet då det finns utrymme för någon matkasse och passagerare… lika snygga nej men betydligt smartare egentligen.

Med vänlig hälsning,

En liten varning, kolla om de är lagliga där de är tänkta att användas om en sådan införskaffas. Enligt rykte blir det dyrt med en sådan i tex Tyskland då de kräver registreringsskylt tex på elscootrar.

Om de inte är spärrade till 20 km/h och 250w så är det antingen fråga om elmoped, och kräver registrering, och är det över 45 km/h så ska den registreras som MC i Sverige. Och i princip inga av elscootrarna är reggade så det är ganska dyrt om polisen stannar dig med dem, upp till 4000 om jag inte minns fel.

Om de inte är spärrade till 20 km/h och 250w så är det antingen fråga om elmoped, och kräver registrering, och är det över 45 km/h så ska den registreras som MC i Sverige. Och i princip inga av elscootrarna är reggade så det är ganska dyrt om polisen stannar dig med dem, upp till 4000 om jag inte minns fel.
Polisen kommer inte att stoppa mig på en dylik åtminstone, då jag inte ser någon mening med dem alls. Ja, de är lite mindre än en cykel, men de väger lika mycket och är inte bättre på något alls. Jag har cyklar med mig i husbilen då jag inte har lastvikt för en liten mc.

(Och kan man det minsta lilla om fysik finns det bara nackdelar med en kickbike jämfört med en cykel, om det nu inte råkar vara just en kickbike utan motor som man vill leka med.)

Jag undviker allt som innehåller bränsle eller olja i garaget i husbilen.
Vill inte att allt annat ska lukta och inte heller riskera att det sprider sig lukt upp i bilen.

Tänker mest på en film…dum dummare..eller något sådant.
Skjutsa på en monkeybike…då är grillen tänd i bakgrunden, och dom första ölen redan avnjutna.
Och då kan man åka tre eller fyra på den, i blött gräs….

De gamla originalen Monkeybike och Dax hade Hondas centrifugalkopplingslåda, dvs inget kopplingshandtag men manuell växling.
Det sitter en slungkoppling direkt på vevaxeln, sen är det en vanlig manuell växellåda och en vanlig kopplingskorg som kopplar ur när du börjar röra på växelspaken. Samma som på min Honda ATC som jag skruvade med i vintras. Sjukt smart egentligen och jag blev lite impad för jag visste inte hur de funkade innan. Som fotkoppling och växelpet i samma spak. Förstår att Honda tillverkat örton miljoner såna motorer.

Det sitter en slungkoppling direkt på vevaxeln, sen är det en vanlig manuell växellåda och en vanlig kopplingskorg som kopplar ur när du börjar röra på växelspaken. Samma som på min Honda ATC som jag skruvade med i vintras. Sjukt smart egentligen och jag blev lite impad för jag visste inte hur de funkade innan. Som fotkoppling och växelpet i samma spak. Förstår att Honda tillverkat örton miljoner såna motorer.

Fasen, är det SÅ det fungerar! Ja, är det inte till och med norton miljoner?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...