Ny långfärdshoj

Stanna upp en stund och fråga dig själv: ”Varför bytte den förra ägaren bort sin hoj? Vad skaffade han eller hon istället?”
Förra ägaren av min Scrambler bytte till en Multistrada efter två år. Den hade han ett år innan jag såg den till salu. Ska man tolka det som att jag inte borde köpa en Multistrada?

Min storebror åker Honda NC750X och den är riktigt bekväm och praktisk. Kul att köra tänker jag inte beskylla den för att vara, men han kör många mil varje år.
 
Förra ägaren av min Scrambler bytte till en Multistrada efter två år. Den hade han ett år innan jag såg den till salu. Ska man tolka det som att jag inte borde köpa en Multistrada?

Min storebror åker Honda NC750X och den är riktigt bekväm och praktisk. Kul att köra tänker jag inte beskylla den för att vara, men han kör många mil varje år.


Det finns folk som byter för bytandets skull.

Vad jag vill ha sagt är att man får ärligare svar om man frågar folk om deras förra hoj, än om man man frågar om deras nuvarande.
 
Förra ägaren av min Scrambler bytte till en Multistrada efter två år. Den hade han ett år innan jag såg den till salu. Ska man tolka det som att jag inte borde köpa en Multistrada?

Min storebror åker Honda NC750X och den är riktigt bekväm och praktisk. Kul att köra tänker jag inte beskylla den för att vara, men han kör många mil varje år.
Jag vet en som köpte en Multistrada 1200 V4S i våras, gick på drygt 300'..... Han säger att det nog inte blir någon Multistrada igen. Som helhet är han nöjd med hojen, men det finns en del irriterande saker. Sätta på eller stänga av handtagsvärmen är inte bara att trycka på en knapp, du måste in i en meny i klustret. Under sadeln finns ett 12v uttag, jättesnyggt infällt men du kan inte använda uttaget med verktygspåsen i. Så du får välja mellan möjlighet att få ström eller verktyg.... Sladden till sätesvärme för passgerarsadeln är väldigt kort, lätt att slita sönder när sadeln ska bort.
Den går som satan, wheelicontrol behövs de första växlarna, smidigt med radar till farthållaren.
 
Vad jag vill ha sagt är att man får ärligare svar om man frågar folk om deras förra hoj, än om man man frågar om deras nuvarande.
Så är det normalt sett. Jag brukar också försöka få tips från folk som provat mer än ett fabrikat. Har man bara kört Honda vet man inte speciellt mycket om hur det är att ha en cool mc. ;)

Märkesfanatiker tenderar att blunda för det egna märkets tillkortakommanden.
 
Jag vet en som köpte en Multistrada 1200 V4S i våras, gick på drygt 300'..... Han säger att det nog inte blir någon Multistrada igen. Som helhet är han nöjd med hojen, men det finns en del irriterande saker. Sätta på eller stänga av handtagsvärmen är inte bara att trycka på en knapp, du måste in i en meny i klustret. Under sadeln finns ett 12v uttag, jättesnyggt infällt men du kan inte använda uttaget med verktygspåsen i. Så du får välja mellan möjlighet att få ström eller verktyg.... Sladden till sätesvärme för passgerarsadeln är väldigt kort, lätt att slita sönder när sadeln ska bort.
Den går som satan, wheelicontrol behövs de första växlarna, smidigt med radar till farthållaren.
Så är det ofta när man köper första generationen av en hoj eller bil, eller dammsugare.
Men det är bra att det alltid finns några som vill vara först och kratta för oss som köper generation 2.
 
Du är rätt ny på MC.
Du skall köpa begagnad hoj.

Stanna upp en stund och fråga dig själv: ”Varför bytte den förra ägaren bort sin hoj? Vad skaffade han eller hon istället?”

Ja, eller fråga förre ägaren rakt ut.

Många av de modeller du kikar på eller får föreslagna är bland det största och tyngsta som står att finna, och jag vet flera erfarna motorcyklister som ”byter ner sig” till något smidigare efter några år i högsta ligan.

Fundera lite. Behöver du så stor hoj? Blir det roligare med så stor hoj? Snacka med tidigare ägare av respektive modell du funderar över.

Varför lämnade just dom den modellen?
Klockaste ordern så länge! Det är just det som du skriver som får mig att fokuser mycket på vikten och då är det triumph 800 och KTM 1290/1190 som jag tittar mest på. Dock rädd att bli besviken på triumph tiger 800 och ångra mig för att den blir för liten. Men ska provköra 800 dock finns det ingen återförsäljare i närheten.
 
Jag är väl kanske inte rätt att skriva om detta då min åkning är tvärtemot detta men jag undrar lite varför du behöver väskor och dylikt för resor på ynka 30mil?
En ryggsäck måste väl räcka för det(på dig eller sambon)?

När det begav sig så åkte ju jag och kompisarna 30mil på en dag flackandes mellan olika kurviga sektioner runt omkring Sthlm. Vi hade ingenting med oss förutom kortficka, telefon och nycklar samt körde 1000cc sporthojar.

