Ny kolv skuren

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Ort
Finland
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Lämnade in min RS för kolvbyte och även byte av oljor, den hade då gått ca.16500km. Körde in den nya kolven ca. 450km men körde ytterligare några hundra kilometer innan jag provade ge fullt. Fick upp den till ungefär 160 och började sedan sakta in inför kurva, do den plötsligt skar, drog in kopplingen åch rullade till sidan av vägen, lät den stå en stund och provade sedan starta, den gick igån och har även kört en del efter detta men den har inte samma ork som tidigare. Så den har bara värmeskurit lite, min fråga är om en ny kolv borde kunna skära så snabbt, värför den skar och om jag måste byta både cylinder och kolv nu eller räcker det med bara kolven. Skall naturligtvis kontakta firman som bytte kolv och kräva att de står för kostnaderna men det vet man aldrig om lyckas.
 
Rs typen skrev:
Lämnade in min RS för kolvbyte och även byte av oljor, den hade då gått ca.16500km. Körde in den nya kolven ca. 450km men körde ytterligare några hundra kilometer innan jag provade ge fullt. Fick upp den till ungefär 160 och började sedan sakta in inför kurva, do den plötsligt skar, drog in kopplingen åch rullade till sidan av vägen, lät den stå en stund och provade sedan starta, den gick igån och har även kört en del efter detta men den har inte samma ork som tidigare. Så den har bara värmeskurit lite, min fråga är om en ny kolv borde kunna skära så snabbt, värför den skar och om jag måste byta både cylinder och kolv nu eller räcker det med bara kolven. Skall naturligtvis kontakta firman som bytte kolv och kräva att de står för kostnaderna men det vet man aldrig om lyckas.


Kan vara både firmans (tänker främst på att dom isf. monterade kolv med fel storlek) och andra orsaker (kasst luftfilter och fått in skit i motorn, skuren olje- eller vattenpump osv osv)

Demontera kolv & cylinder, knalla över med det till firman och förklara det hela; Be dom mäta kolvspelet, anteckna värdet och gör en tråd här alt. kolla i verkstadshandboken om du har någon, vad spelet ska vara.
 
Vad satt det för storlek på munstycke?
 
Rs typen skrev:
Lämnade in min RS för kolvbyte och även byte av oljor, den hade då gått ca.16500km. Körde in den nya kolven ca. 450km men körde ytterligare några hundra kilometer innan jag provade ge fullt. Fick upp den till ungefär 160 och började sedan sakta in inför kurva, do den plötsligt skar, drog in kopplingen åch rullade till sidan av vägen, lät den stå en stund och provade sedan starta, den gick igån och har även kört en del efter detta men den har inte samma ork som tidigare. Så den har bara värmeskurit lite, min fråga är om en ny kolv borde kunna skära så snabbt, värför den skar och om jag måste byta både cylinder och kolv nu eller räcker det med bara kolven. Skall naturligtvis kontakta firman som bytte kolv och kräva att de står för kostnaderna men det vet man aldrig om lyckas.


Hade den skurit innan, om, varför?
Kolla så att den inte gick snålt ( vitt tändstift) eller att oljepumpen har stannat. Med hjälp av den här http://www.ericgorr.com/techarticles/pistondiaguide_ta.html kan du nog få hjälp att lista ut vad som hänt...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top