Ny laptop till hojen, men vilken?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nu finns (ja har funnits ett tag) dessa små 9" laptops men har någon testat hur dessa maskiner funkar tillsammans med hojarna? Inga problem eller dylikt som uppstår om man skaffat en sådan för att programera, kolla data och ändra inställningar?

Visst förstår man att dessa små laptops inte är prestanda maskiner i lyxklassen eller att det är några speldatorer men till hojen borde dom väl funka klockrent? (hört att även telefoner idag, vissa modeller, funkar alldeles utmärkt dock med nackdelen att det ju är så liten skärm)

Behöver en ny och att köpa en ny/beg 17" som mest är otymplig om nu 9" mini funkar minst lika bra känns lite onödigt. Vill dock inte slänga 3000 spänn i sjön för att man upptäcker kompabilitetsproblem eller annat som kan strula....

Vad är det du försöker göra med dem ?
rent generellt sett så är det en vanlig windows (jag förutsätter att det är en sådan du vill köpa) så om programmet fungerar på en stor fungerar det med den lilla.
Jag använder min till alla möjliga obskyra nätverks program och har inte hittat några kompabilitetsproblem.

Med tanke på prestandan på dagen laptops och vad eventuella mappningsprogram osv kräver så tror jag du kan köpa i stort sett vad som helst!

Om dom funkar till bågen kan jag inte svara på, men en tjejkompis köpte en sån där för 2 lakan och installerade windows XP på den(det var linux från början). Jag var faktiskt riktigt imponerad, den var inte alls så slö som jag trodde, men man får ju hushålla med diskutrymme något. Om du tänker koppla in bågen med usb lär det ju inte vara något problem. Är det Power Commander det gäller eller? Problemet är nog inte processor kräm utan snarare skärmstorlek!

Ska ha den för att ändra i boxen, kolla kurvor etc och en sådan liten skulle vara bättre än en stor laptop. Jag förväntar mig inte att det ska vara några som helst problem men jag kan inte kolla om det mot förmodan skulle finnas av försäljarna för dom står som levande frågetecken när jag säger vad den ska vara till........

Så tänkte att någon kanske faktiskt har en sådan till sin hoj och har erfarenheter, storlek etc. Är en 9" skärm trots allt för liten för att använda till detta ändamål?
Det inbyggda 3G dom har är även lite lockande, funkar det så bra som dom säger eller är det extrena modemet mycket bättre?

Ska ha den för att ändra i boxen, kolla kurvor etc och en sådan liten skulle vara bättre än en stor laptop. Jag förväntar mig inte att det ska vara några som helst problem men jag kan inte kolla om det mot förmodan skulle finnas av försäljarna för dom står som levande frågetecken när jag säger vad den ska vara till........

Så tänkte att någon kanske faktiskt har en sådan till sin hoj och har erfarenheter, storlek etc. Är en 9" skärm trots allt för liten för att använda till detta ändamål?
Det inbyggda 3G dom har är även lite lockande, funkar det så bra som dom säger eller är det extrena modemet mycket bättre?

I eftermiddag vet jag hur pass väl min Acer 9" funkar till powercommandern.

Prestanda är inget problem. Logger, PC3 m m är enkla enheter som du bara justerar värden i alternativt tankar ur data, de ligger väl 20 år efter en modern laptop.

Kolla upp vilka program du vill använda, t ex PC3's, och läs kraven för det. Kan tänka mig att det som blir kritiskt är skärmupplösningen. Idag torde väl de flesta enheter kommunicera med USB så det bör inte bli något problem när dagens datorer saknar serie/parallell.

Last edited:
köper du en gps dongel kan du ju säkert även plocka ur varvtider/data med den om du gaffar fast datan på kutsen, och mappar varvdata med motordata :tummenupp

Enda haken jag ser är att de billigaste EEE och Aspie One som kostar under 3kkr kör linux som standard vilket inte är kompatibelt med raceprogramvaror. Det går dock att finta in XP men man skall vara rätt haj på datorer för det.....

Enda haken jag ser är att de billigaste EEE och Aspie One som kostar under 3kkr kör linux som standard vilket inte är kompatibelt med raceprogramvaror. Det går dock att finta in XP men man skall vara rätt haj på datorer för det.....

Finns ju med windows med, alternativt installera windows från ett USB minne.
Finns idiotsäkra guider för det. :tummenupp

jag var med och köpte en 9"are igår.. och den hade 160gb hårddisk? så kan inte se hur det inte skulle räckatill.. xp var redan installerat på den också..
(Samsung för 4500:-)

jag körde Acers 9"are till IgniJeten och AIM loggern i jerez för 3 veckor sen och jag kan säga att jag inte blev helt nöjd.

i programmet till ignijeten så visar den Realtidsvärden längst ner i bild i vanliga fall men med 9" så skar den bilden där nere.. försökte pilla med upplösning med mera men fick inte till det.. samma med realtidsvärdena i Analysprogrammet till loggern. fast där ligger dom i vänster sida av skärmen, så den krympte ner allt och satte den minsta "scrollern" jag har sett.

rekomenderar 13,4" - 15" för racedata..

Hör o lär från en som vet :) :
De billigaste modellerna av EEE har inte hårdiskar utan SSD (Solid state disks). Det låter snabbt men de billiga grejerna som sitter här är oliiiidligt långsamma. Det går installera WinXP men då XP swappar mycket data till disk hela tiden blir det så långsamt att det inte går att använda. Då kan man köra igång och mejsla djupt i OS:et och efter en halv dag få det nästan acceptabelt.

Men rådet är, ska ni köra windows så se till att köpa en med riktig hårddisk. Dom fungerar fint!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!