Missförstå mig inte nu och tro att jag dissar ditt hojval men det känns som du sträcker dig efter något som du inte behöver.
Numer bor jag utefter inlandsvägen och ser konstant dessa GS1200 monster med massor av utrustning och platta TKC 80 däck. Samtliga av dessa hade mått bättre med R 1250 RT men den ger inte samma attityd.

VFR låter som en utmärkt hoj för dina behov.
 
Jag är väl kanske inte rätt att skriva om detta då min åkning är tvärtemot detta men jag undrar lite varför du behöver väskor och dylikt för resor på ynka 30mil?
En ryggsäck måste väl räcka för det(på dig eller sambon)?

När det begav sig så åkte ju jag och kompisarna 30mil på en dag flackandes mellan olika kurviga sektioner runt omkring Sthlm. Vi hade ingenting med oss förutom kortficka, telefon och nycklar samt körde 1000cc sporthojar.

Missförstå mig inte nu och tro att jag dissar ditt hojval men det känns som du sträcker dig efter något som du inte behöver.
Numer bor jag utefter inlandsvägen och ser konstant dessa GS1200 monster med massor av utrustning och platta TKC 80 däck. Samtliga av dessa hade mått bättre med R 1250 RT men den ger inte samma attityd.

VFR låter som en utmärkt hoj för dina behov.
Kan bara svara för min egen situation men min sambo skulle vägra att sitta bakpå en sporthoj eller en hoj utan topbox och helst sidväskor. Hon känner sig inte trygg om hon inte har dessa kring sig. Vet ej hur situationen är för TS sambo dock. Och jag vill gärna att min sambo följer med ibland och det vill hon också. Sedan har ju jag förmånen att kunna ha 2 hojar som uppfyller mina olika behov av körning.
 
Kan bara svara för min egen situation men min sambo skulle vägra att sitta bakpå en sporthoj eller en hoj utan topbox och helst sidväskor. Hon känner sig inte trygg om hon inte har dessa kring sig. Vet ej hur situationen är för TS sambo dock. Och jag vill gärna att min sambo följer med ibland och det vill hon också. Sedan har ju jag förmånen att kunna ha 2 hojar som uppfyller mina olika behov av körning.
Samma här.
Toppbox är krav för att få med frugan bakpå.
 
Jag är väl kanske inte rätt att skriva om detta då min åkning är tvärtemot detta men jag undrar lite varför du behöver väskor och dylikt för resor på ynka 30mil?
En ryggsäck måste väl räcka för det(på dig eller sambon)?

När det begav sig så åkte ju jag och kompisarna 30mil på en dag flackandes mellan olika kurviga sektioner runt omkring Sthlm. Vi hade ingenting med oss förutom kortficka, telefon och nycklar samt körde 1000cc sporthojar.

Missförstå mig inte nu och tro att jag dissar ditt hojval men det känns som du sträcker dig efter något som du inte behöver.
Numer bor jag utefter inlandsvägen och ser konstant dessa GS1200 monster med massor av utrustning och platta TKC 80 däck. Samtliga av dessa hade mått bättre med R 1250 RT men den ger inte samma attityd.

VFR låter som en utmärkt hoj för dina behov.

Om man kör 30 mil om dagen flera dagar i rad så kan det behövas packning. Alla kör ju inte en rundslinga med hemmet som slutpunkt för dagsetapperna.

Jag tycker dessutom det är lite missvisande att ange hur långt man kör på en dag. Jag har kört 110 mil på samma tid som det tagit att köra 30 mil i annan miljö, så det är inte alltid avståndet man förflyttar sig som är avgörande för hur bekväm eller praktisk hoj man behöver.
 
Om man kör 30 mil om dagen flera dagar i rad så kan det behövas packning. Alla kör ju inte en rundslinga med hemmet som slutpunkt för dagsetapperna.

Jag tycker dessutom det är lite missvisande att ange hur långt man kör på en dag. Jag har kört 110 mil på samma tid som det tagit att köra 30 mil i annan miljö, så det är inte alltid avståndet man förflyttar sig som är avgörande för hur bekväm eller praktisk hoj man behöver.
Jag förstod det som att han kör "vändor" och inte långresa med 30mils etapper. Gör man det så behöver man såklart packning med sig.
Det är klart att det skiljer sig på vad och hur man kör men det är ju inte bankörning eller "road of bones" vi pratar om här.
 
Förstår dig och håller med men 30+ blir för obevämt för sambon. Därav "30mil blir långt" och införskaffandet av ny hoj är på G. Skulle kunna göra den bekväm genom att sänka fotpinnarna för passageraren och byta sätet samt köpa väskor. Men lägga den tiden på en MC för 12' känns inte värt. :) Samt det är lite roligare med ny mc?!
Det är alltid kul med en ny hoj :tummenupp En del av det jag ogillade med min 750F var just dom gigantiska fästena till väskorna, jag var tom så fåfäng att jag skruvade av och på dom allteftersom behovet fanns, men det lessnar man ju också på efter ett tag. Sen kanske den var lite trött också när allt kom omkring :D

Det är ju viktigt att byta ställning lite då och då, 30 mil krokväg, där man hänger lite i kurvorna mm, är ju inte in närheten av lika jobbigt som 5 mil motorväg där man sitter mitt på moppen hela tiden. Sen kräver det ju lite mer teknik och vana att byta ställning som passagerare, men att dingla lite med benen då och då är ju inga problem. Någon form av intercom underlättar mycket också.
 
