Ny koppling till R1:a

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jaha då verkar det som min koppling har givit upp efter sin sista färd på Knutstorp.
Jag kör en R1:a -99:a, men frågan är vilken kopplingskit jag ska ha?

Hojen är ganska så bra trimmad och det känns som original inte klarar det, så jag vill ha något starkare som tex, EBC...... MEN jag kör och har alltid kört med Motul 7100 olja.
Och eftersom det är helsyntetisk olja så kan man tydligen inte kör med vilken som helst EBC koppling :va

Så någon som kan ge lite tips på en stark koppling?
Jag tänker byta allt, stålskivor, lameller och fjädrar.
 
Byt lameller om de är slitna. Varför ska du byta allt. Du skriver fjädrar. Det sitter bara en solfjäder. Finns de som provat med två men det blir tungt. I vilka situationer slirar det.
När jag rejsade med en R1 -00 slirade kopplingen även med nya lameller tills jag fick tipset att sluta använda koppling vid uppväxling. Därefter hade jag inga problem.
 
Slirar så fort jag närmar mig ca 8000 rpm oavsett vilken växel.
Vill gärna använda kopplingen så hojen används även på gatan :gnissla

Men vilka lameller ska man ta?
Vad jag förstår så kan jag inte använda EBC RSK Serie pga oljan.

Kan även påpeka att kopplingen började slira efter att jag montera dit nya grejor tex; helsystem, andra nålar, KN-filter och andra trattar :D
 
Last edited:
Du har inte turbo. Original lär fungera alldeles utmärkt. Ditt "trim" ger vad, kanske 10 hästar så du kanske har 150 på bakhjulet nu?
 
Ja jag får se vad dem ska ha på YamahaCenter (har rabatt hos dem).
Annars får jag kontakta EBC och se vad de har att säga.
 
Ja jag får se vad dem ska ha på YamahaCenter (har rabatt hos dem).
Annars får jag kontakta EBC och se vad de har att säga.


kompisen hade problem med sin koppling att den slirade
först bytte jag lameller & stålplattor till honom.
sedan bytte han kopplingsvire

till sist bytte han standardfjäderplattan som sitter där till en NY original, då försvann sliret
 
Hmm, värt att kolla upp.
Ska riva kopplingen nu, och ser allt bra ut (även lamellerna) så kommer det bli en Barnett SR3 tryckplata.
 
Sådär då har jag rivit allt igen.
Lamellerna var inte nya precis och lamellerna har börjat få en blåare nyans.
Men fjädern kändes jävligt hård fortfarande, men är den inte dyr så kommer även den inhandlas.
 
R1-98-01 är känsliga på oljetyp vad jag märkt.

samma innan tempen kommit upp... trim är ju bara mest hk och inte så mycket nm på sugmotor så det bör inte påverka så mycket...

jävla skitkoppling för övrigt...
 
Jo känsligheten av oljor känner jag till.
Köpte hojen av polaren som hade den i 5 år.
Han servade den varje år och använde Shell Advance 10W-40.
Sen köpte jag den för 3 år sedan och jag har servat den alltid (som alla mina andra hojar) med Motul 7100 10W-40.

Så hojen har fått fin olja alltid :tummenupp
 
Om den gamla kopplingen höll i 17 år borde det duga med nya originaldelar ett tag till . :fakta
 
Nya lameller och stålskivor är i.
Men slirar när man kommer upp på 9000 varv i alla växlarna.
Blir väl att köpa ny original fjäder eller så blir det en Barnett SR-3.
Då ska det fan inte slira något mer.
 
Ja lamellerna låg ca 3-4 timmar i oljebad.
Samma olja som jag kör i hojen (Motul 7100).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top