Jag har en fin KTM 1290 SAT -16.
Den kan du köpa till anständigt pris.
+9000 mil, men det syns inte på den ... Orginalväskor +Extra Puig rutor för touring och smidighet. komfortsadel och slip on. Full servicebok.
( Jag kommer antagligen köpa en likadan cykel fast ny (2022)
Världens bästa allround hoj ...
 

Bifogat

  • 1290 SAT.jpg
    1290 SAT.jpg
    24.6 KB · Visningar: 20
Last edited:
Jag har en fin KTM 1290 SAT -16.
Den kan du köpa till anständigt pris.
+9000 mil, men det syns inte på den ... Orginalväskor +Extra Puig rutor för touring och smidighet. komfortsadel och slip on. Full servicebok.
( Jag kommer antagligen köpa en likadan cykel fast ny (2022)
Världens bästa allround hoj ...

Varför säljer du den? ;)
 
Varför säljer du den? ;)
Jag vill ha en nyare hoj, men jag är väldigt nöjd med den .
Därför har jag haft den längre än planerat....
Det blir antagligen likadan hoj men en senare generation, eller så kör jag ytterligare 10 000 mil med den
 
Varför säljer du den? ;)
Jag vill ha en nyare hoj, men jag är väldigt nöjd med den .
Därför har jag haft den längre än planerat....
Det blir antagligen likadan hoj men en senare generation, eller så kör jag ytterligare 10 000 mil med den
Kolla på några provkörningar av SA-S 2021 så förstår man varför. :)
Själv vågar jag inte prova...
 
Jag är väl kanske inte rätt att skriva om detta då min åkning är tvärtemot detta men jag undrar lite varför du behöver väskor och dylikt för resor på ynka 30mil?
En ryggsäck måste väl räcka för det(på dig eller sambon)?

När det begav sig så åkte ju jag och kompisarna 30mil på en dag flackandes mellan olika kurviga sektioner runt omkring Sthlm. Vi hade ingenting med oss förutom kortficka, telefon och nycklar samt körde 1000cc sporthojar.

Missförstå mig inte nu och tro att jag dissar ditt hojval men det känns som du sträcker dig efter något som du inte behöver.
Numer bor jag utefter inlandsvägen och ser konstant dessa GS1200 monster med massor av utrustning och platta TKC 80 däck. Samtliga av dessa hade mått bättre med R 1250 RT men den ger inte samma attityd.

VFR låter som en utmärkt hoj för dina behov.
Hej!
Anledningen till sidoväskor är för att jag kör mycket till jobbet och då tränar jag oftast innan. Har ryggsäck och tankeväska nu. Men ha matlådor (4st), laptop, sen skjorta, jeans handduk och allt annat man ska med sig. Vilket innebär att jag får trycka in allt i väskan och komma med skrynkliga kläder är inte roligt. Blir mer resande garanterat om covid minskar. ?
Det är alltid kul med en ny hoj :tummenupp En del av det jag ogillade med min 750F var just dom gigantiska fästena till väskorna, jag var tom så fåfäng att jag skruvade av och på dom allteftersom behovet fanns, men det lessnar man ju också på efter ett tag. Sen kanske den var lite trött också när allt kom omkring :D

Det är ju viktigt att byta ställning lite då och då, 30 mil krokväg, där man hänger lite i kurvorna mm, är ju inte in närheten av lika jobbigt som 5 mil motorväg där man sitter mitt på moppen hela tiden. Sen kräver det ju lite mer teknik och vana att byta ställning som passagerare, men att dingla lite med benen då och då är ju inga problem. Någon form av intercom underlättar mycket också.
Är ju så! Minns första 10 rundorna med hojen och jag hade ont i hela kroppen tills jag insåg att det var min körställning det var fel på. :) vi har cardo packtalk intercom som vi är jättenöjda.

Just anledningen till varför vi inte åker "längre" än 30mil är just för att min sambo avskyr hojen. Min dröm är att vi åker ner till släkten i Italien. Men lär aldrig hända på Suzukin även jag jag själv är nöjd med hojen på många sätt och den har gett mig många lyckliga minnen.
 
Ska du åka två och bekvämt så är nog en FJR eller 1200RT att rekommendera. Om bågen är "tung" så är det bättre för att åka två då passagerarens vikt inte påverkar lika mycket. Då ska du inte skaffa en 700 tracer t.ex. Sikta på en större motor med bra lättåtkomligt vrid.
 
är fjr13oo alternativ så är kanske ett annat lok att ta med som kawa gtr1400 , skiljer bara nångra kilo typ 5-7 kg mellan dom
 
Back
Top